تازه‌ها

آخرین مطالب

۹۴% مردم اسپانیا ماهی را دوست دارند اما تنها ۲۳% آن را به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند

مصرف ماهی در اسپانیا

مصرف-ماهی-در-اسپانیااداره امنیت غذایی و تغذیه اسپانیا (AESAN) مصرف ۳ الی ۴ وعده ماهی را در هفته توصیه می‌کند.

اسپانیا کشوری با صید سنتی است که با دریاها و سواحل مختلف محصور شده و فعالیت صید نقش مهمی در اقتصاد آن دارد. این فعالیت در هر منطقه به نفع ساختار قلمرو آن است، حتی در دوره‌های سختی مانند پاندمی و مقررات متفاوتی که صنعت را چالش‌های جدید مواجه کرد. صیادان در دریا هر روز تلاش می‌کنند سالم‌ترین و پایدارترین پروتئین حیوانی با ارزش بالای بیولوژیکی و کمترین ردپای کربن را در دسترس مصرف‌کنندگان قرار دهند.

یکی از چالش‌های پیش روی صنعت شیلات، فقدان آگاهی در بین مصرف‌کنندگان اسپانیایی در خصوص فواید مصرف ماهی است. هرچند “۹۴% مردم اسپانیا ماهی را دوست دارند” اما مشاهده شده که تنها ۲۳% از آنها ماهی را به طور منظم در رژیم غذایی خود قرار می‌دهند. دلیل آن باورهای غلط و اطلاعات نادرست درباره این محصول است و طبق بررسی که توسط FESNAD به اجرا درآمد، مردم نمی‌دانند آن را چگونه آماده کرده و یا نگهداری کنند.

در این مقطع، Pesca España (فروشگاه لوازم ماهیگیری) متولد شد تا فعالیت صید را به خاطر ارزش ملی و یک فاکتور اقتصادی بین عموم مردم ترویج کند. این برند بر اهمیت این صنعت تأکید دارد و به دنبال تقویت و دفاع از مزیت‌های آن و همچنین بالا بردن ارزش صید به عنوان یک سنت قدیمی است.

بعلاوه هدف Pesca España تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از ماهی به عنوان یک عنصر پایه‌ای در یک رژیم غذایی سالم است. شرکت برای انجام این کار، تصمیم داد به اشاعه اطلاعات نادرست درباره ماهی پایان دهد و به یک معیار آموزشی برای مصرف‌کننده تبدیل شود. خاویر گارات مدیر Pesca España گفت: «کمک کردن به مردم برای کسب آگاهی و یادگیری در خصوص مزیت‌های این غذاها مهم است و آنها می‌توانند از تنوع بسیار زیاد این غذاها به عنوان یک منبع شادی لذت ببرند.»

رژیم غذایی متعادل

در ۱۴ سال گذشته، کاهش ۲۵% در مصرف ماهی و صدف در منازل مشاهده شد. این رقم برای سلامت مردم اسپانیا زیان‌آور است. چرا که اداره امنیت غذایی و تغذیه اسپانیا (AESAN) مصرف ۳ الی ۴ وعده ماهی در هفته را توصیه کرده است. دلیل این توصیه فواید بیشمار و خواصی است که توسط ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب امگا ۳ و پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا در ماهی فراهم می‌شود.

مصرف منظم ماهی سیستم ایمنی و استخوان‌ها را تقویت می‌کند، عضلات را تغذیه کرده و مستحکم می‌سازد، از قلب مراقبت می‌کند، خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در بزرگسالان را کاهش می‌دهد و سروتونین (هورمون شادی) تولید می‌کند. مطالعات موجود نشان می‌دهد مصرف ماهی و صدف اندورفین و سروتونین را به مغز می‌رساند و به همین دلیل گفته می‌شود منبع طبیعی شادی است.

هرچند این موضوع صحت دارد که سیفود اسپانیا دارای تنوع زیادی است، اما همین تنوع غفلت زیادی در بین مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند و حتی مانع از مصرف آن می‌شود. با آگاهی ازین امر، Pesca España تصمیم گرفته تمام موانع را از بین ببرد و مردم اسپانیا را تشویق کند تا طعم این محصول خوشمزه، مغذی، سالم و پایدار که از دریا به دست می‌آید را کشف کنند و ازین منبع خوشحالی واقعی لذت ببرند.

دفاع از شیلات

علاوه بر اینکه لازم است مصرف‌کنندگان مصرف ماهی را افزایش دهند، صنعت صید نیز در تلاش است بین حفظ تنوع زیستی، مصرف پایدار منابع طبیعی شیلات و امنیت غذایی تعادل ایجاد کند.

ما نباید فراموش کنیم که اسپانیا یک معیار در صید پایدار است و این امر به تأیید جامعه علمی رسیده است. اسپانیا صید را یک ضرورت می‌داند که می‌توان به کمک آن با معضل تأمین غذای جمعیت رو به رشد جهان با یک رژیم غذایی سالم و با کیفیت که چالش‌های ناشی از گرمایش زمین و تغییر اقلیم را تشدید نمی‌کند، مقابله کرد. قابلیت پایداری و مراقبت از محیط‌زیست و اکوسیستم دریایی در واقع در تاروپود صنعت صید است که بهتر از هر روش دیگری از دریاها و اقیانوس‌ها محافظت می‌کند.

Pesca España یادآور می‌شود: «ما باید از ارزشی که صنعت صید به عنوان یک فاکتور ضروری اقتصادی برای اسپانیا به همراه دارد آگاه باشیم. شیلات یک رکن کلیدی برای سلامت مصرف‌کنندگان اسپانیایی محسوب می‌شود و یک صنعت مسئولیت‌پذیر و پایدار است که محصول طبیعی با ارزش غذایی بسیار بالا و متنوع فراهم می‌کند.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا