تازه‌ها

آخرین مطالب

تغییر ذائقه سیفود پس از کرونا

با تغییر زمان، مصرف‌کنندگان ماهی و سیفود حالا در ۲۰۲۲ چه چیزی را جستجو می‌کنند؟

تغییر ذائقه سیفود پس از کرونا

ما به دلیل صرف زمان بیشتر و کار کردن در خانه باید به سراغ فرمت‌هایی برویم که تجربه ما را بهبود می‌بخشند.

تغییر ذائقه سیفود پس از کرونا

از آنجا که پیش‌بینی آینده هرگز آسان نبوده و با تجربه پاندمی که در زندگی ما اتفاق افتاد، دانستن رفتار مصرف‌کنندگان در دهه آینده بسیار دشوار است.

در خصوص سیفود، با تعطیلی کانال هورکا و تغییر اجباری در برخی شرکت‌های تولیدی به سوی کانال خرده‌فروشی، مهم‌ترین پیامد این بحران در ۲۰۲۰ مشاهده شد.

خانه به عنوان مکانی برای کار و استراحت، اهمیت روزافزونی یافته است. هرچند ۲۰۲۰ بدترین سال برای مصرف محصولات سیفود در خارج از خانه بود، اما در ۲۰۲۱ روال فعالیت‌ها به قبل از پاندمی بازنگشت و رفتارهای جدید نیز در کوتاه مدت تثبیت نشدند. حالا عادت‌های جدید مصرف‌کنندگان با انعطاف‌پذیری بیشتر با فرمت‌های جدید سازگار می‌شوند، بخصوص فرمت‌هایی که تجربه مصرف در خانه را بهبود می‌بخشند.

در دو سال گذشته، مصرف‌کننده در خانه وقت صرف کرده و می‌خواهد آن را با خانواده و دوستانش به اشتراک بگذارد. همین امر ایده‌های جدید مصرف را گسترش داده است از جمله تحویل در خانه، محصولات آماده مصرف، پیشنهاد طبخ غذا با تست آنلاین و غیره.

اکنون صنعت اولیه ارزش بیشتری پیدا کرده و شروع جنگ در شرق اروپا نشان داد استقلال غذایی موضوعیست که ما باید در اروپا نگران آن باشیم. مصرف‌کنندگان بیش از پیش از تغییر اقلیم آگاه هستند، اما آنها عادت داشتند به سراغ قفسه‌های فروشگاه بروند و بدون نگرانی در خصوص نحوه تولید ماده غذایی که می‌خورند، محصول مورد نظر را انتخاب کنند. در سال‌های قبل از پاندمی پروسه تولید و مزرعه‌داران دیده نمی‌شدند، اما با حمله روسیه به اوکراین و ضربه‌ای که به حمل و نقل وارد آمد، اهمیت داشتن عرضه‌کنندگان مواد غذایی در داخل و احتمال ایجاد وقفه در تأمین مایحتاج، آشکار شد.

صید سیفود مدت‌هاست به حداکثر ظرفیت خود رسیده، با اینحال مصرف‌کننده معمولی ازین واقعیت بی‌اطلاع است و برای ماهی وحشی بیش از ماهی پرورشی ارزش کیفی قائل می‌شود و گمان می‌کند ماهی وحشی تولید داخل و فراوان است. زمان آن است که توجهات را به این موضوع جلب کنیم که حجم صید مدت‌هاست به ظرفیت حداکثری خود نزدیک شده و برای تداوم مصرف ماهی و صدف باید از آبزی‌پروری کمک بگیریم. اما در عین حال باید از پیام‌های فاجعه‌باری با مضمون “هیچ راه دیگری وجود ندارد” اجتناب شود. آگاه‌سازی باید با یک دیدگاه سازنده، به سود جامعه آبی و پایداری سیاره و استقلال غذایی انجام شود.

برای مصرف‌کننده سیفود جدید ویژگی آنچه می‌خورد نسبت به لذت از آن در اولویت قرار دارد. در این رویکرد، ماهی یک منبع سلامت محسوب می‌شود.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا