تازه‌ها

آخرین مطالب

کپور-کاهش-عرضه-افزایش-قیمت-چین

علیرغم بیشترین تولید در چین، قیمت ماهی کپور به دلیل کمبود عرضه، دو برابر شد

با کنترل سخت‌تر صید و وقفه در فصل آبزی‌پروری سال گذشته که به کمبود عرضه کپور منتهی شد قیمت یکی از گونه‌های مهم آب شیرین در چین دو برابر افزایش یافت.

قیمت عمده فروشی کپور علفخوار، که بیشترین تولید را در چین به خود اختصاص می‌دهد، با دو برابر افزایش به کیلویی ۲۰ یوآن (۳/۰۸ دلار) رسید و بالاتر از کیلویی ۹ یوآن قبل از پاندمی است.

طبق  آمار شیلات چین، این کشور در ۲۰۱۹، ۵/۵ میلیون تن کپور علفخوار تولید کرد و این گونه به لحاظ حجم تولید در سطح جهان به بزرگ‌ترین ماهی پرورشی تبدیل شد.

کپور-کاهش-عرضه-افزایش-قیمت-چینقیمت کپور علفخوار در چین به بیش از دو برابر سطح نرمال رسیده است.

 

یک عمده‌فروش در استان جیانگسو اخیرا به خبرگزاری دولتی شین‌هوا چین گفت: «من به مدت بیش از ۳۰ سال در کار خرده‌فروشی ماهی داخلی بودم. این اولین بار است که قیمت کپور دو برابر می‌شود.»

تحلیلگران صنعت فاکتورهای مختلفی را علت این افزایش قیمت می‌دانند، از اجرای سخت‌تر مهلت قانونی صید در کشور گرفته تا نگرانی بابت پسماند هسته‌ای ژاپن که وارد اقیانوس آرام شده است.

در ماه ژانویه امسال چین صید در رودخانه یانگ‌تسه را به مدت ۱۰ سال ممنوع اعلام کرد.

چین مقادیر زیادی گونه‌های کپور آسیایی تولید می‌کند که در این کشور به آنها “چهار ماهی بزرگ خانواده‌ها” یا sida jiayu می‌گویند. این گونه‌ها که در داخل عمدتا در سوپ و خورشت استفاده می‌شوند برای فرآوری با ارزش افزوده و صادرات بیش از حد استخوانی محسوب می‌شوند.

طبق سالنامه آماری شیلات چین، این کشور ادعا می‌کند در ۲۰۱۹ موفق به تولید ۱۸ میلیون تن کپور شده است. قیمت سایر گونه‌های کپور مانند کپور سیاه، کپور نقره‌ای و کپور بیگ‌هد نیز ۵۰-۱۰۰% افزایش را یافته است.

مصرف‌کنندگان چینی هنوز نگران ویروس کرونا در سیفود وارداتی هستند و همین امر تقاضا برای ماهی داخلی را افزایش داده است.

طبق داده‌های گمرک چین واردات فیله منجمد پنگوسی ویتنامی- یک گونه پرطرفدار از سفید ماهیان- کاهش ۳۳% را در پنج ماه اول ۲۰۲۱ نسبت به همین دوره در سال گذشته تجربه کرد (نمودار را ببینید).

 

واردات فیله منجمد پنگوسی در چین

کپور-کاهش-عرضه-افزایش-قیمت-چین

 

مگی سو مدیر سازمان مواد دریایی  در چین، فصل بی‌رونق آبزی‌پروری در سال گذشته را دلیل کمبود عرضه اعلام کرد و گفت: «پاندمی کووید-۱۹ سال گذشته خط زمانی آبزی‌پروری را دچار اختلال کرد. بهار گذشته چینی‌ها نتوانستند ذخایر خود را بفروشند و یا استخرها را با بچه ماهیان  جدید ذخیره‌سازی کنند. تا زمانی که کووید-۱۹ در چین تحت کنترل درآید، مزرعه‌داران آبزی‌پروری زمان ذخیره‌سازی مجدد را از دست دادند. بنابراین امسال به اندازه کافی ماهی در بازار وجود ندارد.»

 

افزایش سراسری قیمت‌ها

به گفته وزارت کشاورزی چین، قیمت‌های بالای کپور شاخص قیمت سیفود را تا کیلویی ۲۸/۸۵ یوآن ارتقاء داد و این رقم ۳۴% رشد نسبت به همین دوره در سال گذشته محسوب می‌شود.

شاخص قیمت سیفود چین

 

این شاخص که از قیمت‌های گونه‌های مختلف مبادله شده در بازارهای عمده‌فروشی سراسر کشور تشکیل می‌شود، معمولا نسبتا با ثبات است (نمودار فوق را ببینید).

این وزارت‌خانه گفت، احتمالا در چند ماه آینده کمبود عرضه تداوم خواهد داشت. این نهاد در گزارش ماهانه ماه ژوئن اعلام کرد: «بچه ماهیانی که این بهار ذخیره‌سازی شدند هنوز در مرحله رشد قرار دارند و تا سپتامبر نمی‌توانند وارد بازار شوند. به طور کلی عرضه محصولات آبزیان در کوتاه‌مدت با محدودیت همراه است. مصرف نسبتا ثابت است و هزینه آبزی‌پروری افزایش خواهد داشت. قیمت خوراک آبزیان نیز به دلیل قیمت بالاتر دانه سویا، افزایش یافته است. انتظار می‌رود قیمت ماهی همچنان در سطح بالا باقی بماند.»

هرچند به گفته تانگوی قیمت بسیاری از گونه‌های کپور آسیایی روند کاهش در پیش گرفته‌اند.

کپور-کاهش-عرضه-افزایش-قیمت-چینکپور علفخوار

 

روز جمعه (۱۶ جولای) قیمت کپور آسیایی نسبت به هفته قبل از آن، بیش از کیلویی ۲.۰۰ یوان در بازارهای عمده‌فروشی سراسر کشور کاهش داشت. قیمت میگو پرورشی و سایر سخت‌پوستان معادل سال گذشته است.