تازه‌ها

آخرین مطالب

آمار تولید تیلاپیا در ۲۰۲۰ منتشر شد

تیلاپیا و ۲۰۲۰

با وجود تأثیر کووید-۱۹، تولید جهانی تیلاپیا با رشد ۳/۳ درصدی در ۲۰۲۰ برای اولین بار به رقم بی سابقه ۶ میلیون تن می رسد.

 

تولید جهانی تیلاپیا در چین و پیش بینی

تولید تیلاپیا و سایر سیکلیدها، فائو

تیلاپیا-2020

داده های جدید بر مبنای آخرین بررسی تولیدکنندگان تیلاپیا در GAA از سراسر جهان توسط گوریان نیکولاج از رابوبانک در کنفرانس GOAL 2020 ارائه شد. این کنفرانس هفته گذشته به صورت مجازی برگزار شد. آمار و ارقام شامل کاهش تولید در کشورهای اصلی تولیدکننده تیلاپیاست که ارقام موقتی برای ۲۰۱۹-۲۰۲۱ ارائه می دهد، و روشی برای تکمیل آمار فائو که تنها تا ۲۰۱۸ را دربرمی گیرد محسوب می شود.

نیکولاج یادآور شد: «به نظر می رسد تیلاپیا، صنعتی با رشد بسیار خوب است، چرا که با نرخ رشدی بالاتر از ۷ درصد [از سال ۲۰۱۰] از ۳ میلیون تن به بیش از ۶ میلیون افزایش یافته است. انتظار می رود شاهد رشد کمتری باشیم، اما در ۲۰۲۰ هنوز هم مثبت است و رشد بیشتری در ۲۰۲۱ محقق خواهد شد. در بالای برخی داده ها علامت سوال دیده می شود، اما به نظر می رسد حد بالای برآورد برای برخی کشورها با حد پایین برای برخی دیگر متعادل شده است و اینچنین خطاها یکدیگر را خنثی می کنند.»

چین و اندونزی

طبق برآوردهای مبتنی بر این بررسی، تولید چین در سال ۲۰۱۹ از ۱/۸ میلیون تن عبور کرد و در ۲۰۲۰ کاهش اندکی داشت، اما برای ۲۰۲۱ رشد تولید انتظار می رود.

اندونزی- دومین تولیدکننده بزرگ تیلاپیا در جهان- در سال ۲۰۱۹ کاهشی تا ۹۰۰,۰۰۰ تن را تجربه کرد. تولید سال قبل بالغ بر ۱/۲ میلیون تن بود.

نیکولاج افزود: «من مطمئن نیستم که داده های فائو بیش از حد بالا باشد. ما در گذشته شاهد داده های بیش از حد بالا برای اندونزی بودیم (همچنین در خصوص میگو) که توسط فائو گزارش شده بود. نتایج این بررسی ها نشان می دهد کل تولید چند هزار تن پایین تر است و در سال ۲۰۲۰ کاهش داشته است، اما برآورد می شود در ۲۰۲۱ اندکی افزایش را تجربه کند- اما در این سه سال [۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱] رشد کلی تحقق نمی یابد.»

 

پیش بینی تولید تیلاپیا در چین و اندونزی

تولید تیلاپیا و سایر سیکلیدها، فائو

تیلاپیا-2020

تولید تیلاپیا در چین و اندونزی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱

آمار ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ بر مبنای آخرین بررسی تولیدکنندگان در GAA برآورد شده است.

سایر تولیدکنندگان آسیایی

نیکولاج یادآور شد: «موفقیت بزرگی را در بنگلادش می بینیم. تولیدکنندگان این کشور از سطح بسیار پایین زیرساخت ها در مدت زمان کوتاه بخصوص در اوایل دهه کار را آغاز کردند و با قدرت پیش رفتند. حتی زمانی که زیرساخت این صنعت توسعه یافت همچنان به رشد خود ادامه داد. برای این گونه در بنگلادش رشدی معادل ۳۸/۹ درصد- بالاترین نرخ رشد در بین گونه ها که تاکنون شاهد بودیم- و تداوم خوش بینی، انتظار می رود.»

او افزود: «برای بقیه نقاط ترکیبی از حالت ها وجود دارد. برای فیلیپین و تایلند تولید نسبتا ثابت و اندکی رشد پیش بینی می شود. باز هم درخصوص سازگاری داده های این بررسی با داده های فائو تردید وجود دارد. به نظر می رسد جهش پایداری در ۲۰۱۹ وجود دارد. این یعنی داده های فائو ممکن است در این مورد بسیار پایین برآورد شده اند. تنها چیزی که با قطعیت می توانیم بگوییم این است که بررسی انجام شده نشان می دهد تا پایان ۲۰۲۱ شاهد رشد این صنعت خواهیم بود.»

آفریقا

نیکولاج در این خصوص گفت: «چند سالیست که صنعت پرورش تیلاپیا در مصر به موفقیت قابل توجهی دست یافته است و رشد آن با نرخ ۸ درصد ادامه داشته که بسیار قوی محسوب می شود. هرچند به نظر می رسد این رشد در سطح پایین تر به نوعی ثابت مانده است، نتایج بررسی خوشبینی و رشد بیشتری را نشان می دهند. در سال ۲۰۱۹ کاهش تولید مشاهده شد، اما این صنعت قطعا بالای ۱ میلیون تن تولید را تجربه می کند.

نکته جالب در مورد آفریقا این است که حجم زیادی تیلاپیا در سایر کشورها پرورش می یابد، اما در مقایسه با مصر کوچک به نظر می رسد. اما من معتقدم در آینده برای سایر کشورها باید رشدی قوی معادل ۱۶ درصد در نظر بگیریم، هرچند در سال گذشته رشد آنها ثابت بوده است.»

برزیل

در خصوص صنعت تیلاپیا برزیل، نیکولاج یادآور می شود رشد آن مانند موفقیت اخیر صنعت میگو این کشور است.

او پیش بینی می کند: «می دانیم که صنعت تیلاپیا در برزیل خوب است و در دهه گذشته از ۱۵۰,۰۰۰ تن به بیش از ۳۰۰,۰۰۰ تن تولید رسیده است. اما در چند سال اخیر تقریبا به ۵۰۰,۰۰۰ تن افزایش یافته و [تا ۲۰۲۱] از این رکورد نیز سبقت می گیرد. آنچه باید مراقب باشیم این است که برزیل کل تولید خود را در داخل مصرف می کند اما بالقوه می تواند به یک صادرکننده تبدیل شود.»

 

سایر کشورهای قاره آمریکا

او افزود: «رشد خوبی در سایر کشورهای آمریکای جنوبی مشاهده می شود. کلمبیا با ۶ درصد رشد و تداوم آن عملکرد خوبی دارد. مکزیک با ۲۶ درصد رشد بسیار خوبی را تجربه کرد. داده های بررسی ما نشان می دهد داده های فائو بیش از حد پایین است و آمار تولید این کشور به زودی به ۱۰۰,۰۰۰ تن نزدیک می شود. می توانم بگویم بازدهی تیلاپیا در مجموعه منتخبی از کشورهای آمریکای لاتین بسیار خوب است.»

جهت مشاهده مقالات مرتبط با تحلیل جهانی بازار تیلاپیا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

تحلیل جهانی بازار تیلاپیا