تازه‌ها

آخرین مطالب

افزایش قیمت میگو و هند

هند قادر نیست از افزایش قیمت میگو سود ببرد

کوچی: صادرکنندگان سیفود در هند که با کاهش عرضه مواجه‌اند، نمی‌توانند از فرصت افزایش قیمت میگو در بازار جهانی منتفع شوند. هند در حال حاضر بزرگ‌ترین عرضه‌کننده میگو پرورشی در جهان است.

افزایش قیمت میگو

 

با کاهش تولید در اوایل سال مالی از سوی مزرعه‌داران، قیمت‌ها ریزش داشتند و محصول این کشور نیز با کاهش همراه شده است. بعد از رسیدن به رکورد ۶۰۰,۰۰۰ تن در سال مالی ۲۰۱۸، این صنعت انتظار داشت حجم محصول امسال به ۷۰۰,۰۰۰ تن برسد، یعنی مصادف با زمانی که با کاهش تقاضا از سوی آمریکا، قیمت‌ها ۲۰ درصد ریزش داشتند. آمریکا با در اختیار داشتن ۳۳% سهم بازار هند بزرگ‌ترین خریدار سیفود این کشور محسوب می‌شود.

یکی از صادر کنندگان هندی گفت: «حالا قیمت‌ میگو افزایش یافته است، ولی ما عرضه کافی از سوی مزارع نداریم تا به این افزایش تقاضا را پاسخ دهیم.»

ارسال ماهانه بار از شرکت او از سطح ۴۰۰۰ تن به ۱۰۰۰ تن کاهش یافته است. این کمبود عرضه، موجب افزایش قیمت‌ میگو در مزارع شده است.

او گفت: «قیمت میگو تا کیلویی ۶۰ الی ۷۰ روپیه افزایش یافته است.» این وضعیت به حاشیه سود صادرکنندگان فشار می‌آورد. میگوی منجمد ۷۰% کل صادرات سیفود کشور را تشکیل می‌دهد که سال قبل ارزش آن بالغ بر ۴۵۰۰۰ کرور روپیه بود.

ساتیا ناریان رئیس انجمن کل هچری‌های میگوی هند گفت: «قیمت‌های پایین باعث دلسردی شده و تراکم ذخیره‌سازی در ماه آوریل در مزارع به نصف رسید. اما با افزایش قیمت‌ میگو، تولید تا ماه دسامبر بهتر خواهد شد و ما به حجم نرمال تولید برمی‌گردیم.»

هند بزرگ‌ترین عرضه‌کننده میگو به آمریکاست. عرضه میگو از هند، اندونزی و سایر کشورها در حجم بالا به مقصد آمریکا موجب اٌفت قیمت‌ها شد.

بعد از آنکه اتحادیه اروپا سخت‌گیری بیشتری روی معیارهای کیفیت میگو آغاز نمود، بسیاری از صادرکنندگان هندی بار محصول خود را به آمریکا فرستادند. انتظار می‌رود کاهش ارزش روپیه در ماه‌های آینده به نفع صادرات سیفود باشد.

قرارداد محموله‌های سیفود فعلی چند ماه قبل بسته شده، بنابراین شاید سود چندانی عاید صادرکنندگان نشود، چرا که در آن زمان ارزش روپیه بالاتر بود. به گفته پاتنایک، معمولاً خرده‌فروشان بزرگ ۶ ماه قبل از خرید قرارداد می‌بندند.

ارسال بار برای کریسمس، برای ماه بعد برنامه‌ریزی شده و صنعت انتظار دارد با توسعه آبزی‌پروری در اودیشا، بنگال غربی و گجرات (جدا از آندرا پرادش که عرضه‌کننده عمده محسوب می‌شود) عرضه میگو افزایش یابد.