تازه‌ها

آخرین مطالب

تولید سی‌بس و سی‌بریم

تولید سی‌بس و سی‌بریم به نیم میلیون تن نزدیک می‌شود

تولید سی‌بس و سی‌بریم

تولید سی‌بس و سی‌بریم EUMOFA پیش‌بینی‌های تولید این دو گونه از آبزی‌پروری مدیترانه‌ای را از زمان حال تا ۲۰۲۳ آنالیز می‌کند.

 

تولید سی‌بس و سی‌بریم در آبزی‌پروری هر ساله با نرخ رشد ۶% برای هر دو گونه افزایش پایداری را نشان می‌دهد. در ۲۰ سال گذشته تولید آن از ۱۵۰,۰۰۰ تن در ۲۰۰۰ به بیش از ۴۷۵,۰۰۰ تن در سال گذشته افزایش یافت. طبق پیش‌بین‌های اخیر دیده‌بان محصولات شیلات و آبزی‌پروری اروپا (EUMOFA) در ۲۰۲۳ انتظار می‌رود تولید به ۵۰۰,۰۰۰ تن برسد.

اعضاء اتحادیه اروپا که شاهد تولید و توسعه اولین بسته‌های این محصول بودند از کشورهایی خارج از اتحادیه مانند ترکیه و آفریقای شمالی عقب ماندند؛ نرخ رشد سالانه در این کشورها از دو دهه قبل دو رقمی شده است.

برحسب گونه، پرورش سی‌بس از ۴۵,۰۰۰ تن در ۲۰۰۰ تقریبا به ۹۰,۰۰۰ تن در زمان حال رسیده است. تولید شانک نیز در همین دوره از ۶۰,۰۰۰ تن به ۱۱۰,۰۰۰ تن افزایش یافت.

در داخل اتحادیه اروپا، اسپانیا با ۳۰,۰۰۰ تن دومین تولیدکننده و یونان با ۱۲۸,۰۰۰ تن فاصله زیادی با آن دارد. ایتالیا با ۱۷,۰۰۰ تن و کرواسی با ۱۴,۰۰۰ تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

کسری تولید داخلی یعنی تقریبا ۲۵,۰۰۰ تن سی‌بس به ارزش ۱۰۵ میلیون یورو باید وارد اتحادیه اروپا شود. کسری تجاری در ۵ سال گذشته به لحاظ حجم ۵۰% و به لحاظ ارزش ۲۰% افزایش داشته و این امر به سود ترکیه است که ۹۶% صادرات را به خود اختصاص می‌دهد.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا