تازه‌ها

آخرین مطالب

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

چشم انداز جهانی بازار میگو

چشم انداز جهانی بازار میگو

طبق داده هایی که از یک وبینار با موضوع  “چشم انداز جهانی بازار میگو” به دست آمد در نتیجه پاندمی ویروس کرونا تولید میگو پرورشی ۲۰۲۰ به میزان ۶۰۰,۰۰۰ تن کاهش می یابد.

به گفته شرکت کنندگان در این وبینار، کاهش تقاضا به دلیل پاندمی کووید-۱۹ به بخش خدمات غذایی آسیب جدی وارد کرده و این یعنی قیمت ها افزایش نمی یابند.

جف سداکا مدیرعامل سانیوال سیفود، شرکت تولیدکننده در US و متعلق به شرکت چینی گوآلیان آکواتیک پروداکتس در استان زانجیانگ گفت: «سوال واقعی اینجاست، آیا تولید قرار است کاهش یابد تا این اُفت تقاضا جبران شود؟ از دیدگاه من، ما شاهد چنین اتفاقی نخواهیم بود. در ۲۰ یا ۳۰ سال گذشته، عرضه مواد اولیه بازار را به حرکت درآورده است. یک تصویر واضح از آنچه قرار است اتفاق بیافتد وجود دارد زیرا به نوعی تک بُعدی است. تقاضای شما باقی می ماند و عرضه شما رشد می کند، اما فقط نمی دانید تا چه مقدار.»

سداکا افزود، به غیر از کاهش عرضه که در سال ۲۰۱۳ به دلیل سندروم مرگ و میر زودهنگام (EMS) اتفاق افتاد، تولید رشد کرده است. حالا شرایطی پیش آمده که عرضه کاهش خواهد یافت، اما نه به اندازه تقاضا، بخصوص در بخش خدمات غذایی. چنانچه قبلا نیز گزارش شده، موجودی محصول در چین و US بالاست و چشم انداز تقاضا در زمستان در اروپا به طور خاص مثبت نیست.

از سوی دیگر تقاضا برای محصولات خرده فروشی در هند رو به افزایش است، اما نیروی کار برای آماده کردن سفارشات کافی نیست.

سداکا افزود، پس اساسا “دو بازار” رو به توسعه است، میگو با سر به دلیل کاهش تقاضا از سوی خدمات غذایی و تقاضا کمتر و عرضه پایین محصولات پوست کنده برای خرده فروشی در نتیجه تولید کمتر و کمبود نیروی کار در هند. «ما واقعا با کمبود محصول از هند برای پاسخ به بیزنس خرده فروشی روبرو می شویم.»

سداکا و سایر شرکت کنندگان در وبینار معتقدند، به طور کلی اُفت تولید در سال ۲۰۲۰ به اندازه ای نیست که گمان می رفت. کووید-۱۹ به تقاضا در خدمات غذایی و تولیدکنندگان در اکوادور، هند و اندونزی آسیب زد.

رابینز مکینتاش معاون ارشد غول تجارت مواد کشاورزی شاروئن پوکپاند فودز (CP Foods) در این وبینار پیش بینی می کند تولید میگو در سال ۲۰۲۰ به حدود ۳/۱۷ میلیون تن برسد و طبق برآورد او از تولید ۲۰۱۹ این رقم کاهش ۱۶% را نشان می دهد. این پیش بینی هم برای میگو وانامی است و هم میگو سیاه ببری (black tiger). میگو ببری تقریبا ۲۲۰,۰۰۰ تن معادل ۷% از این تولید را در ۲۰۲۰ به خود اختصاص می دهد.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

پیش بینی مکینتاش از CP Foods برای تولید آسیا، کاهش ۱۶% تا ۲/۲۴ میلیون تن و افت ۱۷% سال-به-سال است. عامل اصلی این کاهش هند است که پیش بینی می شود تولید  آن با ۳۱% کاهش به ۵۳۰,۰۰۰ تن برسد. ۳۰,۰۰۰ تن از این حجم به میگو سیاه ببری اختصاص دارد. در خصوص چین، انتظار می رود با کاهش ۲۰% تولید این کشور به ۵۰۰,۰۰۰ تن برسد و ۲۰,۰۰۰ تن آن را میگو ببری تشکیل می دهد.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

در خصوص سایر تولیدکنندگان بزرگ مکینتاش پیش بینی می کند، تولید ویتنام با ۶% کاهش به ۵۰۰,۰۰۰ تن می رسد و تقریبا ۱۰۰,۰۰۰ آن را میگو ببری تشکیل می دهد. اندونزی با افت ۳% ، ۳۱۰,۰۰۰ تن محصول تولید می کند که ۳۰,۰۰۰ تن آن به میگو ببری اختصاص دارد. تولید تایلند نیز با ۲۷۰,۰۰۰ تن، ۷% کاهش را تجربه می کند و تنها ۱۰% کل تولید را میگو ببری تشکیل می دهد.

