تازه‌ها

آخرین مطالب

سی‌بس پرورشی ترکیه

مزرعه‌داران سی‌بس ترکیه بعد از یک سال پر سود انتظار دارند تولید ثابت بماند

تولید سی‌بس ترکیه

تولیدکنندگان سی‌بس و سی‌بریم در مدیترانه انتظار دارند قیمت فروش در ۲۰۲۲ رشد بیشتری را تجربه کند و روند صعودی اخیر تداوم یابد.

به گفته منابع خبری در بازار، هزینه‌های تورمی برای مواد اولیه، انرژی، بسته‌بندی و حمل و نقل در ترکیب با تقاضای خوب از سوی بازارهای اروپایی در ماه‌های اخیر قیمت‌ها را افزایش داده است.

یکی از مدیران ترک گفت: «هنوز تقاضا از سوی خرده‌فروشان زیاد است، هم برای [محصول] تازه و هم منجمد.» هنگامی که محدودیت‌های قرنطینه در سال گذشته لغو شد، فروشگاه‌های زنجیره‌ای همچنان گونه‌های مدیترانه‌ای را سفارش می‌دادند. زیرا مشتریان به صرف این محصولات در منزل عادت کرده بودند.

او در ادامه افزود: «بعلاوه ما سفارشاتی را از رستوران‌ها نیز دریافت کردیم. سال ۲۰۲۱ سال پر سودی برای تولیدکنندگان ترکیه بود.»

مدیران ترک که مورد نظرسنجی قرار گرفتند گفتند، سالی با قیمت‌های ‌”خوب” را انتظار دارد که در آن سطح فروش یا افزایش یابد و یا ثابت باقی بماند.

تقاضا هم در هر بازارهایی مانند اسپانیا، ایتالیا و فرانسه که همیشه مصرف‌کننده این ماهی بودند و هم در بازارهای جدید مانند بریتانیا و سایر کشورها ‌”قوی” بود. برخی مدیران تجاری با اشاره به عدم قطعیت و “شرایط غیرمعمول” حاصل از تغییر مداوم پاندمی، در ترسیم چشم‌انداز ۲۰۲۲ با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند.

قیمت‌های بالاتر تا حدودی در نتیجه هزینه‌های رو به رشد مزرعه‌داران است.

چنانچه قبلا نیز گزارش شد، مزرعه‌داران بس و بریم در ترکیه و یونان در میانه افزایش قیمت انرژی، مواد اولیه و حمل و نقل با ۲۰% تورم در هزینه‌ها روبرو شدند.

مدیر دیگری گفت: «در هفته‌های پیش رو ما مجبور شدیم حقوق کارکنان را به دلیل تورم، تعدیل کنیم.»

او همچنین به هزینه حمل و نقل مواد اولیه مانند پودر و روغن ماهی به ترکیه اشاره کرد که از ۴۰ دلار برای هر تن قبل از پاندمی به ۲۱۰ دلار افزایش یافته است.

قیمت بس و بریم ترکیه در ماه‌های اخیر روند مستمری داشت، با اینکه در طی زمستان طبق روال سابق قیمت‌ها اندکی تمایل به افت دارند.

 

سی‌بس پرورشی ترکیه سایز متوسط، بازار مرکامادرید

سی‌بس پرورشی ترکیهتولیدکنندگان انتظار دارند قیمت فروش ماهی امسال به دلیل هزینه‌های بالاتر افزایش یابد.

هفته گذشته قیمت‌های محلی برای سی‌بس ۴۰۰-۶۰۰ گرمی ترکیه با افزایش هفته-به-هفته به کیلویی ۵/۵۰ یورو رسید در حالیکه بریم با همین سایز کیلویی ۴/۵ یورو قیمت‌گذاری شد.

این وضعیت یک جهش قابل توجه به سطح کیلویی ۵/۰۰-۵/۲۰ یورو برای بس و ۴ یورو برای بریم نسبت به قبل از کریسمس است. منبع خبری اول در ۱۲ ژانویه گفت: «این هفته شاهد افزایش قیمت در یونان و ترکیه بودیم.»

 

سی‌بس پرورشی ترکیه، سایز متوسط بازار مرکامادرید

سی‌بس پرورشی ترکیه

مدیران ترک که در نظرسنجی شرکت داشتند پیش‌بینی می‌کنند در ۲۰۲۲ تولید بس ثابت بماند و یا با اندکی افزایش همراه باشد. تولید بریم نیز احتمالا افت خواهد داشت و قیمت آن نیز همچنان پایین‌تر از بس باقی می‌ماند.

به گفته منابع، تغییر ارزش لیر ترکیه روی عملیات‌های [تولید سی‌بس و بریم] تأثیری نداشت، زیرا تولیدکنندگان خرید مواد اولیه و فروش محصول نهایی را با ارز خارجی انجام می‌دهند.

طبق گزارش نشریه FT در هفته گذشته، تورم در ترکیه از زمان به قدرت رسیدن رجب طیب اردوغان در دو دهه قبل، به بالاترین سطح خود رسید. چرا که مدیریت اقتصادی بحث‌برانگیز موجب افزایش قیمت‌های محلی می‌شود. در ماه دسامبر شاخص قیمت مصرف‌کننده افزایش ۳۶% سال-به-سال داشت.

رویترز می‌نویسند، از زمان عهده‌داری رئیس‌جمهور فعلی لیر ترکیه در سال گذشته بدترین وضعیت را سپری کرد، با وجود اینکه او در ماه دسامبر از مردم ترکیه درخواست کرده بود به سیاست‌های نامتعارف او مبنی بر کاهش نرخ بهره در مواجه با رشد تورم، اعتماد کنند.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا