تازه‌ها

آخرین مطالب

قزل‌آلا-آمریکا

شاید قزل‌آلا گونه‌ای باشد که آمریکا حالا به آن نیاز دارد

قزل‌آلا و آمریکا

تولیدکنندگان آمریکایی قزل‌آلا با تولید قوی و محصولی که به بسیاری از نیازها پاسخ می‌دهد، احساس می‌کنند بهترین زمان فرا رسیده است.

قزل-آلا-آمریکاتزریق انرژی به کمپین بازاریابی می‌تواند مسیر طولانی را برای قزل‌آلا پرورشی آمریکایی طی کند، این صنعت تحت پشتیبانی تولیدکنندگان قوی قرار دارد.

 

اگر گونه‌ای وجود دارد که به تحسین بیشتری نیاز دارد، شاید آن ماهی قزل‌آلا متواضع باشد. قزل‌آلا با رنگ قرمز متمایل به نارنجی روشن و فیله سرشار از روغن مانند ماهی سالمون پرطرفدار، می‌تواند سریع‌تر تا سایز بازار رشد کند و اغلب ارزان‌تر از پسرعموی بزرگ‌تر خود است.

اما خودستایی هرگز مناسب مزرعه‌داران قزل‌آلا نبوده است. برخی از آنها مانند مزرعه قزل‌آلا Mt لاسن در شهر ردبلاف کالیفرنیا ماهی را تنها برای ذخیره‌سازی پرورش می‌دهند. این مزرعه در سال ۱۹۴۹ تأسیس شد و به عنوان عرضه‌کننده ماهی به بخش صید تفریحی و مصرف‌کنندگان اطراف شمال کالیفرنیا، دو گونه قزل‌آلا (رنگین‌کمان) و پولادسر تولید می‌کند. این شرکت اخیرا با سرمایه‌گذاری روی تأسیسات فرآوری و طرح‌هایی برای توزیع محصول در سایر بازارها مدل بیزینسی خود را تغییر داده است.

برخی در بازار معتقدند حضور قزل‌آلا در خرده فروشی باید پر رنگ‌تر شود. جوزف ساباگ رئیس هیئت مدیره شرکت مشاوره ساکس ماریتایم در کالیفرنیا گفت، در آمریکای شمالی قزل‌آلا پرورشی علاوه بر ناشناخته بودن، ارزش آن نیز دست کم گرفته می‌شود.

«صنعت قزل‌آلا باید شرح حال بهتری از سابقه خود، کیفیت خود و ویژگی‌های محلی خود به عنوان یک گونه تولیدی در US ارائه دهد. افرادی که مسئول آن هستند باید تصویر واقعی از بازار ترسیم کنند و به شکل بسیار متفاوتی به بازاریابی آن فکر کنند.»

یک مثال: وظیفه مرگل ارائه تصویر تازه‌ای از شرکت لاسن، برجسته کردن فعالیت شرکت و ایجاد ارتباط بین آنها و مشتریان با چشم‌انداز توسعه سنجیده به سایر نقاط ایالت متحده فراتر از کالیفرنیا است. این شرکت در سال تقریبا ۱ میلیون پوند ماهی تولید می‌کند.

قزل-آلا-آمریکاشرکت ریورنس پراویژن بزرگ‌ترین تولیدکننده قزل‌الا در خشکی در قاره آمریکاست، از جمله فعالیت‌های آن پرورش ماهی در دره رود اسنیک در آیداهو USA است.

 

شرکت ریورنس پراویژن در آیداهو در مارس ۲۰۲۰ مالکیت کلییر اسپرینگز فودز را به دست آورد و حالا بزرگ‌ترین تولیدکننده قزل‌آلا در خشکی در قاره آمریکاست. مجموع ۱۴ مزرعه شرکت سالانه بیش از ۱۵,۰۰۰ تن قزل‌آلا تولید می‌کنند. ریورنس قزل‌آلا گوشت-قرمز تولید می‌کند که رقیب سالمون محسوب می‌شود. همچنین قزل‌آلا گوشت-سفید شرکت رقیب گربه‌ماهی و تیلاپیاست. بعلاوه ماهی مولد را نیز به سایر پرورش دهندگان می‌فروشد.

به اعتقاد شون نِپر مدیر ارشد بخش تکثیر شرکت مزیت قزل‌آلا نسبت به سالمون، سایز پورشن آن است: «سالمون دارای یک فیله بزرگ است که تقسیم بندی شده و فروخته می‌شود، اما ما یک طرف کامل قزل‌آلا را به عنوان یک فیله با وزن ۹-۱۲ اونس می‌فروشیم. برای مصرف‌کننده این یعنی از مزیت یک فیله کامل، با بخش گردن، شکم و غیره استفاده می‌کند. در حالیکه یک پورشن سالمون بخشی از یک فیله است. در بشقاب نیز شکل متفاوتی دارد. پس ما فیله ۹-۱۲ اونسی قزل‌آلا عرضه می‌کنیم و این مسیریست که می‌خواهیم در آن حرکت کنیم.»

به گفته نِپر برای ریورنس بین ۱۱ تا ۱۴ ماه طول می‌کشد تا قزل‌آلا به سایز بازار برسد. شرکت امیدوار است در ماه‌های آینده فروش مستقیم به مصرف‌کننده را افزایش دهد و آنچه زمانی کلییر اسپرینگز بود حالا ریورنس پراویژن است.

ساباگ گفت: «دیوید کِلی مالک ریورنس یک راوی فوق‌العاده است و به نظر من او علاقه شدیدی به صنعت سیفود دارد. اما با توجه به واقعیت‌های این صنعت من نگران توانایی او در مدیریت این علاقه هستم. صنعتی که بسیار رقابتی با حاشیه سود پایین است و متأسفانه مبنای آن قیمت است. افراد بسیاری که تازه وارد این حرفه می‌شوند به جای درک ماهیت این صنعت، گاهی علاقه‌شان را از دست می‌دهند و سایرین را استخدام می‌کنند تا از اشتیاق آنها پشتیبانی کنند.»

برخی از تولیدکنندگان خارج از آمریکای شمالی را برای تخم ماهی جستجو می‌کنند. خوآن گوتیرز مدیرعامل شرکت امرالد تراوت در کلمبیا در دسامبر ۲۰۲۰ یک مزرعه قزل‌آلا در نزدیکی بوگوتا خرید و بعد از آن برای خرید دو میلیون تخم ماهی در سال با یک تولیدکننده دانمارکی وارد مذاکره شد. او در مزرعه از تخم‌ها استفاده می‌کند و به سایر تولیدکنندگان نیز می‌فروشد.

«شرکت دانمارک به سختی کار کرده تا تضمین کند که تخم‌ها در مقابل بیماری مقاومت بیشتر و مرگ و میر کمتری دارند. کسانی که ما به آنها محصول می‌فروشیم می‌گویند که هرگز تخم ماهی به این بزرگی ندیده‌اند. با فراهم کردن تخم‌هایی با کیفیت بالاتر در کلمبیا ما سطح رقابت را افزایش دادیم و حالا تخم‌هایی با کیفیت بالاتر را می‌فروشیم. این کار به صنعت کمک می‌کند.»

گوتیرز با احداث یک کارخانه فرآوری که آن را در اختیار سایر تولیدکنندگان قرار می‌دهد، در حال افزایش ظرفیت تولید است. او همچنین در تلاش است گواهی‌های ضروری برای صادرات به ایالات متحده، اروپا و ژاپن را به دست بیاورد. زمان مورد نیاز برای قزل‌آلا در مزرعه او تنها هفت ماه است و او درنظر دارد تا ۲۰۲۶ تولید را به ۱,۰۰۰ تن در سال برساند، این رقم بالاتر از ۱۴۴ تن تولید فعلی است.

طبق آمار و ارقامی که او به شرکت آنالیز بازار Sicex ارائه داده، امیدوار است محصول کامل و تازه را به بازار US صادر کند که ارزش سالانه آن به ۷۸ میلیون دلار می‌رسد.

«کلمبیا در صادرات ماهی تازه بسیار با تجربه است ما در سال ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داریم. ما همچنین یک میلیارد دلار گُل صادر می‌کنیم در حالیکه هیچکس گل را نمی‌خورد. چشم‌انداز من تقویت صنعت آبزی‌پروری این کشور است، زیرا توانایی ما بیشتر از صادرات یک میلیارد دلار ماهی در سال است.»