تازه‌ها

آخرین مطالب

ممنوعیت تجارت خاویار روسیه توسط EU “هیچ تأثیری” روی حجم عرضه ندارد

ممنوعیت تجارت خاویار روسیه

به گفته منابع صنعتی، در آخرین تحریم‌هایی که EU در پاسخ به جنگ با اوکراین وضع کرده، ممنوعیت واردات خاویار روسی تأثیر حداقلی روی عرضه خاویار به این منطقه خواهد داشت.

طبق تازه‌ترین داده‌های موجود از سوی مرکز تجارت بین‌الملی، EU در ۲۰۲۱ تنها ۳۰۰,۰۰۰ یورو خاویار بعلاوه ۱/۷ میلیون یورو، بدل خاویار (تخم سایر ماهیان) از روسیه وارد کرده است. EU در ۲۰۲۱، ۱۲/۱۱ میلیون یورو خاویار چینی وارد کرد.

در هر صورت، واردات از روسیه کمتر از ۱% کل واردات EU را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۲۰ واردات خاویار و بدل خاویار در EU به ترتیب بالغ بر ۸۵ و ۲۷۴ میلیون یورو بود. لازم به ذکر است این آمار و ارقام شامل واردات از سایر کشورهای عضو EU نیز می‌شود.

مارن بوئه تحلیلگر ماهی خاویاری در شرکت کنتالی، تحلیلگر بازار در نروژ گفت، بعید می‌داند این ممنوعیت هیچ تأثیر قابل توجهی روی عرضه داشته باشد.

«روسیه حجم پایینی از خاویار را صادر می‌کند، بخصوص به EU و کل اروپا. در ۲۰۲۱، این کشور تقریبا ۱۲ تن خاویار صادر کرد که بخش عمده آن (۷ تن) به ترکمنستان بوده است. واردکننده دوم مشخص نیست (۱/۸ تن) و  رتبه سوم متعلق به قزاقستان است (۰/۷ تن).»

در واقع، در مقایسه با حجم‌هایی که در کشورهای EU تولید می‌شود، مقدار واردات از روسیه قابل چشم‌پوشی است. طبق داده‌های تولید ۲۰۲۰ از سوی فدراسیون تولیدکنندگان آبزی‌پروری اروپا (FEAP) کشورهای ایتالیا، فرانسه، لهستان و آلمان در مجموع ۱۲۱ تن خاویار تولید کردند.

بوئه افزود: «چین بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده خاویار است. این محصول اغلب در بخش هورکا [هتل، رستوران و کیترینگ] استفاده می‌شود. بنابراین من تردید دارم که ممنوعیت در این بخش نیز مورد توجه قرار بگیرد. تنها استثناء می‌تواند این باشد که مشتریان محصول خاویار را روسی فرض کرده از خرید آن امتناع کنند. اما در این مورد نیز برچسب تولید چین می‌تواند راه‌گشا باشد.»

صادرکنندگان اصلی خاویار، ۲۰۲۰

کل ارزش: ۱۰۸ میلیون دلار

صادرکنندگان-اصلی-خاویار-2020

 

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک ماهیان خاویاری پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

صفحه اختصاصی خوراک ماهیان خاویاری بتا

 

صادرکنندگان  اصلی بدل خاویار از تخم ماهی، ۲۰۲۰

ارزش کل: ۳۰۵ میلیون دلار

صادرکنندگان-اصلی-بدل-خاویار-از-تخم-ماهی-2020

 

بنوت توماسن رئیس هیئت مدیره کمیسیون ماهی خاویاری FEAP نیز معتقد است این ممنوعیت روی عرضه محصول به EU “هیچ تأثیری نخواهد داشت”.

توماسن گفت: «تأثیر جدی تحریم‌ها روی قیمت برق، سوخت فسیلی، اکسیژن و خوراک است. مثلا برای تولیدکنندگان خاویار در سیستم RAS [مداربسته] هزینه برق در ۲۰۲۱ دو برابر شد و انتظار می‌رود در ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۰ سه برابر شود.»

جدول تولید خاویار اروپا

جدول تولید خاویار اروپا

در حال حاضر تنها محصولات لوکس سیفود روسی ممنوع هستند

کمیسیون اروپا به طور رسمی آخرین موج تحریم‌ها علیه روسیه را اعلام کرد. این بار هم سفیدماهیان روسیه- که با اختلاف زیاد بزرگ‌ترین عرضه سیفود از روسیه به EU است- در بین محصولات وارداتی تحریمی در EU نبود.

تحریم‌های جدید در ۸ آوریل مورد تصویب شورای EU قرار گرفت و تأیید شد که ممنوعیت‌های بیشتر- به ارزش ۵/۵ میلیارد یورو (۵/۹۸ میلیارد دلار)- تنها روی “محصولات سیفود گران‌قیمت” وضع می‌شود که شامل خاویار، بدل خاویار و انواع مختلف میگو است.

به عبارت دیگر صادرات ماهی کاد، هاداک و پولاک مثل سابق ادامه دارد. به غیر از روسیه، تعداد معدودی از کشورها این سه گونه را عرضه می‌کنند.

آخرین سری تحریم‌ها شامل ممنوعیت کامل شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای روسی و بلاروسی می‌شود که در EU فعالیت می‌کنند. اما کمیسیون EU یادآور شد معافیت‌های خاصی را در نظر می‌گیرد که “موارد ضروری مانند محصولات کشاورزی، غذایی و کمک‌های بشردوستانه و انرژی را شامل می‌شود”.

به تازگی ورود کشتی‌ها با پرچم روسیه به بنادر EU نیز ممنوع شده، اما باز هم معافیت‌هایی برای کالای پزشکی، غذایی، انرژی و بشردوستانه درنظر گرفته می‌شود.