تازه‌ها

آخرین مطالب

ماهی-دیابت

مصرف ماهی کم‌چرب از ابتلاء دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند

سلامت بیشتر با مصرف ماهی

بررسی روی پدران، مادران و کودکان نروژی یکی از بزرگ‌ترین بررسی‌های سلامت در جهان است.

ماهی-دیابت

نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد افزایش مصرف ماهی کم‌چرب احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را ۲۹% کاهش می‌دهد. برای افراد چاق، این رقم ۳۹% است.

در مطالعه‌ای با عنوان “مادر، پدر و کودک نروژی” (MoBa) با همکاری مؤسسه ملی سلامت عمومی، محققان داده‌های بیش از ۶۰,۰۰۰ شرکت‌کننده را مورد بررسی قرار دادند.

جانیک اُیِن محقق ارشد مؤسسه تحقیقات دریایی می‌گوید: «ما ارتباط بین رژیم غذایی و دیابت نوع ۲ را مورد مطالعه قرار دادیم و به طور ویژه روی ماهی کم‌چرب، ماهی روغنی و مکمل‌های امگا-۳ متمرکز شدیم. ما مشاهده کردیم افزایش مصرف  ماهی کم‌چرب احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را برای کل گروه ۲۹% کاهش می‌دهد.»

تأثیر این ماهی در شرکت کنندگان با اضافه وزن به طور ویژه قابل توجه بود.

اوین ادامه داد: «در گروهی که دارای اضافه وزن و یا مبتلا به چاقی مفرط بودند ما تأثیرات بیشتری از مصرف ماهی کم‌چرب را مشاهده کردیم. در گروهی با BMI (شاخص توده بدنی) بیش از ۲۵، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ به میزان ۳۹% کاهش یافت.»

چاقی و سبک زندگی ناسالم، دلایل عمده بروز دیابت نوع ۲ هستند، اما عامل وراثت نیز در آن نقش دارد.

مطالعه ‌”مادر، پدر و کودک نروژی” (MoBa) برای یک دوره طولانی شرکت‌کنندگان را تحت نظر قرار داد. زنان باردار از ابتدای بارداری پرسشنامه‌ای در خصوص خود و کودکان‌شان را تکمیل کردند. در بین آبزیان کم‌چرب گونه‌های روغن‌ماهی، کفشک، هیک، سی‌بس، پلایس، سی‌بریم و هشت پا بیشترین مصرف را به خود اختصاص می‌دهند.