تازه‌ها

آخرین مطالب

دولت دانمارک می‌گوید به دلیل “نگرانی‌های زیست‌محیطی” از رشد بیشتر آبزی‌پروری پشتیبانی نمی‌کند

دانمارک، آبزی پروری و محیط زیست

دانمارک آبزی پروری

مقامات این کشور به منظور تشویق مزارع ماهی برای سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های زیست‌محیطی جدید، اجرای برنامه اختصاص ۵/۳ میلیون یورو سوبسید را آغاز نمودند.

ماه گذشته گزارش شد، لی ورملین وزیر محیط‌زیست دانمارک در حال ارائه دو لایحه جدید است که ‌”به توسعه تولید دریایی پایان” خواهد داد.

 

مزارع ماهی در خشکی

این قانون جدید که انتظار می‌رود در ۱ ژانویه اجرایی شود، افزایش تولید قزل‌آلا رنگین‌کمان کشور را متوقف می‌سازد. پرورش این گونه ۶۰ درصد تولید کل آبزی‌پروری دانمارک را به خود اختصاص می‌دهد.

لی ورمیلن گفت: «محیط‌زیست آبزیان در بسیاری از نقاط محصور شده است. اما با تکنولوژی مناسب که مرتبا رو به توسعه است، با روش سازگار با محیط‌زیست و تمرکز روی تصفیه و بازیافت آب می‌توان در خشکی ماهی را پرورش داد. این مسیری است که ما باید در پیش بگیریم، به جای توسعه پرورش دریایی که محیط آبزیان را به خطر می‌اندازد.»

برای پیگیری این دو لایحه جدید که تولید را به خشکی منتقل می‌کند، ما در ۲۹ اکتبر با وزارت محیط‌زیست مواد غذایی تماس گرفتیم.

سخنگوی وزارت محیط‌زیست و مواد غذایی دانمارک گفت، اجرای بخشنامه چارچوب آب EU که استانداردهای کیفیت آب را وضع می‌کند بخشی از نیروی محرکه این دو لایحه است.

او افزود: «برای اجرای تعهدات بخشنامه چارچوب آب EU در دانمارک، سیاست‌های مختلفی باید تقویت و تنظیم شوند. از آنجا که آبزی‌پروری در دریا مواد غذایی و سایر آلاینده‌ها را بدون هیچ امکان تصفیه، مستقیما وارد دریا می‌کند افزایش تولید آبزی‌پروری در دریا اتوماتیک فشار بر محیط آبی را افزایش می‌دهد. بنابراین دولت دانمارک از رشد بیشتر آبزی‌پروری در دریا پشتیبانی نمی‌کند. دلیل آن تنها نگرانی‌های زیست‌محیطی است.»

در بخشنامه چارچوب آب EU، بندی وجود دارد که تمام کشورهای عضو اتحادیه اروپا را ملزم می‌سازد تمام آبهای سطحی و زیرزمینی (رودخانه‌ها، دریاچه‌ها، آب‌های انتقالی و آبهای ساحلی) را ‌در “وضعیت خوب” حفظ کنند. EU در نظر دارد تا ۲۰۲۷، ۱۰۰ درصد اکوسیستم‌های آبی EU را در شرایط سالم نگه دارند، در حال حاضر این رقم ۴۰ درصد است.

 

دانمارک آبزی پروری

تعطیل نمی‌شود، اما از رشد آن جلوگیری می‌شود

سخنگوی وزارتخانه توضیح داد، هدف از این دو لایحه تعطیلی واحد‌های آبزی‌پروری فعلی نیست، بلکه ‌”از رشد بیشتر در این بخش جلوگیری بعمل می‌آید”.

او افزود: «لایحه اول امکان استفاده از تولیدات ماسل و علف دریایی برای جبران ورود مواد غذایی که ریشه در تولید دریایی دارد را حذف می‌کند. در عمل یعنی کاربردهای جدید برای تولیدات جدید یا افزایش تولید دریایی طبق مقررات فعلی ادامه خواهد داشت، اما امکان استفاده از عناصر جبرانی وجود ندارد. با حذف چنین امکانی، این لایحه کسب مجوز برای چنین کاربردی را به حداقل خواهد رساند. در لایحه دوم، نیاز تعریف شده برای تقویت روال اداری با تعیین وظیفه نظارت در یک مرجع واحد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.»

با وجود پروژه‌های بسیار در سراسر جهان در مرحله توسعه، هیچ سایتی وجود ندارد که تولید آن به تولید سالانه قزل‌آلا رنگین‌کمان دانمارک نزدیک باشد. کل تولید سالانه قزل‌آلا رنگین‌کمان در این کشور ۴۵,۰۰۰ تن در سال است.

 

میانگین انتشار گازهای گلخانه‌ای برای تولید انواع مواد غذایی

دانمارک آبزی پروری

آب و هوا

طبق مطالعه‌ای در Nature، به نظر می‌رسد به لحاظ تولید گازهای گلخانه‌ای، تولید خوک و مرغ در مقایسه با آبزی‌پروری مداربسته، برای اقلیم گزینه بهتری خواهد بود.

آیا این طرح در راستای قانون اقلیم دانمارک برای کاهش ۷۰ درصدی گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۳۰ است؟

سخنگو افزود: «با توجه به تأثیرات پرورش ماهی در خشکی روی اقلیم، دولت دانمارک در حال حاضر روی یک استراتژی جدید قابلیت پایداری برای صنعت آبزی‌پروری فعالیت می‌کند. هدف این استراتژی وضع یک چارچوب برای انتقال سبز صنعت است که شامل تمرکز قوی روی پرورش ماهی در خشکی با تأثیرات پایین زیست محیطی و اقلیمی می‌باشد. بعلاوه، دولت دانمارک اخیر یک طرح جدید اختصاص ۴۰ میلیون کرون دانمارک (معادل ۵/۳ میلیون یورو) سوبسید را آغاز کرده تا مزارع ماهی را تشویق به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های جدید زیست‌محیطی نماید.»

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه آبزی پروری به لینک زیر مراجعه نمایید:

بتا و آبزی پروری