تازه‌ها

آخرین مطالب

با وجود قرنطینه، قمیت‌های بی‌سابقه خوشحالی مزرعه‌داران میگو اکوادور را در پی دارد

قیمت، قرنطینه و میگو

همانطور که آخرین داده‌های موجود در پرتال قیمت نشان می‌دهد، قیمت سر مزرعه برای میگو اکوادوری سایز بزرگ در هفته ۱۷ افزایش یافت و به بالاترین سطح تاریخی خود رسید. این روند صعودی در هفته‌های اخیر ادامه داشته است.

یک مزرعه‌دار کوچک میگو در اکوادور به شرط ناشناس ماندن گفت: «قیمت میگو سایز بزرگ با پوست و با سر به رشد خود ادامه می‌دهد، درحالیکه قیمت سایزهای کوچک‌تر تنها با اندکی افزایش هفتگی که قابل توجه نیست، در واقع بدون تغییر باقی ماند.»

بنابراین میانگین قیمت‌های سرمزرعه در هفته ۱۷ (۱۶ آوریل تا ۲ می) برای میگو با سر و با پوست (HOSO) اکوادوری کیلویی ۵.۸۰ دلار برای سایز ۲۰/۳۰، کیلویی ۴.۹۰ دلار برای سایز ۳۰/۴۰، کیلویی ۴.۴۵ دلار برای سایز ۴۰/۵۰، کیلویی ۳.۹۰ دلار برای سایز ۵۰/۶۰، کیلویی ۳.۵۰ دلار برای سایز ۶۰/۷۰، کیلویی ۳.۱۵ دلار برای سایز ۷۰/۸۰، کیلویی ۲.۹۰ دلار برای سایز ۸۰/۱۰۰ و کیلویی ۲.۶۰ دلار برای سایز ۱۰۰/۱۲۰ بود.

این ارقام معادل افزایش کیلویی ۰/۱۰ تا ۰/۱۵ دلار برای سایزهای بزرگ است و قیمت‌ها در مقایسه با سطوح پایینی که در کل سال ۲۰۲۰ دیده شد به بالاترین نقاطی رسید که تاکنون مشاهده نشده است. در سال ۲۰۲۰ صنعت میگو اکوادور به نازل‌ترین سطح خود رسید.

مزرعه‌دار دیگری توضیح داد: «هزینه‌های تولید نیز رو به افزایشند، اما قیمت‌ها در چند هفته گذشته به طور متوسط ۰/۵۰ دلار برای هر پوند رشد داشت. این امر ما را خوش‌بین ساخته و در مسیر حرکت رو به جلو قرار داده است. فعلا ما [تولیدکنندگان] امیدواریم شاهد بهبود درآمدها باشیم، حتی در طی قرنطینه‌‌ای که اخیرا وضع شده است.»

لنین مورنو رئیس جمهور اکوادور، منع رفت و آمد شبانه وضع کرد و ۱۶ استان را در وضعیت اضطراری قرار داد تا شیوع ویروس را تحت کنترل درآورد. این مقررات از ۲۳ آوریل به مدت ۲۸ روز به اجرا درمی‌آید.

او افزود: «قرنطینه در این کشور روی کار ما تأثیری نخواهد داشت، زیرا خدمات ما برای کشور یک فعالیت ضروری محسوب می‌شود. بنابراین آنچه باید بیش از همه مورد توجه قرار دهیم افزایش هزینه‌های تولید است که هم از افزایش مستمر قیمت سوخت ناشی می‌شود و هم از اقدامات اضافی که باید به دلیل توقف شیوع ویروس در پیش بگیریم.»

به گفته یکی از مدیران ارشد این صنعت که نخواست نامش فاش شود، قیمت‌های بالاتر به دلیل از سرگیری مجدد فعالیت‌های اقتصادی این صنعت است که آهسته اما پیوسته اتفاق می‌افتد. پاندمی آسیب سختی به این صنعت وارد کرد.

او افزود: «هزینه‌ها واقعا افزایش یافته و به همین دلیل ارتقاء بازدهی مزارع ضروری است تا در این بازار  به رقابت ادامه دهیم. آینده این صنعت به سوی مدرن‌سازی مزارع حرکت می‌کند، اما چالش واقعی، انجام این کار و در عین حال حفظ کیفیت محصول و رعایت تمام استانداردهای بهداشتی است.»

میگو اکوادور

بعلاوه، اکوادور حداقل به طور موقت، در فوریه ۲۰۲۱ از اندونزی سبقت گرفت و به دومین عرضه‌کننده بزرگ میگو به بازار US تبدیل شد و رکورد درخشان آگوست ۲۰۲۰ را تکرار کرد.

US، ۱۱,۲۱۰ تن میگو از اکوادور وارد کرد، این رقم ۲۱% کل حجم واردات این محصول در طی این ماه را تشکیل می‌دهد. تولیدکننده دیگری در اکوادور توضیح داد: «ما [در اکوادور] با وجود رقابت با میگو هندی، هرگز نباید فروش به US را متوقف کنیم.»

طبق داده‌های منتشر شده از سوی اتاق ملی آبزی‌پروری اکوادور، با تقاضای بالاتر از سوی US و اروپا صادرات ماه مارس با ۶۲,۳۰۰ تن رشد ۱۲% سال-به-سال را تجربه کرد.

آخرین داده‌های تجارت نشان می‌دهد صادرات در سه ماهه اول امسال (Q1) با رشد ۲% به ۱۶۶,۰۰۰ تن رسید و دلیل آن ۶۲% افزایش صادرات به US و ۱۵% افزایش به اروپا در مقایسه با Q1 سال قبل است.

در ماه مارس فروش محصول به چین با ۱۵% کاهش سال-به-سال به ۲۵,۳۰۰ تن رسید. نگرانی‌ها بابت تأثیر ویروس کرونا روی مصرف ادامه دارد. در Q1  صادرات اکوادور به چین با ۵۷,۲۰۰ تن ۳۸% کاهش سال-به-سال را تجربه کرد.

میگو اکوادورمیگو اکوادورمیگو اکوادور

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با پرورش میگو در اکوادور بر روی لینک زیر کلیک نمایید

میگو، بازار آبزیان و اکوادور