تازه‌ها

آخرین مطالب

کمپینی که فواید مصرف کپور برای سلامت و محیط زیست را تبلیغ می‌کند

کپور- ذاتا سالم

برای افزایش آگاهی در بین مصرف‌کنندگان لهستانی نسبت به فواید مصرف کپور برای سلامت و مزیت‌های زیست‌محیطی مرتبط با آبزی‌پروری کپور، سازمان تولیدکنندگان کپور در لهستان کمپینی راه‌اندازی کرده که هدفش ترویج فروش کپور در سراسر سال و بیان تنوع محصولات این ماهی است.

کمپین-مصرف-کپوردر کمپین تبلیغ کپور از رسانه‌های سنتی در کنار رسانه‌های دیجیتال استفاده خواهد شد تا پیام آن انتشار یابد. این عکس از تلویزیون است.

با شعار “کپور-ذاتا سالم” در کمپینی که از ۲۰۲۰ توسط سازمان تولیدکنندگان کپور لهستان آغاز شد مصرف کپور، محصولات کپور و آبزی‌پروری کپور تبلیغ می‌شود. این سازمان که مورد حمایت برنامه ملی شیلات و عملیات‌های دریایی (از جمله منابع مالی صندوق دریایی و شیلات اروپا) قرار دارد، ۷۵ مزرعه را گردهم آورد و در اکتبر ۲۰۲۱ فاز دوم را آغاز کرد.

 

کپور بخورید، به خودتان و محیط‌زیست لطف کنید

هدف از این کمپین ایجاد آگاهی از قابلیت پایداری پرورش کپور و نشان دادن دامنه محصولات کپور با نگاهی به افزایش مصرف  است. با جلب نظر مصرف‌کنندگان در زمینه محیط‌زیست و سلامت آنها سازمان‌دهندگان کمپین امیدوارند، پاسخی که به دنبالش هستند را دریافت کنند. این کمپین در تمام رسانه‌ها از جمله تلویزیون، آگهی‌های خارج از خانه، سینما و مطبوعات به جریان خواهد افتاد.

بخش بزرگی از آن توسط رسانه‌های الکتریکی (موتورهای جستجو، رسانه‌های اجتماعی، گوشی‌های موبایل، ویدیو و کانال‌های رسانه‌ای صوتی) به اجرا درمی‌آید. هرچند بیشتر فعالیت آنها در لهستان است، اما در عرصه‌های بین‌المللی نیز حضور دارند، از جمله مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، تبلیغات در مطبوعات تجاری بین‌المللی و مجلات هواپیمایی.

هدف اصلی امسال (۲۰۲۱) نیز مشابه سال ۲۰۲۰ است: ایجاد آگاهی عمومی در خصوص آبزی‌پروری پایدار و محصولات کپور. کپور یک محصول طبیعی و مغذی با خواص تقویت‌کننده سلامت است که از استخرهای محلی به دست می‌آید و تبلیغ این ویژگی‌ها دارای اهمیت است. همانطور که دکتر میروسلاو کازینسکی  ماهی‌شناس و متخصص محافظت از محیط‌زیست می‌گوید، مدت زمان لازم برای رسیدن کپور به سایز بازار (۱/۵-۲ kg) سه سال است.

از ۸۰۰ سال گذشته که کپور در لهستان پرورش می‌یابد تغییر زیادی در این زمینه مشاهده نشده است. نسبت به سایر حیوانات یا پرندگانی که برای مصرف غذایی انسان پرورش می‌یابند، دوره رشدی که ماهی نیاز دارد تا به این سایز برسد واقعی، طبیعی و بدون محدودیت است.

کمپین-مصرف-کپوردامنه مخاطبین کمپین کپور گسترده است، بنابراین بخش عمده تلاش آن مانند این آگهی تبلیغاتی، به انواع مختلف رسانه‌های دیجیتالی معطوف خواهد شد.

 

ترویج مصرف غیرفصلی کپور

به شکل سنتی، مصرف کپور در لهستان در ایام کریسمس به اوج خود می‌رسد. این کمپین قصد دارد مصرف را در ماه‌های تابستان (فصل باربیکیو) ترویج نمایند، یعنی زمانی که معمولا ماهی مصرف نمی‌شود. آخرین تحقیقات بازار نشان می‌دهد ۳۶% مصرف‌کنندگان کپور حالا در خارج از ایام کریسمس نیز به این محصول توجه می‌کنند.

تا چند سال قبل کپور در رسانه‌های لهستان به عنوان محصولی مرتبط با گذشته با چشم‌انداز محدود و بار معنایی منفی برای مصرف‌کنندگان جوان توصیف می‌شد. طیف مخاطبین این کمپین گسترده است، زیرا طبق بررسی CAWI که در ژانویه ۲۰۲۱ توسط مؤسسه تحقیقاتی IMAS اینترنشنال به اجرا درآمد، بیش از ۶۳% خانواده‌ها خریدار کپورِ فصلی هستند.

آیا بقیه ۳۶% لهستانی‌ها ترغیب می‌شوند؟ پاسخ پاول ویلگوس رئیس هیئت  سازمان تولیدکنندگان کپور لهستان این است: “ما  نمی‌دانیم. اما می‌دانیم آنها می‌توانند طیف متنوعی از محصولات کپور با دسترسی آسان مانند ماهی شکم‌خالی، استیک، فیله، ماهی فله‌ای یا بسته‌بندی سرد  ‌را انتخاب کنند.” عرضه غذاهای تهیه شده از کپور با ارزش افزوده مانند ژله پته نیز در حال رشد است.

حتی سوشی با کپور دودی نیز در بازار دیده می‌شود. تمام این محصولات از ماهی پرورشی تولید می‌شود، که در شرایط سازگار با محیط‌زیست با ردپای کربن بسیار پایین رشد می‌کند. کسانی که واقعا خواستار محافظت از محیط‌زیست بوده و در عین حال مراقب سلامت خود هستند باید همیشه به کپور علاقه نشان دهند، نه فقط زمانی که در تعطیلات به سر می‌برند. به گفته آقای ویلگوس، برای کسانی که نگران استخوان ماهی هستند، فیله برش خورده کپور وجود دارد که استخوان‌های آن هنگام طبخ نرم می‌شود.

مجموعه مقالاتی که علت سالم بودن کپور را بیان می‌کنند

فواید کپور برای سلامت یکی از موضوعات مقالاتی است که در کانال‌های دیجیتالی و رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده در این کمپین در دسترس قرار دارد. کپور منبع غنی کلاژن، نوعی پروتئین برای متصل نگه داشتن بافت بدن انسان است. گلاژن ماهی اغلب به شکل کلاژن نوع ۱ است که تأثیر مثبتی روی ساختار پوست و استخوان دارد. پروفسور جوآنا تکازوسکا از دانشگاه کشاورزی کراکوف می‌گوید، ثابت شده تأمین کلاژن در رژیم غذایی نسبت به مکمل‌هایی به شکل کپسول و پودر تأثیر بیشتری روی سلامت انسان دارد.

بازار ماهی و محصولات ماهی بسیار رقابتی است، اما تولیدکنندگان کپور معتقدند با عرضه انواع جدید محصول و فراهم کردن پشتیبانی تبلیغاتی برای این محصول می‌توانند به سود اقتصاد، مصرف‌کننده و محیط‌زیست، حضور فعالی در این بازار داشته باشند.

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک کپور پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک کپور پرورشی بتا