برای کشورهای قاره آمریکا نیز افت ۱۷% تا ۸۱۵,۰۰۰ تن پیش بینی می شود. اکوادور با فاصله زیاد، بزرگ ترین تولیدکننده این منطقه است. پیش بینی مکینتاش برای این کشور تولید با کاهش ۸% تا ۵۴۰,۰۰۰ تن است.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

مکینتاش در این وبینار گفت، او کاهش در حجم تولید جهانی را بیش از حد شدید نمی بیند.

۱۷% افت در پیش بینی فعلی یک هدف متحرک است، چرا که همه چیز به سرعت تغییر مؤلفه ها در پاندمی کووید-۱۹ بستگی دارد.

در نهایت مکینتاش احساس می کند تولید سال ۲۰۲۰، ۱۰-۱۵% کاهش را تجربه خواهد کرد و زمانی به حالت سابق برمی گردد که سطح مصرف آشکارتر شود و لجستیک بهبود یابد.

«من فکر می کنم همه چیز نسبی است… اگر این وضعیت را با کاهش ۳۰% به دلیل EMS [در سال ۲۰۱۲] مقایسه کنیم، کاهش ۱۰-۱۵% در سال ۲۰۲۰ خیلی هم بد نیست.»

او همچنین یادآور شد این افت تولید به دلیل بیماری (میگو) نیست؛ در گذشته بیماری EMS و لکه سفید بود که به تولید محصول خسارت زد.

«بازگشت شرایط قابلیت پیش بینی بیشتری دارد [نسبت به ۲۰۱۲] ، زیرا افت فعلی به دلیل لجستیک و ابهامات است نه به دلیل بیماری و مشکل در تولید. در دنیای امروز واقعا هیچ مشکلی به لحاظ تولید وجود ندارد.»

مکینتاش افزود، ابهام در بازار یعنی مزرعه داران نمی دانند آیا با تراکم بالا ذخیره سازی کنند. «همچنین سردرگمی ایجاد شده مبنی بر اینکه مصرف تا چه میزان خواهد بود… و تأثیر آن روی قیمت ها چگونه است. در زمینه لجستیک و بیرون بردن میگو از استخرها به کارخانه های فرآوری نیز مشکلاتی وجود داشت.»

این واقعیت که افت بازار به دلیل وجود مشکل در تولید نیست، بازگشت شرایط را می تواند تسریع نماید.

«بسته به تداوم این وضعیت، بازگشت شرایط می تواند به سرعت اتفاق بیفتد. بخصوص اینکه ما با مشکلات فنی و یا تولیدی روبرو نیستیم.»

هرچند تا زمانی که شفافیت بیشتری بر بازارهای نهایی حاکم شود مزرعه داران همچنان با احتیاط ذخیره سازی می کنند.

مکینتاش افزود: «مسئله تنها بلاتکلیفی است. تا زمانی که به لحاظ الگوی مصرف، قطعیت بیشتری در بازارهای نهایی ایجاد شود، مزرعه داران به لحاظ شیوه ذخیره سازی با احتیاط رفتار می کنند. به این ترتیب من جهش زیادی تا پایان سال نمی بینم. سپس بازدهی بازارها در آنچه از ۲۰۲۰ باقی مانده چشم انداز تولید ۲۰۲۱ را نشان خواهد داد.»

 

منطق پیش بینی

پیش بینی مکینتاش و شرکت CP Foods بسیار پایین تر از ارقامی است که سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) و اتحادیه جهانی آبزی پروری (GAA) در طی کنفرانس چشم انداز جهانی برای رهبری آبزی پروری (GOAL) ارائه دادند.

آخرین ارقام فائو متعلق به سال ۲۰۱۸، تولید وانامی را ۴/۹۷ میلیون تن برآورد کرده که ۷۵۰,۶۰۵ تن آن را میگو ببری سیاه تشکیل می دهد. پیش بینی مکینتاش و CP Foods بسیار پایین تر از ارقام ارائه شده از سوی فائو و GAA در طی کنفرانس GOAL است.

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

پاندمی-میگو-کاهش-تولید

 

کنفرانس GOAL 2019 در چنای هند برگزار شد و در آن پیش بینی تولید وانامی و میگو ببری سیاه، عبور از مرز ۵ میلیون تن بود.

برآورد تولید میگو به دلیل کمبود داده های دقیق از سوی دولت، حتی برای سال قبل، بسیار دشوار است.

جهت مطالعه بخش دوم مقاله “چشم انداز جهانی بازار میگو” بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

چشم انداز جهانی بازار میگو (بخش دوم)