تازه‌ها

آخرین مطالب

سیفود-روسیه

واردکنندگان سیفود روسی در اروپا بعد از حمله این کشور به اوکراین آماده اعمال تحریم می‌شوند

تحریم صنعت سیفود روسیه

سیفود-روسیهکلیسای جامع سنت باسیل در مسکو

صنعت سیفود اروپا و سازمان‌های تجاری در حال بررسی تأثیرات بالقوه تحریم‌های گسترده غرب بعد از آغاز حمله روسیه به اوکراین هستند.

گاس پاستور رئیس هیئت مدیره فدراسیون فرآوران و تاجران ماهی هلند گفت، یک بسته فراگیر از تحریم‌های غربی “فشار بیشتری به بازارهای سیفود در مقیاس جهانی وارد خواهد کرد”.

اورزولا فن درلاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفت، EU با همکاری شرکاء خود در اروپا و فرا-آتلانتیک “یک مجموعه فراگیر و هدفمند از تحریم‌ها” در نظر خواهد گرفت که اقتصاد روسیه را هدف قرار می‌‌دهد.

او روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای قبل از ارائه این بسته گفت، تحریم‌ها ‌”به گونه‌ای طراحی شدند که صدمه زیادی به منافع کرملین و توانایی آنها در تأمین مالی جنگ وارد خواهد کرد.”

طبق داده‌های تجاری، سیفود در سال ۲۰۲۰ از جمله اقلام مهم صادرات کشاورزی روسیه به ارزش ۴/۷ میلیارد دلار بود. پاستور گفت، EU هر ساله ۱۶۰,۰۰۰ تن پولاک از روسیه وارد می‌کند و این رقم معادل ۱۹% کل واردات پولاک EU است.

او گفت، EU علاوه بر پولاک، ۱۵۶,۰۰۰ تن روغن‌ماهی و ۲۰,۰۰۰ تن هادوک روسی نیز وارد می‌کند. این ارقام ۱۷% و ۱۹% موجودی این دو گونه در EU است که وابستگی عمده زنجیره تأمین سیفود اروپا را تشکیل می‌دهند.

سیفود-روسیهپولاک آلاسکا

 

او افزود، EU علاوه بر واردات مستقیم از روسیه، مقادیر دیگری محصول را بعد از فرآوری مجدد در چین وارد می‌کند.

پاستور گفت:‌ «اگر EU به تهدید خود مبنی بر قطع دسترسی روسیه به سیستم بانکی عمل کند، این اقدام مانع از تبادلات تجاری می‌شود و هزینه‌های اضافی بر واردکنندگان تحمیل خواهد کرد. واضح است که باز بودن سیستم بانکی بین EU و روسیه به واردات از روسیه مرتبط است.»

اندور کویک، مدیر اجرایی اتحادیه سیفود UK (بریتانیا) گفت، شرایط بازار UK به نوع تحریم‌هایی که در پاسخ به تجاور روسیه به اجرا درمی‌آیند بستگی خواهد داشت.

او افزود، اعضاء اتحادیه او روز پنج شنبه جلسه‌ای تشکیل خواهند داد تا در خصوص وضعیت فعلی به بحث و گفتگو بپردازند، هرچند هنوز زود است تصمیم بگیرند که چه قدم‌های باید برداشته شود.

«ما باید منتظر باشیم و ببینیم که چه تحریم‌های دیگری وضع می‌شود. ما باید ببینیم چه وضعیتی پیش می‌آید، بخصوص اینکه آیا روی زنجیره تأمین و غیره تأثیرات فیزیکی بوجود می‌آید.»

 

سیفود-روسیه

او برآورد می‌کند، تقریبا ۱۰% موجودی سیفود UK از محصولات صید شده در روسیه تأمین می‌شود. او نیز با تأیید نظرات پاستور یادآور شد، بخشی زیادی از واردات در آلمان، دانمارک یا چین محصولاتیست که مجددا فرآوری می‌شوند. «کنترل [تحریم‌های تجاری] دشوار خواهد بود زیرا مبادلات قرار نیست با یک چمدان دارای پرچم روسیه انجام شوند.»

او افزود، تمایل به تجارت سیفود منجمد به معنی تأخیر زمانی بعد از بسته تحریمی است. «مردم ذخیره خواهند داشت.»

وضعیت به سرعت در حال تغییر است. در میانه مصاحبه روز پنج‌شنبه با یک واردکننده سیفود هلندی، او پیامی از انجمن تجارت هلند دریافت کرد که خواسته بودند اطلاعاتی از تجارت شرکتش با روسیه از جمله ارزش سالانه واردات از روسیه را ارائه دهد.

او گفت: «می‌بینید که حالا با اقدامات دولت و کارهایی که مجبورند انجام دهند، همه چیز مانند حرکت یک گلوله برفی در جریان است.»

روز چهارشنبه (۲۳ فوریه) نیلز تامسن، تحلیلگر شرکت مالی فیرنلی سکوریتیس این واقعیت را مطرح کرد که روسیه یک بازار مهم برای صادرات سالمون جزایر فارو و شیلی است.

«طبق داده‌های سایت کنتالی، روسیه ۳/۳% کل محصول سالمون جهان را در ۲۰۲۲ مصرف کرد. [تقریبا] ۲۵% از این حجم در داخل کشور تولید می‌شود، ۲۵% از فارو و ۵۰% نیز از شیلی وارد می‌شود. هنگامیکه کشورهای غربی در سال ۲۰۱۴ روسیه را تحریم کردند، این دو کشور به روابط تجاری خود ادامه دادند. در حالیکه تردیدها همچنان پابرجا هستند، ما معتقدیم محتمل‌ترین سناریو این است که وضعیت موجود به قوت خود باقی می‌ماند و آشفتگی فعلی تأثیر محدودی بر شرکت باکافراست (و صنعت) دارد.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا