تازه‌ها

آخرین مطالب

چین به سراغ تولید آبزی پروری گونه های با ارزش بالاتر می رود

مدرن سازی تاسیسات آبزی پروری

مدرن-سازی-آبزی-پروری-چیندولت چین از توسعه تأسیسات پیشرفته و جدید آبزی پروری با هدف مدرن سازی این بخش پشتیبانی می کند.

اولویت بندی در این کشور در قالب تسریع در صدور مجور، برنامه های تشویقی و سوبسیدهای مستقیم و غیرمستقیم در سطح فدرال، استانی و محلی خود را نشان داده و دولت به دنبال تغییر استراتژی از تولید انبوه گونه های کم ارزش مانند کپور و تیلاپیا به سوی گونه هایی با ارزش بالاتر مانند هامور (Grouper)، سی بس، سی بریم، قزل آلا و سالمون است.

در دو سندی که اخیرا دولت منتشر نموده به مسیرهای مورد نظری که بخش آبزی پروری چین در پیش می گیرد اشاره شده است:  “سند شماره یک” از سوی سازمان کشاورزی و  “مروری بر کاهش فقر در سطح استانی شاندونگ توسط شرکت های Dragon Head ” که از سوی مقامات کینگدائو منتشر شده است. این شهر ساحلی در قلب آبزی پروری و منطقه فرآوری سیفود شاندونگ قرار دارد.

“سند شماره یک” به عنوان یک دستور کار عمل می کند که اولویت های سازمان را برای سال پیش رو تعیین می کند. اجرای سند امسال، مستلزم توسعه سیستم های مداربسته آبزی پروری (RAS) در “مقیاس صنعتی” و ترویج تولید توأم ماهی-برنج و  “شیلات جذب کربن” است.

همچنین کاهش آبزی پروری در مرداب و زمین های خاکی نیز در اولویت قرار گرفته که یک منبع اولیه برای تولید گونه هایی با ارزش پایین محسوب می شوند. پرورش ماهی در این محیط ها باعث آسیب های قابل توجهی به محیط شده و ردپایی به اندازه هر دو کشور بلژیک و هلند در زمین باقی گذاشته است.

پارک مدرن صنعتی شیلات Red Flag در تائوجین است که با افزودن مؤلفه مسئولیت زیست محیطی به تلاش های خود برای توسعه، بخشی از سرمایه گذاری وسیع تر بالغ بر ۶/۷۱ میلیارد یوآن (۹۳۹ میلیون دلار، ۸۷۲ میلیون یورو) توسط ریژائو در سه سال گذشته است تا ۲۱/۸ کیلومتر خط ساحلی و بیش از ۶,۰۰۰ هکتار تالاب را به حالت اول بازگرداند. میزان بازسازی خط ساحلی آسیب دیده به ۹۵ درصد خواهد رسید.

پارک Red Flag سمبلی از یک روند گسترده تر در شاندونگ است که منطقه کلیدی برای آبزی پروری چین محسوب می شود. به موجب این برنامه دولت، چهار پارک شیلاتی جدید در ۳,۳۰۰ هکتار در فضای دور از ساحل احداث خواهد شد.

دولت کینگدائو در سند خود اعلام کرده، می خواهد شرکت های شیلات به نهادهای دانشگاهی و تحقیقاتی دولتی ملحق شوند تا به گونه هایی با ارزش بالاتر دست پیدا کنند.

نمونه های موفقی از همکاری بین محققان و شرکت های سیفود، با جزئیات در این سند درج شده است. این سند همچنین تشکیل تیمی از گروه Qingdao Rui Zi و آکادمی تحقیقات Yellow Sea را برای توسعه واریته تخم  “خیار دریایی ممتاز شماره ۱” یادآور می شود. طبق این سند، قیمت این گونه ۷۰ درصد بالاتر از قیمت میانگین است؛ شعبه استانی دفتر اقیانوس و شیلات این اطلاعات را در اختیار ما قرار داد.

سایر پروژه هایی که در این سند ذکر شده، همکاری دانشگاه اوشن چین با شرکت توسعه محصولات آبزیان Jin Sha کینگدائو است تا  ” Hai Da شماره ۳″، واریته ای از اویستر را تولید کنند. به ادعای شرکت قیمت این گونه  “۱۳۰ درصد بالاتر از قیمت اویسترهای معمولی” است.

همچنین واریته  “خیار دریایی یشم سفید”( white jade sea cucumber) محصول دیگری از آکادمی شیلات Yellow Sea است. این محصول در همکاری با شرکت Jin Hai Fu Yuan Ocean کینگدائو پرورش یافته و طبق ادعای شرکت، ذخیره سازی آن توسط مهمانسرای دولتی Diaoyutai در پکن انجام شده است. این هتل یک اقامتگاه لاکچری برای مهمان دولتی بشمار می آید. جدا از آن، واریته خیار دریایی ارگانیک  “Yue Hai” متعلق به گروه Ju Da Yang Zao Ye کینگدائو در تالار بزرگ خلق در میدان تیان آنمن سرو می شود.

کینگدائو برای بالا بردن ارزش تولید آبزی پروری می خواهد تغییرات بیشتری در تولید دریایی ایجاد کند. این استان از نصب دومین قفس در عمق آب توسط گروه توسعه Deepwater Coldwater شاندونگ پشتیبانی می کند. این تأسیسات به دنبال قفس پیشرفته دور از ساحل برای پرورش سالمون  ” Shen Lan شماره ۱″ ساخته شد. هدف از آن تولید ۵,۰۰۰ تن محصول در سال است. Deepwater شاندونگ که در Guoxin ادغام شده، اولین کشتی “هوشمند” آبزی پروری دور ساحل  را با هدف تولید ۳,۲۰۰ تن محصول در سال راه اندازی کرد.

در برنامه کینگدائو به طور ویژه از گونه های با ارزش شوریده زرد (yellow croaker)، سی بریم زرد و سایر گونه ها نام برده شده و انتظار می رود تولیدکنندگان آبزی پروری دور از ساحل برای پرورش این گونه ها تشویق شوند.

در این برنامه آمده: «تولید در اقیانوس طعم ماهی وحشی به همراه می آورد، همچنین مقدار چربی را در ماهی کاهش می دهد و ارزش آن را چند برابر بالا می برد.»

در طرح اولیه که اخیرا توسط دولت محلی بینژو منتشر شده، حرکت به سوی گونه های پریمیوم برای آبزی پروری در استان شاندونگ نیز مطرح شده است. در این سند اسب دریایی، هامور و سی بس به همراه حلزون ها به عنوان گونه های دارای اولویت ذکر شده اند. بینژو در حال پیگیری کمپین برند سازی و با اسم بردن از  “اویستر طلایی بینژو” و “کلم بینژو”( Binzhou clam)این محصولات را در فهرست تبلیغات در پروژه شاخص های جغرافیایی قرار داد. به این ترتیب حق سایر تولیدکنندگان برای استفاده از اسم بینژو در سایر مکان ها محدود می شود.

بعلاوه، بینژو در حال سرمایه گذاری بالغ بر ۷۰۰ میلیون یوآن (۹۸ میلیون دلار، ۹۱ میلیون یورو) در صندوق های دولتی برای ساخت  “مزارع دریایی” است. طرح بینژو نیز شامل یک برنامه برای  “shang guang xia yu” (در اصطلاح صنعتی به معنی “در بالا انرژی و در پایین ماهی است” که به افزایش استفاده از پنل های خورشیدی در بالای استخرهای آبزی پروری اشاره دارد).

به موجب این برنامه بینژو روی ۶,۰۰۰ هکتار استخر آبزی پروری پنل خورشیدی قرار خواهد داد. این صندوق های دولتی از تأسیس یک کارخانه فرآوری سیفود  “عمیق” پشتیبانی می کنند که مرجعی برای تحرکات محلی به سوی محصولی با ارزش افزوده بالاتر محسوب می شود.

نگرانی ها

هرچند حسن نیت این پروژه های جدید آبزی پروری که برای حفظ محیط زیست در سراسر چین راه اندازی شده با هیاهوی بسیار اعلام شده است، اما برخی سازمان های غیردولتی با تمرکز روی محیط زیست نگرانند که چین با این اقدامات تنها مجموعه ای از مشکلات را به مشکلات دیگری تبدیل کند. آنها هشدار می دهند، نیاز این گونه های با ارزش و گوشت خوار به خوراک، مصرف مقدار بیشتر پودر ماهی را می طلبد، مگر اینکه جایگزین پایداری برای این ماده پیدا شود.

گونه هایی که قبلا وارد شدند مانند خرچنگ رودخانه ای و تیلاپیا، در حال حاضر فضای گسترده اطراف تالاب های طبیعی چین را اِشغال کرده اند و NGOها نگرانند افزایش ورود گونه های غیربومی صدمات زیست محیطی بیشتری را ایجاد کند.

 

جهت مشاهده مقالات مرتبط با آبزی پروری کشور چین بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

مدل های جدید تولید آبزیان در چین