تازه‌ها

آخرین مطالب

سی‌بس و سی‌بریم

اسپانیا در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ رکورد واردات سی‌بس و سی‌بریم را به ثبت رساند

صنعت سی‌بس و سی‌بریم مدیترانه

بازارها و قیمت‌های سی‌بس و سی‌بریم با افزایش قابل توجه مصرف، علایمی از بهبود را نشان می‌دهند.

سی‌بس و سی‌بریم

 

بعد از سال بی‌ثبات ۲۰۲۰، به نظر می‌رسد صنعت سی‌بس و سی‌بریم مدیترانه در مسیر بهبود قرار گرفته است، این امر در بازگشت مبادلات منعکس می‌شود. کاهش ۱۰ درصدی تولید سی‌بس نسبت به ۲۰۱۹، عرضه این محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حالیکه عرضه سی‌بریم به میزان ۵ درصد افزایش خواهد داشت.

هرچند خرده‌فروشی برای پاسخ به تقاضا برای این دو محصول ضروری بوده، در طی ۲۰۲۰ محدودیت‌ها در صنعت گردشگری و کانال هورکا کاملا در رشد نرمال مصرف و قیمت‌ها محسوس بود.

در طی ۲۰۲۱، کانال هورکا به شرایط گذشته بازگشت، اما هنوز به سطح سابق نرسیده است، چرا که صنعت گردشگری به سطح قبل از پاندمی بازنگشته است.

انتظار می‌رود تولید شانک افزایش یابد و دلیل آن از سرگیری تولید در یونان و همچنین بازگشت اسپانیا به سطح قابل قبول است. در اسپانیا به دلیل خسارتی که به محصول مزارع در ساحل شرقی این کشور وارد شد در فاصله ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تولید ۵,۰۰۰ تن معادل ۱۹% کاهش یافت.

علت کاهش تولید سی‌بس، کم شدن ظرفیت تولید ۱۰% در ترکیه است که تولیدکننده برجسته جهانی محسوب می‌شود.

ایتالیا همچنان مهم‌ترین بازار مصرف سی‌بس و سی‌بریم باقی مانده است. بعد از ۲۰۲۰ که تقاضا کاهش چشمگیری داشت، در ۲۰۲۱ علایمی از بهبود تا رسیدن به سطح سابق دیده شد.

 قبل از پاندمی، آخرین گزارش گلوب‌فیش نشان می‌داد بیش از نیمی از حجم سی‌بس و سی‌بریم از یونان تأمین می‌شد. این رقم حالا به ۴۰ درصد رسیده است و علت آن نفوذ صادرات محصول ارزان‌تر از ترکیه است.

در سه ماهه اول ۲۰۲۱، ارزش واردات سی‌بس و سی‌بریم در اسپانیا بالغ بر ۶۴ میلیون دلار بود و “یک رکورد تاریخی” برجای گذاشت. تولید داخل بزرگ‌ترین منبع تأمین سی‌بس در این کشور است، اما پیامدهای طوفان گلوریا مشاهده می‌شود. شکاف ایجاد شده بین تولید و مصرف با واردات از یونان برطرف شد. واردات از این کشور از ۲۰۱۹ به ۲۰۲۰، ۸,۰۰۰ تن افزایش داشت.

قیمت عمده فروشی سی‌بس در اسپانیا ثابت است و محصول با سایز ۳۰۰ الی ۴۰۰ گرمی در ماه ژانویه کیلویی ۵/۲۱ یورو مبادله می‌شد. در ماه جولای قیمت به کیلویی ۵/۴۳ یورو رسید. در همین دوره سی‌بریم افزایش قابل توجهی را تجربه کرد و محصول با سایز مشابه از کیلویی ۳/۹۷ یورو به ۴/۸۷ یورو صعود کرد.

میانگین قیمت واردات سی‌بریم ترکیه در EU در سطح ۲۰۱۹ و بین ۳/۵۰ یورو در ژانویه و ۴/۰۰ یورو در ژوئن قرار دارد.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا