تازه‌ها

آخرین مطالب

تداوم افزایش قیمت میگو اکوادور

تداوم افزایش قیمت میگو اکوادور نشان می‌دهد این صنعت دوباره در حال سرپا شدن است

بازار میگو اکوادور

به گفته کارشناسان این صنعت، قیمت میگو اکوادور تحت تأثیر پاندمی کووید-۱۹ کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود و سطح جهانی رسید.

اما طبق اظهارات گابریل لونا، مالک شرکت گلونا شریمپ در اکوادور، حالا به نظر می‌رسد با تداوم افزایش قیمت‌ها در چند هفته گذشته، چنانچه در نمودار آمده بازار “در حال سرپا شدن” است.

او گفت: «ما سابقا میگو با سر، با پوست و بدون سر، باپوست را به شکل قالب‌های منجمد می‌فروختیم. از آنجا که مشتریان اصلی ما در خدمات غذایی مجبور به تعطیلی شدند، پاندمی بیش از همه به قیمت‌های ما آسیب زد. پاندمی در نیمه اول ۲۰۲۰ تقاضا را کاهش داد. بازارهای اصلی ما یعنی ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، چین و US همگی تعطیل شدند.»

به گفته لونا، آنچه بعد اتفاق افتاد این بود که صنعت میگو اکوادور تولید محصولاتی با ارزش افزوده را در حجم‌های بزرگ‌تر آغاز کرد و این یکی ازدلایل افزایش قیمت‌ها در حال حاضر است.

«محصول ما بیشترین ضربه را متحمل شد و قیمت‌ها دستخوش بیشترین ریزش‌ها شدند. حالا باید قیمت‌ها را به تدریج بالا ببریم و تولید را ارتقاء دهیم.»

او افزود: «ما از دانش [تولید با ارزش افزوده] برخورداریم، اما باید مورد حمایت بازار قرار بگیریم. ما همچنان در ۲۰۲۱ به کندن پوست میگو ادامه خواهیم داد، چون بیش از آنچه که واقعا می‌توانیم تولید کنیم، برای محصولات با ارزش افزوده سفارش دریافت کرده‌ایم.»

لونا پیش‌بینی می‌کند قیمت‌ها تا رسیدن به سطح سایر کشورهای تولیدکننده در جهان به رشد خود ادامه خواهند داد.

«اگر به این موضوع توجه کنیم که قیمت‌های ما در پایین‌ترین سطح جهانی قرار دارند، پس می‌توانند رشد کنند. بله قیمت‌های اکوادور بسیار افزایش خواهند داشت، اما به نظر من اساسا این افزایش در سایر کشورها اتفاق نمی‌افتد.»

طبق آخرین داده‌های موجود در پورتال قیمت سایت، در هفته هفتم سال قیمت میگو اکوادور سر مزرعه کیلویی ۰.۰۵ و ۰.۱۰ دلار برای تمام سایزها افزایش داشت.

از هفته هفتم سال ۲۰۲۱ (۱۵-۲۱ فوریه) میانگین قیمت سر مزرعه برای میگو با سر و با پوست (HOSO) اکوادور به این شرح است: سایز ۲۰/۳۰ کیلویی ۵.۲۰ دلار، سایز ۳۰/۴۰ کیلویی ۴.۱۰ دلار، سایز ۴۰/۵۰ کیلویی ۳.۶۵ دلار، سایز ۵۰/۶۰ کیلویی ۳.۴۰ دلار، سایز ۶۰/۷۰ کیلویی ۳.۱۵ دلار، سایز ۷۰/۸۰ کیلویی ۲.۹۰ دلار، سایز ۸۰/۱۰۰ کیلویی ۲.۷۵ دلار، سایز ۱۰۰/۱۲۰ کیلویی ۲.۵۰ دلار.

نمودار دوم در زیر علاوه بر این افزایش، نشان می‌دهد قیمت میگو اکوادوری هنوز در پایین‌ترین سطح جهانی قرار دارد و بسیار پایین‌تر از قیمت همان سایز در سایر کشورهای تولید کننده است.

تداوم افزایش قیمت میگو اکوادورتداوم افزایش قیمت میگو اکوادور

لونا همچنین گفت کاهش صادرات این کشور به چین به دلیل ویروس کرونا و سایر بیماری‌های میگو، موقعیت فعلی آنها را در بازار جهانی میگو تقویت کرد.

«البته همه از مشکلاتی که ما در خصوص ویروس کرونا و بیماری لکه سفید در چین داشتیم باخبرند. این کشور آسیایی در حال حاضر به وضوح تلاش می‌کند با حمایت از مزرعه‌داران داخلی خود، آنها را ترغیب به تولید نماید. این کار را با کاهش حداکثری واردات به واسطه محدودیت‌های مختلف بهداشتی انجام می‌دهد. هرچند آنها هنوز به میگو بیشتر نیاز دارند.»

او ادامه داد: «خرید میگو اکوادوری از سوی چین در ماه دسامبر و ژانویه بسیار پایین بود، اما مهم‌ترین موضوع این است که ما [مزرعه‌داران میگو در اکوادور] تولید را متوقف نکردیم که فقط یک معنی می‌دهد و آن این است که ما برای میگو خود دنبال بازارهای دیگری گشتیم.»

نمودار زیر نشان می‌دهد صادرات میگو اکوادور به چین در ماه دسامبر با ۳۶% کاهش سال-به-سال ۱۷,۵۵۷ تن و در ماه ژانویه با ۵۷% کاهش ۱۲,۷۴۸ تن بود.

صادرات به این کشور آسیایی در این دو ماه به ترتیب ۴۱% و ۲۸% صادرات اکوادور به تمام بازارهای مهم جهانی را تشکیل می‌دهد.

در نیمه دوم ۲۰۲۰ صادرات به چین ۳۷% کل صادرات اکوادور را به خود اختصاص می‌داد و این رقم حاکی از افت ۳۴% سال-به-سال است.

لونا در ادامه توضیح داد، این کاهش صادرات بعد از مشاهده ویروس کرونا روی بسته‌های میگو منجمد توسط مقامات چینی در ماه جولای اتفاق افتاد. صنعت میگو اکوادور نیز مجبور شد رویه خود را تغییر دهد و به بازارهای دیگری رو بیاورد. این روند در ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت.

«البته در آینده صادرات به چین از سر گرفت خواهد شد، چرا که این کشور قطعا بازار مهمی برای اکوادور محسوب می‌شود، اما امیدواریم به اندازه گذشته محصول روانه این کشور نشود. ما یاد گرفتیم که چگونه صادرات خود را متعادل سازیم.»

هرچند، واردات میگو کوادوری به چین هنوز برای این کشور آسیایی بالاترین حجم را به خود اختصاص می‌دهد. این امر در نمودار دوم نشان داده شده و در ماه دسامبر ۵۶% کل واردات چین از اکوادور تأمین شد.

تداوم افزایش قیمت میگو اکوادورتداوم افزایش قیمت میگو اکوادور

 

جهت مشاهده مقاله مرتبط با بازار میگوی اکوائور بر روی لینک زیر کلیک نمایید

صادرات میگو اکوادور در ماه آگوست به سهم ایده آلی از بازار رسید