تازه‌ها

آخرین مطالب

تحلیل بازار قزل آلا بتا

تحلیل بتا از بازار قزل آلا (۹۸/۱۲/۱۵)

قزل آلا، کرونا، عید نوروز

قزل-آلا

در هفته گذشته جو سنگین ترس از کرونا بر اکثریت کسب و کارها و همچنین خرید ماهی غلبه کرد و تقاضا برای ماهی قزل آلا به شدت افت نمود. بعد از تعطیلی دانشگاه ها و با حذف وعده ناهار در بسیاری از ادارات، ما با یک پدیده غیر منتظره دیگر نیز مواجه بودیم و آن حذف سبد کالای عیدانه بسیاری از شرکت های خصوصی و دولتی و نیمه دولتی است.

لذا با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا شرایط سختی را برای تقاضا و مصرف ماهی قزل آلا شاهد هستیم. طبق روالی که همیشه برای مواجهه با پدیده های اینچنینی پیش بینی می گردد، دوره هیجان و تمرکز بر روی بیماری پس از مدتی فروکش می کند و با پررنگ شدن اخبار مثبت و کم اثر شدن اخبار منفی، رفتار جامعه به روال سابق خود برخواهد گشت.

از این رو در حال حاضر توصیه می گردد پرورش دهندگان قزل آلا از انجام رفتارهای هیجانی و فروش ماهی با قیمت های پایین و شرایط غیر معمول پرهیز نموده و شرایط بازار را خرابتر از وضعیت فعلی نکنند.

اگرچه کاهش خرید خانواده ها در اسفند ماه خبر خوبی برای بسیاری از کسب و کارها نیست اما کاهش فشار هزینه های خرید عید این فرصت را به آنها می دهد تا نسبت به گذشته کیفیت تغذیه خانواده را ارتقا بخشیده و ماهی و آبزیان بیشتری مصرف نمایند و همچنین رکودهای همیشگی فروردین و اردیبشهت که عموما به علت فشارهای خرید عید و بدهی ها و اقساط آن بوجود می آمد به احتمال زیاد در بهار سال آینده کمتر خواهد بود و با بازار بهتری برای محصولات پروتئینی و بخصوص مصرف ماهی شاهد خواهیم بود.

با این حال تصورات سنتی از سرد مزاجی ماهی و تبلیغات منفی در چند وقت اخیر بر عیله خوراکی های با طبع سرد مثل ماهی، موجب کاهش خرید آبزیان گشته است. لذا از همه پرورش دهندگان تقاضا می کنیم که خودشان به بازار کمک نموده و منتظر هیچکس نمانند و با انجام کارهایی ساده و اثر گذار سعی بر بهبود شرایط داشته باشند. 

فعالیت هایی نظیر ترویج و انتشار متن ها و فیلم های مبتنی بر فواید مصرف ماهی و آبزیان برای بیماری کرونا در گروه ها و کانال های شیلاتی و خانوادگی، بدون تردید موجب ترغیب خانواده ها به مصرف بیشتر آبزیان می شود. 

علاوه بر این با توجه به شرایط فعلی بازار، کاهش عرضه ماهی به بازار اقدام بسیار موثری جهت حفظ قیمت قزل آلا می باشد، گروه بتا هر روز شرایط دقیق و واقعی بازار را در “کانال اقتصاد آبزیان” اعلام نموده و از پرورش دهندگان عزیز در خواست می نماید در زمان فروش محصول به شرایط بازار توجه کنند و از ارسال ماهی به بازار در روزهایی که تقاضا کاهش یافته خودداری نمایند و باعث نزول قیمت ها نشوند زیرا در وهله اول ضرر و زیان آن گریبان گیر پرورش دهنده خواهد بود و سپس کل صنعت آبزی پروری تحت الشعاع قرار می گیرد.   

نتیجه گیری

  • شرایط اب و هوا در هفته آینده مناسب است و مشکلی بابت برف و یخبندان وجود ندارد.
  • با توجه به تعطیلی یکشنبه به مناسبت ولادت حضرت علی (ع) و روز پدر، احتمالا بازار از روز دوشنبه روال عادی تری خواهد داشت  هر چند که اخبار مرتبط با کرونا همچنان در هفته آینده بر بازار مصرف تاثیر گذار خواهد بود و انتظار تغییر عمده ای در شرایط خرید و مصرف مردم را نداریم. 
  • در صورت کاهش شدید ارسال ماهی به بازار انتظار حفظ قیمت های فعلی و به تبع آن افزایش قیمت ماهی قزل آلا را خواهیم داشت.
  • همچنین با کاهش عرضه و افزایش قیمت ماهی، انتظار می رود مصرف کنندگان به خرید بیشتر قزل آلا روی آورند زیرا متاسفانه تورم و ترس از گرانی بر رفتار خرید مردم موثر بوده و پرورش دهنگان بایستی با توجه به رفتار های جامعه بازار آبزیان را مدیریت نمایند و از این وضعیت بهره لازم را ببرند.
  • امیدواری زیادی وجود دارد که از هفته آینده ترس از بیماری کرونا کمتر بشود و خرید های مردم روال عادی تری پیدا کند و در هفته پایانی سال ۹۸ شاهد بازاری قوی و پر تقاضا برای ماهی باشیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تحلیل های گروه بتا در زمینه بازار قزل آلا بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

تحلیل بتا از بازار قزل آلا