تازه‌ها

آخرین مطالب

سالمون-قزل-آلا-شیلی

با بهبود بازار ایالات متحده صادرات سالمون و قزل‌آلا شیلی در در سه ماهه سوم سال میلادی، ۳۳ درصد جهش داشت

 صادرات سالمون و قزل‌آلا شیلی

سالمون-قزل-آلا-شیلی

طبق داده‌های جدید منتشر شده از سوی شورای سالمون شیلی، صادرات سالمون و قزل‌آلا این کشور در طی سه ماهه سوم سال ۱/۱۷ میلیارد دلار (۱ میلیارد یورو) درآمد به همراه داشت این رقم نسبت به ۸۷۷ میلیون دلار (۷۵۶ میلیون یورو) سال قبل رشد ۳۳/۵ درصدی را نشان می‌دهد و اندکی از سطح صادرات قبل از پاندمی نیز فراتر رفت.

این رشد صادرات به بهبود قیمت سالمون نسبت داده می‌شود؛ در Q3 هر کیلو ۸/۴۰ دلار (۷/۲۰ یورو) مبادله شد. قیمت سال گذشته در همین دوره کیلویی ۵/۳۰ دلار (۴/۶۰ یورو) بود. طبق “گزارش سه ماهه صادرات سالمون‌” که از سوی این شورا منتشر می‌شود، حجم صادرات سالمون شیلی در سه ماهه سوم ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۳۹,۵۳۳ تن و در سال گذشته بالغ بر ۱۶۵,۲۹۱ تن بود. این ارقام براساس اطلاعات جمع‌آوری شده از بانک مرکزی شیلی و خدمات گمرک ملی ارائه شده است.

رشد سه ماهه سوم به دنبال رشد سه ماهه دوم بود که در آن صادرات سال-به-سال با ۱/۱۵ میلیارد دلار (۹۹۱ میلیون یورو) افزایش ۱۱/۵ درصدی را به ثبت رساند. جوآنا داویدویچ مدیر اجرایی شورای سالمون شیلی در مصاحبه‌ای گفت: «این رشد قابل توجه و نتایج دو دوره متوالی، بهبود صادرات شیلی به جهان را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد بعد از سال بسیار دشوار ۲۰۲۰ سطح تجارت برای تمام صنایع به قبل از پاندمی بازگشته است و صنعت پرورش سالمون نیز ازین قاعده مستثناء نیست. 

پویایی بیشتر در صادرات به تقویت فعالیت اقتصادی و اشتغال کمک می‌کند. پرورش سالمون به منزله یک موتور توسعه و فرصت در راستا ایجاد یک چرخه مؤثر از مشارکت برای عرضه‌کنندگان و توسعه منطقه‌ای محسوب می‌شود.»

صادرات به ایالات متحده- مقصد اصلی سالمون شیلی- در طی Q3 با جهش ۵۸ درصدی به ۶۱۱ میلیون دلار (۵۲۶ میلیون یورو) رسید. این روند صعودی از فوریه ۲۰۲۱ مشاهده شد و یکپارچگی بازار شیلی را تقویت کرد. ارزش محصولی که در Q3 به برزیل ارسال شد با رشد ۱۰۴ درصدی سال-به-سال بالغ بر ۱۸۹ میلیون دلار (۱۶۳ میلیون یورو) بود. آمار و ارقام سال ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی کووید-۱۹ با کاهش تندی همراه بود. ارزش کل صادرات Q3 در ۲۰۲۱ حتی از Q3 2019 که قبل از پاندمی بود نیز فراتر رفت.

صادرات محصول شیلی به چین با ۲۰ درصد افزایش سال-به-سال به ۱۸ میلیون دلار (۱۵.۵ میلیون یورو) رسید. آرتور کلمنت مدیرعامل انجمن “سالمون شیلی” اخیرا گفت، او انتظار دارد چین به زودی به یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سالمون تبدیل شود و شیلی برای چنین اتفاقی در موقعیت خوبی قرار دارد.

او ماه گذشته اظهار داشت: «هنگامی که وضعیت کووید-۱۹ نرمال شود، چین رشد قبل از پاندمی را از سر خواهد گرفت. دو سال قبل از این وضعیت اضطراری، رشد چین شگفت‌انگیز بود و حالا به دلیل محدودیت‌های وضع شده، رشد این بازار با دشواری همراه است، اما به نظر من چین دارای پتانسیل قابل توجهی است. به محض اینکه شرایط کووید عادی شود، چین بیش از هر بازاری در جهان رشد خواهد کرد.»

ارسال سالمون و قزل‌آلا از شیلی به ژاپن افت ۳ درصدی داشت و به ۱۲۶ میلیون دلار (۱۰۹ میلیون یورو) رسید. صادرات به روسیه نیز با کاهش ۳۰ درصدی بالغ بر ۵۳ میلیون دلار (۴۶ میلیون یورو) بود. به دنبال تصمیم بخش خدمات دامپزشکی روسیه (Rosselkhoznadzor) مبنی بر وضع محدودیت برای تعدادی از کارخانه‌های شیلی، ارتباط شیلی با روسیه دچار تنش شد.

این تصمیم در پی گزارش مقامات بهداشت روسیه در خصوص مشاهده بنفش کریستال و آنتی‌بیوتیک (اکسی تتراسایکلین) در سالمون پرورشی، اتخاذ شد. سازمان ملی شیلات شیلی (Sernapesca) با همکاری با همتایان روسی تلاش کرد تا رضایت آنها را برای تولیدکنندگان جلب نماید و کارخانه‌ها را از فهرست محدودیت خارج کند.

اتحادیه تولیدکنندگان شیلی (Sofofa) در واکنشی به این اتفاق کلمنت را به ریاست شورای تجارت شیلی-روسیه منصوب کرد تا روابط تجاری بین دو کشور را بهبود بخشد.

در ۹ ماه اول ۲۰۲۱ صادرات سالمون و قزل‌آلا شیلی به ۳/۶ میلیارد دلار (۳/۱ میلیارد یورو) رسید و این رقم ۱۱/۵ درصد بالاتر از همین دوره در ۲۰۲۰ است. شورای سالمون گفت، ۲۰۲۰ “سال بسیار دشواری” بود و کل صادرات سالمون و قزل‌الا شیلی کاهش ۱۴/۶ درصدی را نسبت به ۲۰۱۹ تجربه کرد و ارزش آن بالغ بر ۴/۴ میلیارد دلار (۳/۸ میلیارد یورو) بود. این شورا یادآور شد، بازار در ۲۰۲۱ در حال رشد است. در Q1 صادرات کاهش ۲/۹ درصدی داشت اما در Q2 11/5 درصد و در Q3 33/5 درصد افزایش یافت.

شورای سالمون انتظار دارد با گسترش واکسیناسیون جهانی در مقابل کووید-۱۹، و تداوم بازگشت اقتصاد، بازار سالمون این کشور نیز رونق بگیرد.
داویدویچ گفت: «ما انتظار داریم فروش در هتل‌ها و رستوران‌ها بهبود یابد و این امر به رشد کانال‌های جدید توزیع مانند فروش آنلاین و خرده‌فروشی کمک می‌کند. پیش‌بینی‌ها برای پرورش سالمون مثبت است.»

چهار شرکت در شیلی- آکواشیلی، سالمون آیسن و سرمک و مووی- در می ۲۰۲۰ گردهم آمدند و شورای سالمون شیلی را تشکیل دادند. این شرکت‌ها تقریبا نیمی از تولید محصول سالمون و قزل‌آلا شیلی را به خود اختصاص می‌دهند.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا