تازه‌ها

آخرین مطالب

تحلیلگران انتظار ندارند قیمت میگو به این زودی افزایش یابد

تردید در رشد سریع قیمت میگو

با وجود خوش بینی برخی مزرعه داران کوچک و متوسط در اکوادور و هند، و امیدواری آنها به بهبود وضعیت قیمت فعلی میگو وانامی در ماه های پیش رو، گروهی از تحلیلگران نسبت به رشد سریع قیمت ها در کوتاه مدت تردید دارند.

قیمت-میگو
میگو استفاده شده در گامبو، خوراکی مخصوص ایالت های جنوب غرب US.

انتظار می رود تولید میگو در هند و اندونزی این ماه به سطح سابق بازگردد. برداشت های ماه سپتامبر و اکتبر نیز موجودی مواد اولیه را افزایش می دهد. به گفته سوفیا بالود مشاور پرتال قیمت سیفود ترید، این وضعیت می تواند روی قیمت ها تأثیرگذار باشد.

بالود همچنین یادآور شد، عرضه جهانی میگو در ۲۰۲۰ کاهش خواهد داشت، چرا که محصول دو کشور اکوادور و هند با کاهش همراه بوده است. هرچند، در مصرف نیز روند نزولی قابل توجهی مشاهده می شود که احتمالا در چند ماه آینده تداوم می یابد. او همچنین تأکید کرد، انتظار می رود هند و اندونزی صادرات خود را افزایش دهند.

گابریل لونا مشاور شرکت GLuna Shrimp گفت، اگر تقاضا در ماه های آینده افزایش پیدا نکند، قیمت ها همچنان پایین باقی می مانند. صادرات بیشتر به US در نیمه اول سال تا حدودی کاهش فروش به چین بخصوص در ماه های ژوئن و جولای را جبران کرد.

بالود افزود، پیش بینی تقاضا از سوی کترینگ در ماه های پیش رو دشوار است و شرایط جوی آسیا نیز فاکتوریست که باید مورد توجه قرار بگیرد. زیرا می تواند در کشورهایی مانند اندونزی و ویتنام روی توانایی مزرعه دار برای کراپ های جدید تأثیرگذار باشد. «قرار گرفتن در موقعیت مزرعه داران کار دشواریست.»

آنگل رابیو تحلیلگر ارشد آرنر باری گفت، قیمت میگو در ماه های آینده از سطح تقاضا تأثیر می پذیرد.

او با اشاره به تقاضا قوی از سوی بخش خرده فروشی در US بخصوص برای محصولات با مصرف راحت و کالاهایی با ارزش افزوده گفت: «هند و اندونزی این نوع محصولات را تولید می کنند.»

رابیو اظهار داشت، بسیاری از رستوران ها نیز به سراغ محصول با ارزش افزوده می روند. تقاضای تابستان به دلیل تعطیلی رستوران ها کاهش یافته و در ماه نوامبر و دسامبر با تغییر آب و هوا، مردم به طور معمول عادت های خود را تغییر می دهند و کمتر بیرون از خانه غذا می خورند. با ثابت ماندن تقاضا «من نمی دانم قیمت ها چقدر می توانند صعود کنند.»

هرچند به اعتقاد او پیش بینی توازن عرضه و تقاضا دشوار است و چین در سناریو قیمت نقش کلیدی خواهد داشت.

به گفته رابیو، اگر چین درصدد توقف واردات از شرکت های اکوادوری باشد- چنانچه اوایل تابستان تا حدودی دست به این اقدام زد- میگو به بازار US سرازیر می شود و افت قیمت ها را در پی خواهد داشت. اما اگر چین مجددا شروع به خرید در حجم های قابل توجهی نماید، از قیمت ها پشتیبانی می شود.

تحلیلگران همچنین یادآور شدند، میگویی که در هند، اندونزی و اکوادور تولید می شود نباید مستقیما به لحاظ قیمت مقایسه شوند؛ هند و اندونزی عمدتا محصولات با ارزش افزوده تولید می کنند- مانند میگو با “پوست کنی آسان”- در حالیکه محصول اکوادور بیشتر میگو با سر و با پوست است.

آنها همچنین به قیمت های پایین تر اشاره کردند که تنها تا حدودی در فروشگاه ها به مصرف کنندگان منتقل می شود. این قیمت ها باید مشوقی برای خرید و پشتیبانی از تقاضا باشند.

لونا همچنین گفت، اگر حجم تولید مانند ماه جولای پایین باقی بماند، قیمت ها می توانند ثبات پیدا کنند. اگر تولید در سطح قابل توجهی افزایش یابد قیمت ها کاهش بیشتری را تجربه می کنند.

قیمت-میگو

تحلیلگران یادآور شدند US وارد دوره ای می شود که باید برای مراسم کریسمس سفارش دهد. مصرف ممکن است از سطح معمول پایین تر باشد زیرا ظرفیت رستوران ها محدود است و خدمات غذایی مصرف پایین تری دارند.

ریچارد باری، مدیر برنامه در مؤسسه ملی شیلات US این سوال را مطرح کرد که آیا ترانزیت سریع تر از اکوادور به US (هشت روز) نسبت به مدت زمان ترازیت از هند (۴۰ روز) در یک دوره خاص فاکتوری تأثیرگذار در سفارشات خواهد بود.

افزایش بیکاری در US نیز رفتار خرید مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و بالقوه به فروش سیفود آسیب می زند.

بعلاوه، صنعت خدمات غذایی در ماه های اخیر آسیب شدیدی را متحمل شده است. باری افزود، روند خرید مصرف کنندگان در US در جهت مثبت رو به حرکت است. هرچند در برخی ایالت ها که بازگشایی مشاغل به دلیل افزایش موارد کووید-۱۹ به تأخیر افتاده، این روند به کُندی حرکت می کند.

به گفته باری، در این نقطه از سال، کل فروش غذا و آشامیدنی در اغذیه فروشی ها، هنوز ۱۳ میلیارد دلار پایین تر از دوره قبل از شیوع کروناست و ۶۸% کل سیفود به فروش رفته در US به کانال های خدمات غذایی وابسته است.

باری افزود، میگو در سطح وسیعی در رستوران های متوسط و رستوران های لوکس به مصرف می رسد. این رستوران ها نسبت به مراکز بیرون بر که سرویس محدود دارند، آهسته تر به سطح سابق بازمی گردند.

باری گفت: «این وضعیت نگرانی هایی را در خصوص تقاضای خرید برای دوره بعدی خرید ایجاد می کند.» او یادآور شد، برای سطح مصرف در فصل تعطیلات آینده تردیدهایی وجود دارد چرا که مهمانی ها و دورهمی های کمتری نسبت به شرایط معمول برگزار می شود.

به اعتقاد او مزرعه داران باید روی کاهش هزینه ها متمرکز شوند. «ما مجبوریم با این قیمت ها کار کنیم و باید بازدهی تولید را تا حد امکان ارتقاء دهیم.»

در این میان، قیمت های میگو در آندرا پرادش، ایالت اصلی تولیدکننده در هند و همچنین در اکوادور با کاهش هفته به هفته همراه است.

در وبیناری که ۹ سپتامبر برگزار شد، کارشناسان جهانی میگو چشم انداز بازار میگو را به بحث گذاشتند.

جهت مشاهده مقاله مرتبط با وبینار “چشم انداز جهانی بازار میگو” روی لینک زیر کلیک نمایید:

چشم انداز جهانی بازار میگو