تازه‌ها

آخرین مطالب

رکورد صادرات سیفود نروژ در ۲۰۲۲

رکورد صادرات سیفود نروژ

نروژ در ماه ژانویه ۱۱۸ میلیون دلار سیفود صادر کرد. این رقم ۲۴ میلیون دلار معادل ۲۶% بالاتر از ژانویه سال گذشته است.

رکورد صادرات سیفود نروژ

رنه لارسن رئیس شورای سیفود نروژ گفت: «ژانویه امسال بالاترین ارزش صادرات در تاریخ این صنعت را به خود اختصاص داد. این روند قوی از ۲۰۲۱ تداوم دارد. با وجود چالش‌های پاندمی کرونا قیمت بسیاری از محصولات افزایش یافت. صادرات ماه ژانویه رکورد تازه‌ای به لحاظ حجم و ارزش سالمون از خود بجا گذاشت.»

در ماه ژانویه کل حجم صادرات سیفود نسبت به همین ماه در ۲۰۲۱ کاهش ۱۷% داشت.

کاهش سیفود صید شده وحشی

رنه لارسن اظهار داشت: «تفاوت آشکاری در صادرات ماه ژانویه وجود دارد. در حالیکه ماهی حاصل از آبزی‌پروری ۴۲% رشد ارزش را تجربه کرد، حجم و ارزش صادرات صید وحشی کاهش داشت. گاهی آب و هوای نامساعد چالش‌هایی را برای ناوگان صید بوجود می‌آورد. به دلیل رشد قابل توجه تقاضا در بازارها، ارزش محصولات صید شده وحشی از جمله روغن‌ماهی و زغال‌ماهی افزایش یافت.»

رشد سالمون هم در شرق و هم در غرب

در این بین سالمون موتور صادرات شیلات در ماه ژانویه محسوب می‌شود.

«سالمون از موقعیت پایداری برخوردار است و ۷۰% کل ارزش را به خود اختصاص می‌دهد. در بازارهای خارجی مانند آمریکای شمالی و آسیا بازگشایی رستوران‌ها و بهبود لجستیک به رشد صادرات بخصوص سالمون تازه و کامل منتهی شد.»

رکوردی برای سالمون

  • در ژانویه ۹۶,۵۰۰ تن سالمون به ارزش ۸۲/۵ میلیون دلار صادر شد.
  • حجم صادرات ۲ درصد افزایش داشت.
  • ارزش صادرات نسبت به ژانویه گذشته ۲۴ میلیون دلار معادل ۴۱% افزایش را تجربه کرد.
  • فرانسه، لهستان و US بزرگ‌ترین بازارهای سالمون نروژ را در ژانویه تشکیل می‌دادند.

سهم صادرات سالمون به EU از ۶۷% در ژانویه سال گذشته امسال به ۶۰% رسید.

 

پل تی آندال تحلیلگر سیفود در شورای سیفود نروژ گفت: «به طور کلی، برای سالمون تغییر مسیر در بازار خارجی را مشاهده می‌کنیم. بازارهایی مانند لهستان و لیتوانی که بخش عمده سالمون را فرآوری کرده و به محصولات دودی تبدیل می‌کنند، واردات خود را کاهش داده‌اند. این امر به افزایش قابل توجه قیمت مرتبط است.»

فرانسه به صدر بازگشت

فرانسه بار دیگر به جایگاه بزرگ‌ترین بازار صادرات سالمون نروژ بازگشت. این کشور از دسامبر ۲۰۱۷ در جایگاه دوم قرار داشت. صادرات به فرانسه به ارزش ۳۰ میلیون دلار در ماه ژانویه باعث شد این کشور سریع‌ترین رشد بازار سالمون را به نمایش بگذارد.

ترین هورن نماینده شورای سیفود نروژ در فرانسه گفت: «هرچند رستوران‌ها تابستان سال گذشته بازگشایی شدند، اما سالمون هم در داخل و هم در خارج از خانه مصرف می‌شود. فروش‌ در کریسمس معمولا بالاست، اما ژانویه امسال قوی بود. سالمون نروژ موقعیت خود را در فرانسه تقویت کرده است. مصرف‌کنندگان فرانسوی می‌خواهند تغذیه سالم، خوب و پایدار داشته باشند و سالمون نروژ به خوبی به این خواسته پاسخ می‌دهد.»

بهبود لجستیک در ایالات متحده

در ژانویه بازار دیگری که رشد پرشتابی را برای سالمون نشان داد ایالات متحده بود که با افزایش ۲۲ میلیون دلار معادل ۴۹% ارزش مبادلاتش به ۶۷ میلیون دلار بالغ شد. افزایش صادرات سالمون کامل و تازه به طور ویژه پر قدرت بود.

آن کریستین نماینده شورای سیفود نروژ در US گفت: «ما انتظار داشتیم ژانویه ماه خوبی باشد، اما این ارقام واقعا بزرگ هستند. افزایش صادرات سالمون کامل و تازه اساسا به دلیل بازگشایی رستوران‌های بیشتر و در عین حال باز شدن مسیر سفرهای هوایی است.»

درست کردن سالمون بیشتر در خانه

در خصوص فیله تازه، حجم صادرات آن از ۴,۰۰۰ تن در سال گذشته، امسال به ۵,۰۰۰ تن رسید. فیله منجمد نیز به ۱,۳۰۰ تن رسید که مشابه ژانویه سال گذشته است.

آن کریستین گفت: «استیک تازه و منجمد عمدتا در خانه مصرف می‌شود و این بخش نسبت به قبل از پاندمی رشد قابل توجهی را تجربه کرد. دلیلش این است که مصرف‌کنندگان وقتی به این محصول دسترسی پیدا می‌کنند در خانه بهتر می‌توانند آن را طبخ کنند.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا