تازه‌ها

آخرین مطالب

مزرعه‌داران میگو و سالمون

مزرعه‌داران میگو و سالمون آماده سالی پر از سود و فراوانی محصول می‌شوند

صنعت جهانی پرورش میگو احتمالا در نیمه اول ۲۰۲۲ رکورد افزایش حجم برداشت را تجربه می‌کند، و بخش سالمون نیز به بالاترین قیمت‌هایی می‌رسد که از ۲۰۱۶ مشاهده شده است.

مزرعه‌داران میگو و سالموناکوادور با عبور از سیستم گسترده به سوی سیستم‌های متراکم‌تر به خوبی در جایگاه افزایش تولید قرار دارد.

 

گوریان نیکولاج، تحلیلگر سیفود در بروزرسانی آبزی‌پروری جهانی رابوبانک که اخیرا منتشر شده و تمرکز آن روی نیمه اول سال ۲۰۲۲ است، این امر را پیش‌بینی می‌کند.

در این گزارش چشم‌انداز بسیار مثبتی برای سالمون و میگو پرورشی ترسیم شده و حجم پودر ماهی- به طور کلی- مشابه سال گذشته است.

چشم‌انداز قوی برای میگو

نیکولاج می‌گوید: «با فرض بر اینکه هزینه‌ها افزایش بیشتری پیدا نکنند، در نیمه اول ۲۰۲۲ صنعت میگو تحت تأثیر تقاضای خوب و قیمت‌های بازار احتمالا عرضه محصول را توسعه می‌دهد.»

طبق انتظار او، این رشد عرضه در نتیجه افزایش تولید در هند و اکوادور خواهد بود و تداوم روندیست که در هر دو کشور در ۲۰۲۱ مشاهده شد. در واقع چنانچه در گزارش آمده، تولید میگو اکوادور سال گذشته به ۱ میلیون تن بالغ شده و بهترین سال را در تاریخ آن رقم زد.

«تقاضا برای میگو از سوی US و همچنین اروپا و بازگشت تدریجی چین به روال سابق، در ۲۰۲۱ با قدرت منعکس شد. به شرط آنکه اقتصاد جهانی به موازات بهبود کووید تداوم یابد، رشد تقاضا در ۲۰۲۲ پایدار خواهد بود.»

 

توسعه صادرات اکوادور در ۲۰۲۱ (۱۹/۷% تا نوامبر ۲۰۲۱)، رشد درازمدت را ادامه می‌دهد

میگو 2022برداشت‌های میگو پرورشی اکوادور برحسب حجم و ارزش، ۲۰۱۳-۲۰۲۱

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک میگو پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک میگو پرورشی بتا

چنانچه در گزارش آمده، واردات میگو در US در ده ماه نخست ۲۰۲۱، ۱۷ درصد افزایش در ارزش و ۹ درصد افزایش در حجم را نشان می‌دهد. به همین ترتیب، واردات میگو گرمسیری منجمد در EU نیز در ده ماه ابتدای سال ۸/۵ و ۱۳/۹ درصد افزایش در ارزش و حجم را تجربه کرد. چین در ۲۰۲۱ میگو منجمد کمتری وارد کرد و گزارش حاکی از آن است که واردات این کشور در ۲۰۲۲ افزایش می‌یابد. رونق این بازارهای کلیدی مزرعه‌داران را تشویق می‌کند امسال میگو بیشتری تولید کنند.

در این گزارش آمده: «شرایط این سه بازار به تحکیم رشد تقاضا برای میگو پرورشی کمک خواهد کرد. در حال حاضر هیچ بیماری جدیدی وجود ندارد که شتاب این صنعت را تغییر دهد. با وجود هزینه‌های بالاتر، قیمت‌های بالا صنعت پرورش میگو را بسیار سودآور می‌کند و نتیجه آن رشد عرضه است. حتی اگر در اوایل ۲۰۲۲ کاهش اندکی در قیمت‌ها اتفاق بیافتد ما انتظار داریم رشد قوی عرضه استمرار داشته باشد.»

صنعت قوی سالمون

طبق مندرجات این گزارش، بعد از کاهش تولید سالمون در سال گذشته در شیلی، تولیدکنندگان این کشور حالا به لحاظ حجم برداشت‌ها در مسیر جبران آن هستند، اما این کار چند سال طول می‌کشد. سال گذشته  قیمت‌های بالا شیلی را به فروش کل موجودی خود تشویق کرد. این موجودی از ۲۰۲۰ انباشته شده بود دلیل آن شیوع اولیه کووید و کاهش فروش بود.

طبق این گزارش، در نتیجه کمبود موجودی سالمون، و با وجود پیش‌بینی افزایش ۳-۴ درصدی در حجم برداشت‌ها رشد عرضه در شیلی در ۲۰۲۲ احتمالا منفی خواهد بود. بعلاوه نیکولاج هشدار می‌دهد، پدیده شکوفایی جلبکی که در چند سال اخیر  در تابستان و پاییز به صنعت سالمون آسیب زده، در ۲۰۲۲ نیز اتفاق می‌افتد. در نتیجه رشد آن در نیمه اول سال اندک خواهد بود.

در این بین، نروژ سال قوی و حیرت‌آوری را در ۲۰۲۱ تجربه کرد و رکورد غیر منتظره رشد ۱۰/۹ درصدی در حجم برداشت به دلیل بازدهی بیولوژیکی خوب را به ثبت رساند.

 

سالمون آتلانتیک صنعتی با رشد دراز-مدت است، اما چند سالیست با رشدی کمتر از میانگین مواجه شده است

سالمون 2022

طبق این گزارش در سال پیش رو که تعداد ماهیان کمتری در آب وجود دارد، این رشد تولید حفظ نخواهد شد و نیکولاج انتظار دارد در شش ماه اول سال عرضه کاهش یافته و در کل سال تنها شاهد ۱ الی ۲ درصد رشد خواهیم بود.

در سال جدید ترکیبی از رشد پایین در شیلی و نروژ و تقاضای قوی برای سالمون در بخش‌های خرده‌فروشی در آمریکای شمالی و اروپا- اگر امیکرون منجر به قرنطینه‌های سراسری نشود- ‌به این معناست که “رشد ضعیف عرضه در جهان  در ۲۰۲۲ از قیمت‌های بالا پشتیبانی می‌کند و احتمالا با بالاترین قیمت‌هایی که از ۲۰۱۶ (سالی که کاهش عرضه اتفاق افتاد) شاهد بودیم، مواجه خواهیم شد.”

 

رشد اندک در تولید پودر ماهی

این گزارش همچنین شامل تجارت جهانی پودر ماهی بوده و حاکی از آن است که پرو در ۲۰۲۱ تولید پودر ماهی را ۳۷ درصد افزایش داد و بعد از سال ضعیف ۲۰۲۰، به روال گذشته بازگشت. اروپا، USA و آفریقای جنوبی سهمیه پلاژیک کمتری داشتند و پودر ماهی کمتری تولید کردند. در نتیجه عرضه جهانی مشابه  ۲۰۲۰ بود.

با پیش‌بینی وقوع ال‌نینا یا سایر پدیده‌های جوی حداقل در نیمه اول ۲۰۲۲ سطح تولید در پرو تغییری نخواهد کرد. نیکولاج انتظار دارد عرضه در اروپا و US بهبود یابد، چرا که سهمیه آنها برای کاپلین و منهادن افزایش یافته است.

نیکولاج گفت: «تنها در صورتی که پرو سطح بالای تولید را حفظ کند این امر به افزایش اندک در عرضه جهانی منتهی می‌شود.»

در این گزارش به طور مفصل بیان شده که چگونه در ده ماه اول سال گذشته ۸۳ درصد پودر ماهی از پرو به چین فروخته شد و این رقم ۷۷ درصد بالاتر از سال ۲۰۲۰ است. چین از عرضه قوی پرو استفاده کرد تا ذخایر تهی‌شده خود را تکمیل نماید. با کُند شدن روند بازیابی گله‌های خوک در چین در نیمه اول سال، این احتمال وجود دارد که تقاضای چین برای پودر ماهی در این مدت کاهش پیدا کند.

رشد محدود در تولید و قیمت نسبتا بالای این محصول حاکی از ثابت ماندن قیمت در ۲۰۲۲ است. طبق این گزارش نسبت قیمت پودر ماهی به کنجاله سویا از کف قیمت در اوایل ۲۰۲۱ افزایش یافته است. بنابراین پودر ماهی به نوعی کمتر رقابتی خواهد بود، اما باز هم نسبت به سطح قبل از پاندمی ارزان است.

در گزارش ذکر شده: «پیش‌بینی می‌شود تقاضای چین به نوعی فروکش کند، پس ما برای نیمه اول در ۲۰۲۲ انتظار داریم با یک بازار متعادل روبرو شویم.»