تازه‌ها

آخرین مطالب

اکوادور بازارهای جدیدی را برای محصول میگوی وانامی زیر نظر دارد

میگو اکوادوری

در ۲۰۱۷ رودریگو لانیادو رومرو، پیشگام آبزی‌پروری اکوادور، چشم‌انداز خود را برای آینده صنعت میگو کشور ترسیم کرد. لانیادو رئیس هیئت مدیره سوگا، یکی از بزرگ‌ترین پرورش‌دهندگان میگو در کشور در یک تالار پر از جمعیت در گوآیاکیل اکوادور گفت، این کشور باید وابستگی به فروش محصول به بازار چین را کاهش دهد و حجم بیشتری از میگو با ارزش افزوده تولید کند. در آن زمان فروش به چین عمدتا از طریق ویتنام انجام می‌شد. حاضران با او موافق بودند اما هیچکس واقعا فکر نمی‌کرد چنین چیزی به این زودی اتفاق بیفتد.

میگو-اکوادور
رودریگو لانیادو در حال دریافت جایزه برای تعهد طولانی مدت خود به صنعت میگو اکوادور

مزرعه‌داران و شرکت‌های بسته‌بندی میگو در اکوادور از رشد تقاضای چین برای میگو منجمد با سر و با پوست خوشحال بودند. این محصول به راحتی در سایزهای مختلف تولید شده و به سرعت منجمد و برای ارسال بسته‌بندی می‌شد. با اینحال، این شرایط جدید سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت محقق شد. در واقع بحران کووید-۱۹ قطع وابستگی صنعت میگو اکوادور به بازار چین را تسریع نمود.

کنترل شدید محموله‌های وارداتی سیفود از سوی مقامات چینی و کاهش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات وارداتی، اکوادور را وادار ساخت به غیر از چین که بزرگ‌ترین بازار میگو در جهان محسوب می‌شود، به سراغ سایر کشورها برود.

خوزه آنتونیو کامپوسانو مدیر اجرایی اتاق آبزی‌پروری اکوادور گفت، صادرکنندگان میگو اکوادور قادر به پذیرش تغییر تقاضا بوده و طبق الزامات خود ‌”بازارها را تأمین” خواهند کرد.

کامپوسانو ریسک‌های مرتبط با محدودیت‌های صادرات به چین را یادآور شد که صادرکنندگان اکوادوری را وادار به یافتن بازارهای مختلف کرد. در سال گذشته، اکوادور توانسته تنوع بیشتری در فروش خود ایجاد کند و در عین حال همیشه آماده دریافت مجدد سفارشات از سوی چین است.

«اکوادور به شکل خودکار به تقاضاها پاسخ می‌دهد.» در شش سال گذشته میگو بدون سر و با پوست (که به زبان اسپانیایی به آن دُم یا کولا می‌گویند) یک نوع محصول رایج در این صنعت نبود، زیرا اکوادور هیچ زیرساختی برای فرآوری مجدد میگو نداشت.

اما صادرکنندگان توانستند شرایط را وفق داده و حجم‌های بزرگی از محصول را فرآوری کنند. در نتیجه محصولاتی با ارزش افزوده عرضه می‌کنند که مورد تقاضای خرده‌فروشان آمریکای شمالی بوده و در اروپا نیز بیش از گذشته متقاضی دارد.

US فرصت ‌”بزرگی” فراهم می‌کند

صادرکنندگان اکوادوری که به طور ناگهانی مجبور به کاهش مبادلات با چین شدند، اوایل امسال نفوذ خود را در US توسعه دادند و از اندونزی- بزرگ‌ترین عرضه‌کننده به بازار آمریکای شمالی- سبقت گرفتند.

«در US، اکوادور پنج-شش امتیاز از سهیه بازار را به دست آورد، بعلاوه، بازار مقصد نیز رشد کرد. من فرصت‌های زیادی در آن می‌بینم.»
او تأکید کرد بازار آمریکا فرصت ‌”عظیمی” برای صادرکنندگان اکوادوری فراهم می‌کند، چرا که مصرف میگو در طی پاندمی افزایش یافت و این کشور هنوز “نتایج اقتصادی برنامه موفق واکسیناسیون” و کمک اقتصادی از جانب دولت را احساس نکرده است.

بعلاوه، بازگشایی بخش خدمات غذایی هنوز کامل نشده و انتظار می‌رود مصرف در ماه جولای به طور کامل به سطح سابق بازگردد. طبق گزارش سایت Market Watch به گفته تحلیلگران JPMorgan، US تصمیم دارد در روز استقلال آمریکا، بازگشایی‌ها را اعلام کند، رستوران‌ها از تمایل سرکوب شده مردم برای غذا خوردن در بیرون از خانه سود می‌برند؛ این فعالیت‌ها به دلیل پاندمی کووید-۱۹ محدود شده بود.
تحلیلگران نوشتند: «با وجود گذشت یک سال کامل بیش از آنچه اوایل انتظار می‌رفت، ما هنوز معتقدیم ۴ جولای روز بازگشایی در آمریکا خواهد بود.»

سایر کشورها فراتر از چین، US و اروپا

کامپوسانو گفت، صادرات به امارات نسبت به سال گذشته پنج برابر شد. فروش در ۲۰۲۰ کمتر از ۱۰ میلیون دلار بود و انتظار می‌رود امسال به بیش از ۵۰ میلیون دلار برسد. کره جنوبی در آستانه امضاء یک قرارداد جدید تجاری با اکوادور است. این کشور نیز ‌”فرصت‌های بزرگی” در اختیار صادرکنندگان اکوادوری قرار می‌دهد.

روسیه نیز بیش از پیش به یک بازار مهم برای اکوادور تبدیل می‌شود. اکوادور امیدوار است، توافق تجارت آزاد با مکزیک، میگو را نیز دربربگیرد، هرچند صنعت میگو داخلی این کشور مخالف است.

برزیل چند سال قبل درهای خود را به روی میگو اکوادور باز کرد. این کشور نیز یک مصرف‌کننده بزرگ محسوب می‌شود. اما ممنوعیت واردات تمام انواع میگو نپخته یا پوست کنده و رگ‌زده رقابت محصولات اکوادوری در برزیل را کاهش داد و حجم‌های ارسالی به پرجمعیت‌ترین کشور آمریکای لاتین را با محدودیت مواجه ساخت.

کامپوسانو به این موضوع معترض است که صنعت میگو محلی برزیل از دهه ۱۹۷۰ مقامات این کشور را مجبور به در پیش گرفتن اقدامات حمایتی نموده و این امر پروسه‌های ثبت و برچسب‌گذاری را کُند می‌کند و ‌”مخفی شدن پشت اقدامات بهداشتی” را به دنبال دارد. کامپوسانو به طور کلی خوش‌بین است که صادرکنندگان میگو اکوادوری مرتبا به بازارهای فروش خود تنوع می‌دهند و به دلیل چرخه‌های کوتاه تولید میگو و عرضه ثابت در سراسر سال، بدون معطلی با تغییر در تقاضا انطباق می‌یابند.

او یادآور شد، فرآوران در حمل و نقل محصول در طی پاندمی تجربه کسب کردند و حالا بهتر می‌توانند از مشکلات لجستیکی و عملیاتی حاصل از کووید-۱۹ اجتناب کنند. پروسه واکسیناسیون در اکوادور در جریان است و دولت جدید که اواخر این ماه مستقر می‌شود احتمالا می‌تواند به آن سرعت دهد.

«در اکوادور بیمارستان‌ها با ۱۰۰% ظرفیت خود فعالیت دارند، اما صحنه‌هایی مانند آنچه در هند دیده شد، هرگز اتفاق نیفتاد. این صنعت قبلا برای کنترل [کووید-۱۹] در کارخانه‌های فرآوری اقدام نموده است.» کامپوسانو در ادامه گفت، چالش اصلی که برای صنعت میگو اکوادور وجود دارد مقرون به‌صرفه بودن تولید است. او به استفاده بیشتر از تکنولوژی در کل زنجیره اشاره کرد.

دولت جدید شاید بتواند زیرساخت‌های جدید برقی احداث کند تا هزینه‌های انرژی کاهش یافته و در عین حال ایمنی که فاکتور دیگری در افزایش هزینه برای فرآوران میگو است، بهبود یابد.

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با پرورش میگو در اکوادور بر روی لینک زیر کلیک نمایید

تداوم افزایش قیمت میگو اکوادور نشان می‌دهد این صنعت دوباره در حال سرپا شدن است