تازه‌ها

آخرین مطالب

دولت روسیه درنظر دارد تولید سالمون و قزل‌آلا را دو برابر افزایش دهد

افزایش دو برابری تولید داخلی سالمون و قزل‌آلا در هشت سال آینده از جمله برنامه‌های دولت روسیه است و در این راستا شرکت‌ها را به احداث مزارع در مناطق جدید تشویق می‌کند.

روسیه تولید سالمون و قزل‌آلا

طبق برآوردهای سازمان فدرال شیلات روسیه (Rosrybolovstvo) در ۲۰۲۰ مزرعه‌داران کشور ۱۱۶,۰۰۰ تن سالمون آتلانتیک و قزل‌آلا تولید کردند. این حجم نسبت به سال قبل از آن ۲۷/۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. سالمون آتلانتیک و قزل‌آلا سال گذشته ۳۰ درصد کل تولید آبزی‌پروری روسیه را تشکیل می‌داد. سهم این دو گونه در سال ۲۰۱۴ تنها ۵ درصد بود.

ایلیا شستاکف مدیر شیلات در یک نشریه دولتی اعلام کرد: «هدف روسیه رسیدن به خودکفایی در زمینه گونه‌های سالمون است. قرار است تا ۲۰۲۷ الی ۲۰۳۰ تولید سالمون و قزل‌الا به ۱۵۰,۰۰۰ تن در سال افزایش یابد. بعلاوه ۷۰,۰۰۰ تن دیگر نیز در خاور دور پرورش خواهد یافت.»

صیادان روسیه هر سال در خاور دور تقریبا ۵۰۰,۰۰۰ تن سالمون پاسیفیک صید می‌کنند، اما به دلیل مشکلات لجستیکی مجبور می‌شوند این حجم محصول را به چین، کره جنوبی و ژاپن صادر کنند. برای فروش سالمون پاسیفیک در بخش اروپایی روسیه، که بالاترین تراکم جمعیتی کشور را داراست، صیادان مجبورند ماهی را با واگن‌های ریلی بیش از ۹,۰۰۰ km به سمت غرب حمل کنند.

روسیه تولید سالمون و قزل‌آلاراشن سالمون

 

تغییر در مصرف

آناستازیا ولادیمیروا، مشاوری در شرکت ساخت و ساز والتر در مسکو است که با پروژه‌های آبزی‌پروری در سراسر روسیه سروکار دارند. او گفت: «قبل از تحریم‌های غذایی سال ۲۰۱۴ این کشور هر سال ۲۰۰,۰۰۰ تن سالمون و قزل‌آلا مصرف می‌کرد که ۱۵,۰۰۰ تن آن از مزارع محلی تأمین می‌شد.»

او برآورد می‌کند، در سال‌های اولیه بعد از تحریم، به دلیل محدودیت در واردات و کاهش قدرت خرید مردم روسیه، مصرف گونه‌های سالمون در کشور تا ۵۹,۰۰۰ تن در سال کاهش یافت. در صورت رشد تولید داخلی، احتمال افزایش مصرف و رسیدن آن به سطح قبل از تحریم‌ها وجود دارد.

انتظار می‌رود منطقه فدرال شمال غرب روسیه تحت برنامه توسعه آبزی‌پروری کشور تا ۲۰۳۰ هر سال ۱۲۰,۰۰۰ تن محصول تولید کند.

طبق برآورد خدمات آمار دولتی، در حال حاضر منطقه شمال غرب روسیه ۷۰ درصد سالمون آتلانتیک و قزل‌آلا پرورشی کشور را تولید می‌کند. تعدادی از مزارع در استان مورمانسک و جمهوری کارلیا این تولید را برعهده دارند.

روسیه تولید سالمون و قزل‌آلامزرعه راشن سالمون در استان مورمانسک

 

کمبود مزارع صنعتی روسیه

شرکت راشن آکواکالچر بزرگ‌ترین تولیدکننده سالمون در کشور ۴۹ سایت پرورش سالمون و قزل‌آلا را در دریای بارنتز اداره می‌کند. در ۲۰۲۰، شرکت ۱۵,۵۰۰ تن سالمون آتلانتیک تولید کرد که به دلیل سرد شدن دمای آب در بهار و تابستان، تولید نسبت به سال قبل ۵ درصد کاهش داشت.

قرار است تولید این محصول تا ۲۰۲۵ به ۲۵,۰۰۰ تن در سال افزایش یابد. در حال حاضر شرکت در مزارع خود ۲۸,۲۰۰ تن سالمون آتلانتیک تولید می‌کند که ۷۴ درصد بیش از سال گذشته است.

راشن سالمون تولیدکننده بزرگ دیگری در کشور است که در استان مورمانسک ظرفیت تولید تا ۳۰,۰۰۰ سالمون را دارد. البته این شرکت ارقام واقعی تولید را فاش نمی‌کند. به گفته اتحادیه پرورش دهندگان ماهی، راشن سالمون دومین تولیدکننده بزرگ سالمون و قزل‌آلا در کشور است.

روسیه تولید سالمون و قزل‌آلاراشن سالمون با ظرفیت ۳۰,۰۰۰ تن، دومین تولیدکننده بزرگ کشور است.

بقیه تولید به شکل نامتوازن بین مناطق اروپایی روسیه، شمال غرب و سیبری در مزارع کوچک با ظرفیت محدود ۱,۰۰۰ تن در سال، پراکنده است. مالکیت بیشتر این مزارع خصوصی بوده و بازدهی تولید در تعدادی از آنها نسبتا ضعیف است.

در چند سال گذشته مقامات دولتی مرتبا اعلام کردند، آبزی‌پروری روسیه از جمله پرورش گونه‌های سالمون به مزارع صنعتی نیاز دارد تا به رشد پایدار دست یابد.

 

ظهور سالمون پرورشی در خاور دور

راشن آکواکالچر با اشاره به شرایط آب و هوایی ناملایم در خاور دور کشور معتقد است، شمال غرب روسیه تنها بخشی است که مناسب مزارع در آب‌های آزاد محسوب می‌شود. چنین دیدگاه رایجی در سال‌های اخیر بر آبزی‌پروری روسیه سایه انداخته است.

الکساندر فومین مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان ماهی و شرکت‌های تجاری روسیه توضیح داد: «در خاور دور شرایط طبیعی برای پرورش گونه‌های سالمون نامساعد است و دلیل آن عدم وجود خلیج‌هایی است که از آسیب باد و امواج تند در امان باشند. در خاور دور خلیج‌های بسته زیادی وجود ندارد و دمای آب این منطقه چندان مناسب رشد سالمون نیست، زیرا در زمستان بیش از حد سرد است. این وضعیت هزینه تولید را بالا برده و بازدهی را کاهش می‌دهد.»

در ۲۰۲۰، شرکت راشن آکواکالچر بخشی از خلیج ویتیاز در ۳۰ km جنوب کره شمالی را خرید تا به اجرای طرح‌های راه‌اندازی اولین مزرعه سالمون در منطقه بپردازد. طبق اظهارات فومین در این نقطه فرصتی برای راشن آکواکالچر وجود دارد تا پیشگام این صنعت در خاور دور باشد و اشتباه بودن این تصور که شرایط آب و هوایی آنجا مناسب مزارع سالمون نیست را به اثبات برساند.

وعده مزارع جدید

در چند سال گذشته، تعدادی از شرکت‌ها طرح‌هایی را برای احداث مزارع صنعتی سالمون در کشور اعلام کردند. در ۲۰۱۹، سرگئی ایوانوف فرماندار تابوف گفت، شرکت روسی ریبنی وستک ۱ میلیارد روبل (۱۶ میلیون دلار) روی یک مزرعه با ظرفیت اولیه تولید ۱,۰۰۰ تن محصول در سال سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این مزرعه به دلیل توسعه در آینده، در نهایت به بزرگ‌ترین مزرعه روسیه تبدیل خواهد شد.

اگروکپیتال شرکت دیگریست که وعده داده یک مزرعه سالمون در استان لیپتسک در منطقه اروپایی روسیه با سرمایه ۶ میلیارد روبل (۸۰ میلیون دلار) احداث خواهد کرد.

برخی شرکت‌های خارجی نیز طرح‌هایی را برای راه‌اندازی پروژه‌هایی در روسیه زیر نظر دارند. مثلا شرکت نروژی ناراس واترتک برنامه‌هایی را برای ساخت یک مزرعه سالمون با ظرفیت تولید ۳,۰۰۰ تن در سال در جمهوری تاتارستان اعلام کرده است. شرکت فینیش آل نیز قصد دارد یک مزرعه در استان نووگورود راه‌اندازی کند. با اینحال فعالان بازار اطمینان دارد قرار نیست تمام این پروژه‌ها در صنعت سالمون روسیه به سرانجام برسند.

روسیه تولید سالمون و قزل‌آلاگشایش اقتصادی در صنعت سالمون روسیه؟

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا