تازه‌ها

آخرین مطالب

اسپانیا برای کاهش وابستگی به کشورهای خارجی در زمینه آبزی‌پروری به یک PERTE نیاز دارد

کاهش وابستگی اسپانیا در زمینه آبزی‌پروری

در اسپانیا برای تولید ماهی بیش از آنچه هم‌اکنون در آبزی‌پروری تولید می‌شود، تمام شرایط وجود دارد.

کاهش وابستگی اسپانیا در زمینه آبزی‌پروری

روزی که نروژ برای تأمین ارز کشور نفت نداشته باشد، به سراغ یک منبع بسیار پایدارتر و تجدیدپذیر می‌رود، یعنی تولید و صادرات ماهی از آبزی‌پروری. محصول اصلی این کشور سالمون آتلانتیک است و اسپانیا که با کمبود تولید روبروست مشتری اصلی آن خواهد بود.

نروژ دومین صادرکننده بزرگ ماهی و صدف برای مصرف انسان در جهان است و محصولاتش را به ۱۵۰ کشور می‌فروشد. اسپانیا با واردات ۱/۳ میلیون وعده غذایی که سیفود بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد یکی از بازارهای مهم این محصولات محسوب می‌شود.

فروش ماهی نروژ به اسپانیا در سه ماهه اول سال به ۳۷/۵% رسید و ارزش آن نیز با ۱۹۰ میلیون یورو رکورد زد.

شورای سیفود نروژ این داده‌ها را ارائه داده و پیش‌بینی می‌کند مصرف ‌”غذاهای بیداری” در روزهایی که مقارن با ایام روزه و عید پاک در دین مسیحیت است افزایش خواهد داشت.

از بین همه محصولاتی که نروژ به اسپانیا صادر می‌کند، سالمون آتلانتیک پرورشی پرطرفدارتر و فراگیرتر است. طبق آمار ارائه شده از سوی محصولات دریایی نروژ، در سه ماهه اول سال ۲۴,۱۱۲ تن سالمون به اسپانیا ارسال شد و ارزش آن بالغ بر ۱۶۸ میلیون یورو، رشد ۳۵/۵% سال-به-سال داشت. این رقم از کل محصول سی‌بس که در مزارع کشور ما (اسپانیا) می‌توانند در طی یک سال تولید کنند بیشتر است.

یونان و ترکیه نیز عرضه‌کنندگان سی‌بریم و سی‌بریم و شوریده هستند. این گونه‌ها در کشور ما پرورش می‌یابند و می‌توان در حجم‌های بیشتری آنها را تولید کرد.

در اسپانیا تمام شرایط مهیاست تا در آبزی‌پروری محصول بیشتری نسبت به الان تولید شود.

ما شرایط، افراد حرفه‌ای و شرکت‌هایی را داریم که تمایل دارند در این صنعت سرمایه‌گذاری کنند. هرچند، برای افزایش حجم ماهی و صدف تولید شده با کمبود چشم‌انداز و اشتیاق برای بکار انداختن دستگاه اداری در تمام سطوح کشوری، منطقه‌ای و محلی روبرو هستیم.

درگیری‌هایی که از ۲۰۱۴ آغاز شد، مانند جنگ بین روسیه و اوکراین، نظم جهانی را برهم زد و اروپا (بخصوص اسپانیا) را با تصویری روبرو ساخت که ناپختگی سیاسی، فقدان رهبری بین‌المللی و وابستگی تأمین مواد غذایی به کشورهای دیگر را نشان می‌دهد.

چند روز قبل پدرو سانچز از اجرای یک PERTE (پروژه راهبردی بهبود و تحول اقتصادی) برای ریزتراشه و نیمه‌رسانا خبر داد که با هدف “قرار دارد دادن اسپانیا در خط مقدم پیشرفت صنعتی در زمینه تحول دیجیتال” ۱۱,۰۰۰ میلیون یورو از بودجه کشور به آن اختصاص یافت. سانچز اطمینان داد: «کشور ما قرار نیست در رقابت تکنولوژی شکست بخورد.»

ما امیدواریم دولت (به صنعت آبزی‌پروری) واکنش مثبت نشان دهد و امتیاز استفاده از ساحل را اعطاء کند تا ما بتوانیم توانایی خود را در خودکفایی تولید ماهی و صدف بهبود بخشیم. در حال حاضر، بله ما در حال شکست خوردن در این رقابت هستیم.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا