تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی‌پروری-رستوران

یک قدم رو به جلو در آبزی‌پروری، استفاده از ماهی پرورشی در رستوران‌ها

ایتالیا، آبزی پروری رستوران

در ایتالیا ۱۸۰ هزار تن ماهی و صدف در ۲۰۲۰ پرورش یافت. با تعطیلی صنعت هورکا، کانال اصلی فروش، توزیع محصول در مقیاس وسیع در خرده‌فروشی بود. اما حالا این صنعت بازگشایی شده است و به گفته پی‌یر آنتونیو سالوادور رئیس انجمن پرورش دهندگان ماهی ایتالیا (API) مأموریت اصلی این است: «از رستوران‌دار شجاعت بیشتر بخواهید و مبدأ ماهی را بگویید.»

آبزی‌پروری-رستورانبا بازگشایی رستوران‌ها صنعت آبزی‌پروری بعد از گذراندن یک سال و نیم پر از تغییرات بزرگ به رونق گذشته باز می‌گردد، بخصوص در سطح کانال‌های توزیع. در واقع پاندمی باعث تعطیلی هورکا شد و خرده‌فروشی در مقیاس بزرگ تنها راه ارائه ماهی پرورشی بود. این وضعیت موافقان و مخالفانی داشت. از یک سو شرکت‌های بزرگ در این صنعت توانستند از شیوه جدید مصرف در مصرف‌کنندگان (توجه بیشتر به تغذیه و قابلیت پایداری) بهره ببرند و از سوی دیگر مجبور شدند به دلیل افت قیمت فروش، کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی معاملات را متحمل شوند.

به طور کلی تولید گونه‌های آب شیرین (قزل‌آلا رنگین‌کمان، ماهی خاویاری، مارماهی و غیره) روند نزولی در پیش گرفت و نتیجه آن افت ۵-۸ درصدی معاملات بود. اما گونه‌های آب شور (سی‌بس و سی‌بریم) با افزایش ۳-۵ درصدی همراه بودند. و حالا؟ چه چشم‌اندازی پیش روست؟ سالوادور، رئیس API در این خصوص می‌گوید: «چالش چند سال آینده، توانایی کنترل بیشتر ماهی وارداتی، ارتقاء و تبلیغ ماهی محلی و داخلی و مشارکت دادن بیشتر هورکا است.»

آبزی‌پروری-رستورانپی‌یر آنتونیو سالوادور، رئیس API

 

حجم آبزی‌پروری ایتالیا برای توقف واردات کافی نیست

بعد از تحلیل‌های عمیق روی هر واحد تولید که با همکاری API به اجرا درآمد زمان آن رسیده که داده‌های این یک سال و نیم را بررسی کنیم. در ۲۰۲۰، آبزی‌پروری ۱۸۰ هزار تن ماهی و صدف تولید کرد. در سایه ۸۰۰ سایت تولید که در سراسر ایتالیا پراکنده هستند (اما در شمال کشور پر قدرت فعالیت دارند)، گردش معاملات به ۵۰۰ میلیون یورو بالغ گشت.

در مجموع ۲۵ گونه ماهی در دریا و تالاب‌ها یا در آب شیرین پرورش می‌یابد. اما قزل‌آلا ملکه آنهاست و تولید آن به ۳۴ هزار تن رسید. سی‌بریم و سی‌بس نیز بعد از آن در حجم ۱۷ هزار تن تولید شدند. در سیستم تولید ایتالیا ۵۰ تن ماهی خاویاری نیز پرورش یافت (پیشتاز اروپا). «با اینحال ۶۰-۶۵ درصد محصولات ماهی که در کیترینگ استفاده می‌شود وارداتی است.»

با فعالیت شرکت‌های تولید و فرآوری، به تقاضای بازار به سرعت پاسخ داده می‌شود

به طور خلاصه، با وجود کمیت (و کیفیت) محصول ایتالیایی، ماهی پرورشی راه درازی در پیش دارد تا این تصویر را از خود دور کند که تازگی ماهی پرورشی کمتر از صید (وحشی) است. اما پاندمی توانست شوک خوبی ایجاد کرد: «بعد از کووید به نظر می‌رسد مصرف ماهی در خانه افزایش یافته و محصول مورد مصرف نیز عمدتا ماهی پرورشی است. دلیل آن آگاهی بیشتر مصرف‌کننده از ایمنی غذایی و همچنین ارائه محصول فرآوری‌شده، ارسال محصول و پخت آسان‌تر این محصولات است.»

سالوادور در خصوص فرآوری قزل‌آلا پرورشی توضیح می‌دهد: «در ۷۰% موارد تولیدکنندگان، محصول را فرآوری هم می‌کنند. در نتیجه توانستند آسان‌تر و سریع‌‌تر به تقاضا بازار پاسخ دهند. مجموع این شرایط تضمین می‌کند که محصول کنترل می‌شود، در حالیکه محصول وارداتی را نمی‌توان به راحتی ردیابی و تأیید کرد. البته این بذل توجه نمی‌تواند به معنای صدور گواهینامه به هر قیمتی باشد. بهتر است به عنوان نقطه شروع تمرکز روی کیفیت محصول به موازات قوانین ایتالیا قرار بگیرد.»

تسلط (مجدد) هورکا: «از رستوران‌داران شجاعت بیشتر می‌خواهیم»

به طور خلاصه، به نظر می‌رسد همه‌چیز آماده صعود به سطح بالاتر است و شاهد تسلط مجدد هورکا به این بازار هستیم. انتظار می‌رود سالمون به همان جذابیت سابق دست یابد و این مطلوبیت به سایر گونه‌های پرورشی نیز گسترش یابد. «سالمونی که ما در رستوران می‌خوریم تقریبا تماما پرورشی و وارداتی است. چرا ماهی پرورشی خودمان به این جایگاه نرسد؟ من می‌گویم: در ایتالیا تنها ۱/۵ درصد سی‌بریم مصرف‌شده صید می‌شود. پس غیرممکن است کل ماهی که در رستوران می‌خوریم نیز صید شده باشد. آیا ما خوش شانسیم؟ من اینطور فکر نمی‌کنم. بلکه معتقدم رستوران‌داران باید شجاعت بیشتری داشته باشند و به مشتری بگویند ماهی از کجا می‌آید تا محصول با کیفیت ایتالیایی بازار را فتح کند. شفافیت و همکاری کلید افزایش عرضه ماهی است. بعد ماهی پرورشی نباید کنار گذاشته شود زیرا خطر آلودگی به انگل در آن وجود ندارد.»

آبزی‌پروری-رستورانمزرعه آبزی‌پروری در دریا

 

در مسیر پایداری

حضور API در مسابقات قایق‌رانی بارکولانا که ۱-۱۰ اکتبر در شهر ساحلی تریسته برگزار شد فرصتی برای دیده شدن و پایداری این صنعت را فراهم کرد. در واقع این انجمن در قایقی با شعار #آبزی‌پروری‌پایدار در مسابقه شرکت کرد. سرنشینان قایق نیز مزرعه‌داران انجمن بودند. آنها هنگامی که مشغول قایقرانی نبودند در کنار دکه‌ای می‌ایستادند. در این دکه ابتکاراتی برای تبلیغ و ارتقاء محصولات آبزی‌پروری ایتالیایی پیشنهاد می‌شود.

چرا چند پیشنهاد مفید به همکاران ندهیم: «این انجمن به سختی در تلاش است انطباق روش‌ها و دانش پیشرفته را برای اعضاء خود تسهیل نماید. وظیفه ما انتقال دانش فنی مرتبط با خوراک، رفاه ماهی، قابلیت پایداری و غیره، بعلاوه پشتیبانی از اعضاء برای یافتن کانال‌های تازه فروش مانند تجارت الکترونیک فروش مستقیم و ارسال محصول است. شرایط بازار مهیاست و مشتری حالا آگاهی بیشتری کسب نموده است. وقت آن رسیده تا قدم بعدی برداشته شود.»

ماهی روی میز غذا

این مقاله شامل مجموعه‌ای از بینش‌ها در خصوص پرورش ماهی و ارتباط آن با کانال هورکا و فراتر از آن است. در شش مقاله مختلف با همکاری انجمن پرورش دهندگان ماهی و شرکت‌های عضو ما به بحث پیرامون روندهای تأثیرگذار روی مصرف قزل‌آلا، سی‌بس، سی‌بریم، ماهی خاویاری، صدف‌ها و سایر گونه‌ها پرداختیم.

 

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا