تازه‌ها

آخرین مطالب

کاهش واردات میگوی آمریکا

کاهش واردات میگوی آمریکا

نمایشگاه میگو سولیا اینترنشنال بروکسل 2018

نمایشگاه میگو سولیا اینترنشنال بروکسل ۲۰۱۸

 

آخرین داده‌های NOAA حاکی از آن است که موجودی بالای میگو در آمریکا همچنان روی واردات این محصول تأثیرگذار بوده و بعد از ۱۴ ماه رشد متوالی، دومین ماه کاهش واردات میگوی آمریکا ثبت گردید. آمریکا در ماه ژوئن ۲۰۱۸، ۴۹,۴۰۰ تن میگو وارد کرده که نسبت به ژوئن ۲۰۱۷ با ۵۳,۴۵۵ تن واردات، ۸% کاهش را نشان می‌دهد.

ارزش کلی واردات میگو نیز در ژوئن ۲۰۱۸، با کاهش سال-به-سال روبرو شد. آمریکا بالغ بر ۴۳۴/۴ میلیون دلار یا کیلویی ۸/۷۹ دلار برای این واردات هزینه کرد. در حالیکه ژوئن ۲۰۱۷ این رقم میلیون ۵۱۳/۶ دلار یا کیلویی ۹/۶۱ دلار بود. این آمار ثابت می‌کند عرضه مازاد در بازار US به قیمت میگو در ماه اول تابستان آسیب زده است. لازم به یادآوریست که میانگین قیمت ماه می ۲۰۱۸، کیلویی ۸/۹۵ دلار بود.

در شش ماه اول ۲۰۱۸، کل واردات میگو هنوز ۶% افزایش را نشان می‌داد. تا نیمه سال آمریکا ۳۰۳,۳۲۵ تن میگو واردات داشت، مقایسه کنید با ۲۸۶,۷۰۷ تن شش ماه اول ۲۰۱۷. به این نکته باید توجه داشت که واردات ماه ژوئن ۹% کمتر از ماه می ۲۰۱۸ با رقم ۵۰,۵۷۴ تن بود. در سال‌های گذشته، ماه ژوئن آغاز اوج گرفتن واردات میگو بود، اما امسال این اتفاق نیفتاد.

واردات میگو آمریکااولین کاهش سال-به-سال در هند در طی دو سال

در ماه ژوئن هند جایگاه خود را به عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده میگوی آمریکا حفظ کرد و ۱۷,۷۰۸ تن محصول به این کشور فرستاد، اما این حجم ۲% کمتر از رقم ۱۸,۰۱۴ تن در ماه ژوئن ۲۰۱۷ بود. به این ترتیب از ژوئن سال ۲۰۱۶، برای اولین بار US شاهد کاهش سال-به-سال واردات میگو از هند بود.

کاهش واردات میگوی آمریکا از هند نیز مشاهده شده است. بعد از افزایش ۲۲% سال-به-سال در صادرات میگو به آمریکا در ماه آوریل، در ماه می تنها ۴% افزایش سال-به-سال محقق شد.

در اوایل ماه قبل سانجای موهانتی، رئیس انجمن مزرعه‌داران میگو ادیشا اعلام کرد، فراوانی تولید جهانی و عدم قطعیت در تجارت جهانی، پرورش‌دهندگان میگو در هند را وادار کرده ذخیره‌سازی این محصول فاسدشدنی را بیش از ۳۰% کاهش دهند. منابع دیگری نیز گفته‌اند ۵۰% هچری‌ها در “حالت تعطیلی” به سر می‌برند.

موهانتی پیش‌بینی کرده برای دومین محصول امسال، که آغاز ذخیره‌سازی آن در ماه جولای است، ذخیره‌سازی به همین میزان کاهش خواهد داشت. خبر خوب اینکه، آژانس رتبه‌بندی ICRA اخیراً در پیش‌بینی خود به فایننشان اکسپرس اعلام کرده، وزارت بازرگانی آمریکا تعرفه‌های ضد-دامپینگ را- برای میگو هند از ۰/۸۴% به ۱/۳۵%- کمی افزایش خواهد داد و این اقدام باعث کاهش صادرات میگو نخواهد شد.

از پاوترا پونای معاون ICRA نقل شده: «ما انتظار نداریم هیچ موضوعی مرتبط با افزایش [نرخ تعرفه‌های ضد-دامپینگ] روی حجم صادرات میگو از هند به US تأثیرگذار باشد. با توجه به اینکه صنعت صادرات میگو هند از قیمت‌ها تبعیت می‌کند، تأثیر این افزایش [تعرفه ضد-دامپینگ] در زنجیره عرضه جذب می‌شود بخصوص توسط مزرعه‌داران.» طبق آنچه دولت گزارش داده، آمریکا با سهم ۳۳ درصدی بزرگ‌ترین خریدار سیفود هند محسوب می‌شود.

واردات میگو آمریکا از هند

شرایط تایلند به اندازه دوران فاجعه‌بار شیوع بیماری EMS در سال ۲۰۱۲ وخیم است؟

این وضعیت فقط برای هند رخ نداده است. هشت کشور از ۱۳ کشوری که بیشترین محصول میگو را به US ارسال می‌کنند در ژوئن ۲۰۱۸، کاهش سال-به-سال را تجربه کردند، اما وضعیت تایلند از همه وخیم‌تر است. این کشور در این دوره ۳,۳۷۰ تن محصول میگو به آمریکا ارسال کرده که ۴۲% کمتر از رقم ۵,۷۹۷ تن در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ است.

واردات میگو US از تایلند، که حالا ششمین تأمین‌کننده میگو آمریکا محسوب می‌شود در شش ماه اول ۲۰۱۸، ۲۷% کاهش داشت.

در نمایشگاه تای‌فکس در اوایل ماه ژوئن، شرکت‌های فرآوری تایلندی به خبرگزاری ما گفتند، صنعت فرآوری میگو در تایلند مشکلاتی فراوانی دارد و وضعیت آن به اندازه سال ۲۰۱۲ که این کشور در حال مبارزه با سندروم مرگ و میر زودرس بود، وخیم است. از زمانی که دولت واردات میگو ارزان‌تر را از هند، اندونزی و سایر نقاط ممنوع کرده هزینه مواد اولیه در این کشور بالا رفته است.

یک منبع در اینباره گفت: «اگر تایلند نتواند میگو وارد کند و مزرعه‌داران کنترل کامل این وضعیت را به دست بگیرند، آنها محصول کمتری تولید می‌کنند و قیمت‌ها افزایش بیشتری خواهد داشت. سپس شرکت‌های بسته‌بندی نمی‌توانند با سایر مناطق آسیایی رقابت کنند.»

لابی مزرعه‌داران میگو تایلند قوی بوده و تهدید کرده با تظاهرات و مسدود کردن جاده‌ها اعتراض خود را نسبت به این ممنوعیت نشان می‌دهند. و این در حالیست که کشور در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات فوریه ۲۰۱۹ است.

مبدا واردات میگوی آمریکا

واردات میگو در چین قبل از وضع تعرفه‌ها کاهش یافته بود

یکی از عرضه‌کنندگانی که اثر تعرفه‌های آمریکا را حس خواهد کرد، چین است. میگو از جمله بسیاری از محصولات سیفود در فهرست ۲۰۵ صفحه‌ای است که دولت آمریکا در ۱۰ جولای تعرفه ۱۰% برای آنها وضع کرده است. رئیس‌جمهور از رابرت لایتزیر نماینده تجاری خود خواست این تعرفه را به ۲۵% افزایش دهد.

پیتر ردماین که کارش برگزاری نمایشگاه سالانه شیلات و سیفود- دومین نمایشگاه تجاری این بخش- در کین‌گدائو است در این خصوص گفت: «وضع تعرفه‌ها روی میگو می‌تواند تأثیر بسیار بدی روی صادرکنندگان چینی میگو داشته باشد. امروزه میگو ارزان فراوان است و کافیست صادرکنندگان چینی روی سایر بازارهای صادراتی متمرکز شوند، درست مانند بازار داخلی. وضع تعرفه روی میگو یا بیشتر محصولات سیفود وارداتی چینی تغییری برای مصرف‌کننده آمریکایی ایجاد نخواهد کرد.»

طبق اعلام NOAA، چین در ماه ژوئن ۲۰۱۸ و پیش از وضع تعرفه‌ها کاهش زیادی را در صادرات خود به آمریکا تجربه کرد؛ در این تاریخ ۳,۴۹۵ تن صادرات داشت که ۲۱% کمتر از ۴,۴۲۹ تن در ژوئن ۲۰۱۷ است. البته در طی شش ماه اول امسال، چین ۱۹,۹۴۱ تن محصول به آمریکا فرستاد که کمی بیشتر از ۱۹,۸۸۷ تن صادرات شش ماهه اول ۲۰۱۷ بود.

انجمن صادرکنندگان و تولیدکنندگان سیفود ویتنام اخیراً اظهار داشت، مأیوس شدن چین از آمریکا می‌تواند فرصتی برای صنعت میگو ویتنام باشد چرا که امکان رقابت بهتری فراهم می‌شود. ویتنام در ماه ژوئن ۲۰۱۸، ۳,۸۰۰ تن میگو به آمریکا صادر کرد که ۱۳% کمتر از ۴,۳۹۰ تن در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷ بود. کاهش صادرات چین به آمریکا ممکن است به ویتنام نیز آسیب بزند، چرا که صادرات میگو به عنوان مواد اولیه به چین نیز کاهش می‌یابد. ۹۴% کل ارسال محصول میگو ویتنام به چین اختصاص دارد.