تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی‌پروری می‌تواند نقش پررنگ‌تری در مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه ایفاء کند: GFCM چگونه در ارتقاء پرورش ماهی به لبنان، فلسطین و سوریه کمک می‌کند

 

آبزی‌پروری لبنان، فلسطین و سوریه

اتفاق تازه‌ای در آبزی‌پروری لبنان، فلسطین و سوریه در حال رخ دادن است. با پشتیبانی کمیسیون عمومی شیلات مدیترانه (GFCM) در سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (FAO)، این سه کشور دست به ارتقاء صنعت پرورش ماهی زدند.

مزیت‌های آبزی‌پروری می‌تواند بسیار با ارزش باشد، از جمله امنیت غذایی و تغذیه بهتر، اقتصادهای محلی قوی‌تر و موقعیت‌های شغلی بیشتر. در حالیکه این کشورها در حال بازگشت از آسیب‌های بحران کووید-۱۹ و مبارزه با ناامنی غذایی هستند، این صنعت منافع بیشتری به همراه دارد. لبنان با شرایط اقتصادی بسیار وخیمی روبروست و سوریه بعد از سال‌ها مبارزه در حال احیاء صنعت کشاورزی خود است.

اما برای توسعه یک صنعت قوی‌تر و پایدارتر کشورها ابتدا باید چالش‌ها و موقعیت‌ها را درک کنند و بر این اساس واکنش نشان دهند. بعلاوه، در حالیکه این سه کشور سابقه خوبی از صید ماهی دارند، اما پرورش ماهی نسبتا یک صنعت جدید بوده و هنوز به پتانسیل کامل خود نرسیده است.

ارتقاء پرورش ماهی در لبنان، فلسطین و سوریهمنظره‌ای از یک مزرعه ماهی در لبنان

 

واکنش کمیسیون GFCM پشتیبانی از آبزی‌پروری به روش‌های مختلف است، از جمله انجام بررسی‌هایی برای ارزیابی کامل مزارع ماهی در این سه کشور.

به تازگی یک پژوهش ملی در سوریه به راه افتاده است. در جریان این بررسی، اطلاعاتی در زمینه ابعاد مزارع ماهی، گونه‌های پرورشی، روش پرورش و فروش ماهی توسط مزرعه‌دار جمع‌آوری خواهد شد. این اطلاعات بعدا آنالیز می‌شوند تا تصویر کاملی از وضعیت آبزی‌پروری در سوریه به دست آید و توصیه‌های مربوطه ارائه شود. در نتیجه این صنعت می‌تواند رشد کرده و به شیوه پایدارتری اداره شود.

مزرعه‌داری به نام حمزه در گفتگو با کارمند بخش آبزی‌پروری GFCM در منطقه لاذقیه که در ساحل مدیترانه قرار دارد گفت: «من در مزرعه، کپور و گربه‌ماهی پرورش می‌دهم. کسب و کار من برای دو خانواده پناه‌جو اشتغال ایجاد می‌کند. ما به توسعه این بخش نیاز داریم تا پروتئین کم‌هزینه‌ای تولید کنیم که همه به آن دسترسی داشته باشند. ما ماهی انگشت‌قد و خوراک بیشتری لازم داریم تا تولید را افزایش دهیم.»

ارتقاء پرورش ماهی در لبنان، فلسطین و سوریهمزرعه‌داران در حال کار کردن در لاذقیه، سوریه.

 

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا

 

عبدلطیف علی مدیر کل سازمان شیلات و زیست‌شناسی آبزیان در سوریه گفت: «آبزی‌پروری می‌تواند یک راه‌حل برای تضمین دسترسی مردم به یک منبع غنی پروتئین باشد. ما در حال تحقیق روی بهبود بازدهی تولید هستیم. این کار با تشویق مزرعه‌داران به سرمایه‌گذاری در آبزی‌پروری و تجهیز مزرعه‌داران کوچک به ابزارها و دانش مورد نیاز انجام می‌شود.»

در فلسطین نیز در آغاز ماه مارس بررسی روی آبزی‌پروری آغاز شد و انتظار می‌رود نتایج آن اواسط ۲۰۲۲ تکمیل شود.

یاسر استایا معاون شیلات و محیط‌زیست دریایی وزارت کشاورزی فلسطین گفت: «آبزی‌پروری یک صنعت استراتژیکی برای فلسطین است، زیرا راه نجاتی برای بسیاری از مردمی فراهم می‌کند که برای تأمین پروتئین با کیفیت به ماهی وابسته‌اند.»

کمیسیون GFCM همکاری نزدیکی با وزارتخانه دارد تا این بررسی کشوری را به انجام برساند.

ارتقاء پرورش ماهی در لبنان، فلسطین و سوریهکارمند شیلات و محیط‌زیست دریایی وزارت کشاورزی فلسطین در حال صحبت با مزرعه‌دار ماهی در جریان تحقیقات.

 

در لبنان یک پژوهش گسترده در کشور به تازگی به اتمام رسید و ۳۵۰ مزرعه مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها نشان می‌دهد هر ساله ۳,۷۰۰ تن قزل‌آلا تولید می‌شود و برخی مزارع در حال آزمایش پرورش تیلاپیا، کپور و میگو هستند.

ابراهیم هاوئی مشاور وزارت کشاورزی لبنان گفت: «بخش آبزی‌پروری می‌تواند فرصت‌های بیشماری در اختیار مردم لبنان قرار دهد. این صنعت می‌تواند به میزان قابل توجهی در ارتقاء امنیت غذایی و تغذیه سهیم باشد و همچنین با ایجاد موقعیت‌ها شغلی جدید، موج مهاجرت از مناطق روستایی را متوقف سازد.»

ارتقاء پرورش ماهی در لبنان، فلسطین و سوریهیک مزرعه پر از قزل‌آلا در لبنان

 

اقدامات GFCM برای قابلیت پایداری آبزی‌پروری در منطقه مدیترانه و دریای سیاه و همچنین تأمین معیشت افراد بیشماری که به آن وابسته‌اند، ضروریست.

حسام حمزه از مقامات آبزی‌پروری GFCM که به تازگی بازدید از سوریه و لبنان را به پایان رسانده گفت: «کشورهای بیشتر و بیشتری وارد این صنعت شده و متعهد به ارتقاء صنعت آبزی‌پروری خود می‌شوند. ما خوشحالیم که می‌بینیم آبزی‌پروری بیش از پیش به عنوان صنعتی به رسمیت شناخته می‌شود که می‌تواند نقش پررنگ‌تری در مبارزه با گرسنگی و سوءتغذیه داشته باشد و به مردم (آسیب‌پذیر) منطقه کمک کند آینده بهتری را برای خانواده و جامعه خود رقم بزنند.»

فعالیت‌های کمیسیون GFCM در سایه حضور شرکایی مانند اتحادیه اروپا امکان‌پذیر شده است. این اتحادیه یک حامی ثابت‌قدم در صنعت آبزی‌پروری است و امنیت غذایی و تغذیه مردم منطقه را دارای اهمیت استراتژیکی می‌داند.

ارتقاء پرورش ماهی در لبنان، فلسطین و سوریهحسام حمزه از مقامات آبزی‌پروری کمیسیون GFCM (دوم سمت راست)، در حال صحت با پرورش‌‌دهندگان ماهی و کارمند وزارت کشاورزی سوریه.