تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی-پروری

گزارش قیمت اروپا (اکتبر۲۰۲۰)

گزارش قیمت اروپا در اکتبر سال۲۰۲۰

آخرین روند‌ها

صنعت سیفود دوباره به نقطه بازگشت رسیده است، چرا که نگرانی بابت ‌”موج دوم” کووید-۱۹ در اروپا ممکن است تقاضا را سرکوب کند. هرچند تولیدکنندگان و تاجران به سرعت با این فضای متغیر سازگار شده‌اند و حالا برای قرنطینه احتمالی در سراسر اروپا آمادگی بهتری دارند. تمرکز خریداران در حال حاضر روی محصولاتی است که خرید آن آسان و در منزل تحویل داده می‌شود.

به نظر می‌رسد قیمت‌ها در میانه این تعدیل‌های مداوم در محیط متغیر بازار روند صعودی در پیش گرفته‌اند. ماه اکتبر معمولا زمانیست که برای کریسمس و سال نو خرید‌ها آغاز می‌شود، اما امسال همه منتظرند ببینند وضعیت کووید-۱۹ چه می‌شود. در نتیجه خرید از واردکنندگان اصلی نسبتا با تأخیر انجام می‌شود.

نیمه اول ۲۰۲۰ کاهش ۵۲/۳ درصدی در درآمد رستوران‌ها مشاهده شد. این امر الزاما تأثیر عظیمی روی فروش گونه‌های پرطرفدار رستورانی مانند حلزون و میگو‌ها داشت.

در ۵ اکتبر، در منطقه پاریس وضعیت هشدار اعلام شد. هرچند رستوران‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که بعد از ۲ هفته مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرند می‌توانند فعالیت کنند.

تون ماهیان

ممنوعیت سه ماهه استفاده از FAD (دستگاه جمع‌آوری ماهی) در اقیانوس آرام غربی و مرکزی (WCP) در ۳۰ سپتامبر به پایان رسید. هرچند، صید آنچنانکه انتظار می‌رتف بهبود نیافت و کشتی‌ها همچنان صید ضعیف را گزارش می‌دهند. موجودی مواد اولیه در کارخانه‌های تایلند متوسط است. با وجود صید ضعیف قیمت skipjack کاهش تندی را تجربه کرد.

در اقیانوس هند صید با اندکی بهبود، متوسط-تا-خوب است. موجودی مواد اولیه در کارخانه‌های محلی مطلوب گزارش شده است. در پی رونق صید، فعالیت‌های حمل و نقل نیز افزایش یافته است. در بازار تایلند، قیمت هر دو گونه skipjack و یلوفین با کاهش قابل توجهی همراه بود.

تون-اقیانوس-آرام

مرحله اول ممنوعیت IATTC در ۸ اکتبر به پایان رسید و مرحله دوم ممنوعیت ۹ نوامبر آغاز خواهد شد. صید متوسط گزارش می‌شود. با ورود کشتی‌ها از WCP و اقیانوس اطلس، موجودی مواد اولیه در کارخانه‌های محلی تکمیل می‌شود. در سپتامبر قیمت مواد اولیه در اکوادور به ۱,۸۵۰ دلار در هر تن رسید، اما حالا به ۱,۶۵۰ دلار کاهش یافته و علت آن کاهش تقاضا برای محصولات نهایی است. شرکت‌های تولید تون نگران افت فروش در بخش هورکا (هتل، رستوران، کیترینگ) در اروپا هستند. تون صادراتی از اکوادور نسبت به آسیا برای خریداران اروپایی بسیار گران است. در آسیا قیمت هر تن به ۱,۳۵۰ دلار کاهش یافته است. قیمت یلوفین در اکوادور به دلیل دسترسی پایین به آن ثابت مانده است.

تون-اقیانوس-هند-اطلس

صید در اقیانوس اطلس و همچنین موجودی مواد اولیه تا سطح متوسط ارتقاء یافته است. به همین شکل، در سایر بازارها قیمت skipjack و یلوفین با کاهش همراه بود.

قیمت skipjack در اروپا ثابت باقی مانده و قیمت یلوفین در نتیجه افت تقاضا، رو به کاهش است. قیمت بازار برای فیله پخته و یک بار تمیز شده skipjack اندکی افزایش یافته است.

تون-کارخانه-اسپانیا

میگو

فصل بارش‌ها در شهر بانیووانگی جاوه شرقی (اندونزی) آغاز شده و تا نوامبر ادامه خواهد داشت. این فصل چالش‌های بیشتری را برای مزرعه‌داران محلی میگو به همراه دارد. موجودی وانامی پرورشی در حال افزایش است و قیمت‌ها تمایل به کاهش دارند.

 

سالمون

با افزایش حجم برداشت در کشورهای اصلی تولیدکننده، قیمت سالمون آتلانتیک پرورشی در بازارهای اروپا به پایین‌ترین سطحی که امسال دیده شده بازگشته‌اند. در هفته ۴۱ (۱۴ تا ۲۰ مهر) شاخص سالمون  که قیمت میانگین صادرات سالمون پرورشی تازه و کامل نروژ را اندازه می‌گیرد، کیلویی ۴۳/۳۹ کرون بود. این رقم نسبت به چهار هفته قبل از آن ۶/۲ درصد و نسبت به ۳ ماه گذشته ۹/۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

با وجود تأثیر طولانی کووید-۱۹ روی بازارهای سیفود اروپا و فصل بسیار کم-رونق گردشگری توافق عمومی بر این است که فروکش کردن قیمت‌ها اساسا به دلیل روند عرضه محصول است. قیمت‌ها در کل در سه ماهه سوم به دلیل برداشت‌های فصلی ضعیف‌تر می‌شوند و امسال نیز این اتفاق همزمان با نرمال شدن دمای آب دریا و کاهش میزان شپش دریایی (دو فاکتور افزایش تولید) رخ داد. وزن‌ برداشت محصول در مزارع نروژ بعد از یک دوره طولانی کاهش، افزایش یافت.

طبق تازه‌ترین پیش‌بینی‌ها، انتظار می‌رود تولید جهانی سالمون آتلانتیک در ۲۰۲۰ افزایش ۳/۶ درصدی را تجربه کند. هرچند رشد تولید نروژ برای امسال تنها ۱/۷ درصد خواهد بود. به گفته شورای سیفود نروژ (NSC) در خصوص بازار، جریان صادرات نروژ به سوی بازارهایی تغییر کرده که سالمون را برای صادرات مجدد فرآوری می‌کنند، مانند لهستان. این امر پویایی متغیر بازار را نشان می‌دهد که عامل آن پاندمی بوده و ترجیح مصرف‌کنندگان به سوی گزینه‌های سیفود آماده و فرآوری شده است. به طور کلی، صادرات نروژ همچنان روند مثبتی را نشان می‌دهد.

طبق آخرین گزارش NSC صادرات ماه سپتامبر با ۱۱۸,۰۰۰ تن بالغ بر ۶/۱ میلیارد کرون بود. این ارقام به ترتیب افزایش ۳ و ۲ درصدی را نسبت به سپتامبر ۲۰۱۹ بیان می‌کنند.  پیش‌بینی میشود در بریتانیا تولید امسال تقریبا ثابت بماند. قیمت آتلانتیک پرورشی اسکاتلند به موازات رقیب نروژی خود کاهش داشت و قیمت آتلانتیک پرورشی HOG (با سر و شکم‌خالی) (۳-۶ kg، DAP (تحویل در محل)) در هفته ۴۲ (۲۱ تا ۲۷ مهر) کیلویی ۴/۱۵ پوند قیمت‌گذاری شد. این قیمت ۳/۵ درصد پایین‌تر از ۴ هفته قبل از آن و ۲۷ پایین‌تر از یک ماه قبل از آن بود.

سالمون-نروژقیمت آتلانتیک پرورشی در حال حاضر نسبت به رکوردهای بالایی که در سال‌های اخیر کسب کرده، پایین است. اما قیمت سالمون پرورشی بر خلاف سایر صنایع آبزی‌پروری بالاتر از نقطه سربه‌سر قرار دارد. هزینه‌های کنترل بیماری اخیرا به یک نگرانی تبدیل شده و شیوع کم-خونی عفونی سالمون امسال به این نگرانی دامن می‌زند. اما سطح شپش دریایی رو به کاهش است و چشم‌انداز کلی با توجه به وضعیت بازار کنونی با خوش‌بینی معقولی همراه است. قیمت‌های آتی در بورس کالا برای سه ماهه آخر ۲۰۲۰ حالا کیلویی ۵۳/۹۷ کرون است. انتظار می‌رود با رشد تقاضا آخر سال این قیمت به بالایی کیلویی ۶۰ کرون برسد. برای ۲۰۲۱ انتظار می‌رود عرضه محدودتر شود و از قیمت‌های سودآور پشتیبانی بعمل آید.

 

قزل آلا

قیمت قزل‌آلا پرورشی کامل و تازه نروژ در هفته‌های اخیر از سطح پایین، بهبود یافته و دلیل آن محدودیت در عرضه این محصول است. در هفته ۴۰ (۷ تا ۱۳ مهر) میانگین قیمت صادرات برای ماهی کامل و تازه کیلویی ۵۰/۲۴ کرون گزارش شد. NSC در ماه سپتامبر ۷,۵۰۰ تن صادرات قزل‌آلا به ارزش ۳۷۰ میلیون کرون را گزارش داد. این ارقام نسبت به همین ماه در سال گذشته افزایش ۴۱ و ۲۲ درصدی را به ثبت رساندند.

 

سی بس/ سی بریم

با ورود به سه ماهه آخر سال که به طور کلی دوره ضعیفی برای بس و بریم محسوب می‌شود، قیمت این دو گونه کاهش می‌یابد. در ماه اکتبر بس پرورشی کامل و تازه از مبدأ یونان (۳۰۰-۴۵۰ گرمی) در بزرگ‌ترین بازار ایتالیا کیلویی ۴/۴۹ یورو قیمت‌گذاری شد که ۴/۴ درصد پایین‌تر از ماه سپتامبر بود. قیمت بریم با همین سایز در همین بازار با کاهش ۴/۵ درصدی به کیلویی ۴/۳۰ یورو رسید. آخرین باری که قیمت بس در سطح بالاتری از بریم قرار گرفت اوایل ۲۰۱۹ بود. این اتفاق روند صعودی تندی را که برای بس در ۲۰۲۰ مشاهده شده نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه سهم زیادی از فروش این بخش به صنعت خدمات غذایی وابسته است- و این صنعت خسارت سنگینی را تجربه کرده- اما بهتر از آنچه انتظار می‌رود پاندمی کووید-۱۹ را تحمل کرد. علت اصلی آن کاهش تولید سالانه است که ۶ درصد برآورد می‌شود. افزایش اندک در حجم صادرات در پایان تابستان به افزایش بیوماس در پن‌ها اشاره دارد که به دلیل تأخیر در برداشت اتفاق افتاد؛ مزرعه‌داران ماهی را در دریا نگه داشتند به این امید که شرایط بازار بهبود یابد. در آنچه از سال باقی مانده کاهش بیشتر قیمت‌ها محتمل است.

سی بس-سی بریم-ایتالیا-یونان