تازه‌ها

آخرین مطالب

سی‌بس و سی‌بریم اروپایی

۲۰۲۱ با رشد ۹% “سال قوی” برای تولید سی‌بس و بریم اروپایی بود

رشد ۹ درصدی تولید سی‌بس و سی‌بریم اروپا

سی‌بس-و-سی‌بریم-اروپاییسی‌بس و سی‌بریم که در آبزی‌پروری سلوندا به فروش می‌رسد

به گفته سازمان دیده‌بان محصولات شیلات و آبزی‌پروری در بازار اروپا (EUMOFA) و انجمن تولیدکنندگان آبزی‌پروری اسپانیا (APROMAR)، به نظر می‌رسد ۲۰۲۱ “یک سال قوی‌تر” به لحاظ تولید سی‌بس و سی‌بریم پرورشی در EU بود.

EUMOFA در تازه‌ترین گزارش “بازار ماهی در ۲۰۲۱” توضیح داد، طبق آمار اولیه امسال، انتظار می‌رود تولید این دو گونه در طی ۲۰۲۱ رشد ۹% را تجربه کرده است.

در این گزارش آمده: «تولید بس و بریم پرورشی EU در ۲۰۲۰ به میزان ۱% پایین‌تر از ۲۰۱۹ بود، در حالیکه تولید جهانی- با محاسبه آمار EU- 4% افت تولید داشت. صادرات در بین کشورهای عضو EU در ۲۰۲۰ افزایش ۵% در قیمت بس و ۲% در قیمت بریم را در مقایسه با ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. هرچند ۲۰۲۱ به لحاظ تولید قوی‌تر بود و انتظار می‌رود در سراسر سال بین ۶% تا ۹% رشد داشته باشد.»

بعلاوه APROMAR معتقد است کل تولید آبزی‌پروری سی‌بس و سی‌بریم در اروپا و مدیترانه در ۲۰۲۱ تقریبا ۵۲۷,۴۹۰ تن برآورد می‌شود و این رقم ۴/۱% بیش از ۵۰۶,۵۸۵ تن سال قبل است.

«همچنین با فرض تولید تقریبی بیش از ۱,۲۱۸ میلیون قطعه بچه ماهی در ۲۰۲۱ انتظار می‌رود تولید بچه ماهی سی‌بس و سی‌بریم تقریبا ۳/۱% بالاتر از سال قبل باشد.»

برای هر گونه به صورت مجزا، تولید بس پرورشی در اروپا و مدیترانه در ۲۰۲۱، ۲۳۲,۴۳۴ تن برآورد می‌شود. این حجم تولید ۱/۷% رشد سال-به-سال را نسبت به ۲۲۸,۵۰۶ تن ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

تولید بس نورس در ۲۰۲۱، ۵۵۰ میلیون قطعه معادل ۱/۸% رشد سال-به-سال بود.

در سطح جهانی، ترکیه با سالانه ۹۵,۰۰۰ تن ۴۱/۶% درصد، یونان با ۵۲,۰۰۰ تن (۲۲/۸%)، مصر با ۳۲,۰۰۰ تن (۱۴%) و اسپانیا با ۲۱,۷۰۹ تن (۹/۵%) کشورهای اصلی تولیدکننده بس را تشکیل می‌دهند.

آخرین گزارش APROMAR نشان می‌دهد: «بس پرورشی در سراسر جهان در ۱۹ کشور تولید می‌شود از جمله ایتالیا، کرواسی، فرانسه، تونس، پرتغال، قبرس، اسرائیل، بریتانیا، بوسنی، الجزیره، مونته‌نگرو، مالت، اسلوونی و مراکش بعلاوه کشورهایی که در بالا ذکر شد.»

طبق اعلام EUMOFA، کاهش تولید در ترکیه به قیمت‌های بالاتر بازار در اواخر تابستان ۲۰۲۱ منتهی شد و چنانچه نمودار نشان می‌دهد، قیمت واردات سی‌بس پرورشی ترکیه در EU در یک سال ۲۰% افزایش یافت.

به طور کلی، واردات ۱۹,۸۷۲ تن به ارزش ۹۴ میلیون یورو (۱۰۶/۶ میلیون دلار) بس از ترکیه در ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل با افت ۱۵% در حجم و ۳% در ارزش همراه بود. حجم و ارزش این مبادلات در سال گذشته به ۲۳,۳۹۰ تن و ۹۶/۵ میلیون یورو رسید.

واردات سی‌بس از ترکیه در اتحادیه اروپا

محصول تازه و سرد

واردات سی‌بس ترکیه در اتحادیه اروپا

داده‌ها نشان می‌دهند، از سوی دیگر کل تولید بریم پرورشی در اروپا و مدیترانه در ۲۰۲۱، ۲۹۵,۱۷۷ تن برآورد می‌شود و این رقم ۶/۱% از ۲۷۸,۱۹۹ تن ۲۰۲۰ بالاتر است.

تولید بریم نورس نیز با ۴.۲% رشد سال-به-سال در ۲۰۲۱، ۶۶۸ میلیون قطعه تخمین زده می‌شود.

طبق داده‌های APROMAR تقریبا در ۲۰ کشور مختلف در سراسر جهان بریم تولید می‌شود و تولیدکنندگان اصلی بدین شرحند: ترکیه با ۱۱۰,۰۰۰ تن ۳۹/۵%، یونان با ۶۵,۰۰۰ تن (۲۳/۴%)، مصر با ۳۶,۰۰۰ تن (۱۲/۹%) تونس با ۱۶,۰۰۰ تن (۵/۸%) و اسپانیا با ۶,۵۸۸ تن (۲/۴%).

«ایتالیا، قبرس، کرواسی و همچنین تولیدکنندگان کوچک‌تری در مالت، اسرائیل، فرانسه، پرتغال، آلبانی، الجزیره، امارات و بوسنی و غیره نیز بریم پرورش می‌دهند.»

بعلاوه، با درنظر گرفتن داده‌های EUMOFA و همانطور که نمودار زیر نشان می‌دهد، واردات بریم ترکیه در EU در ۲۰۲۱ با ۳۹,۵۷۹ تن بالغ بر ۱۵۲/۵ میلیون یورو رشد ۷% در حجم و ۶% در ارزش را نسبت به ۳۷,۰۲۷ تن و ارزش ۱۴۴/۱ میلیون یورو در سال قبل، رقم زد.

واردات سی‌بریم ترکیه در اتحادیه اروپا

حجم‌های محصول تازه و سرد

واردات سی‌بریم ترکیه در اتحادیه اروپا

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا