تازه‌ها

آخرین مطالب

افزایش ۸۱ درصدی ذخایر ماهی در ابوظبی در مدت ۳ سال

ابوظبی

سازمان محیط‌زیست در ابوظبی تأیید کرد میانگین سایز ذخایر ماهی بالغ که قادر به تولیدمثل و احیاء ذخایر کل صید هستند در فاصله ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ به میزان ۸۱% افزایش داشت (با افزایش سرعتی از ۱۴/۱% تا ۲۵/۶%). مقامات این سازمان اشاره کردند، در صورتی که سیاست صید تجاری فعلی تداوم داشته باشد، انتظار می‌رود سایز نسبی ذخایر به رشد خود ادامه دهند.

افزایش ذخایر ماهی در ابوظبی

به گفته مقامات، هرچند سایز نسبی ذخایر ماهی بالغ به میزان ۳۰% پایین‌تر از سطح مرجع است، KPI (شاخص بازدهی کلیدی) در دو سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. این امر حاکی از ارتقاء وضعیت ذخایر در آینده نزدیک است.

مقامات همچنین اعلام کردند، در نتیجه کنترل از سوی دولت و سیاست‌های شیلات شاخص بهره‌برداری پایدار افزایش داشته است. شاخص بهره‌برداری پایدار برای تمام گونه‌ها به ۵۷/۱% رسیده است. دولت سعی دارد تا سال ۲۰۳۰ این شاخص را به ۷۰% برساند.

مجوزها

سازمان محیط‌زیست به عنوان بخشی از چشم‌انداز خود در پشتیبانی از آبزی‌پروری در امارت ابوظبی به چهار مزرعه برای آبزی‌پروری مجوز داده و درصد تولید آبزی‌پروری به جای صید از دریا، به ۴۱% رسید. تولید آبزیان در ۲۰۲۰ بالغ بر ۵۲۱ تن بود.

ارزش تولید آبزی‌پروری معادل ۱۹/۸ میلیون درهم است. این سازمان تأیید کرد ماهی هامور معمولی یکی از گونه‌های اصلی است که سال گذشته ۲۴۰ تن از آن تولید شد. این رقم ۳۵% بالاتر از تولید در ۲۰۲۰ است. مقامات اعلام کردند به عنوان بخشی از پروژه پرورش صدف آب شیرین که برای اولین بار سال گذشته راه‌اندازی شد، قرار است تا ۲۰۲۴، ۱۰ هزار تن صدف اویستر تولید شود.

این سازمان توضیح داد به عنوان بخشی از تلاش‌هایش برای بهبود رعایت قوانین زیست‌محیطی در محیط دریایی، سال گذشته در ۱۷,۰۰۰ ساعت نظارت ۱۷۵ مورد تخلف را به ثبت رسانده است. این رقم در تخلفات محیط‌زیست دریایی کاهش ۴۶/۲% را نشان می‌دهد.

طرح ملی احیا ذخایر ماهی

سازمان محیط‌زیست در ابوظبی ضرورت راه‌اندازی طرح ملی را اعلام کرد تا ذخایر ماهی در این امارت احیاء و تجدید شده و پایداری شیلات تضمین شود. تخریب زیستگاه‌های اصلی و کیفیت آب دریا تأثیرات منفی روی اقتصاد، امنیت غذایی و محیط‌زیست در آینده خواهد داشت. این طرح شامل وضع محدودیت برای صید روزانه افراد و قایق‌های ماهیگیری برای مقابله با صید ناپایدار گونه‌هاست.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا