تازه‌ها

آخرین مطالب

مزرعه پرورش قزل‌آلا ‌”آدلر” تولید ماهی را ۳ برابر افزایش خواهد داد

سرمایه‌گذاری در پرورش قزل‌آلا حالا برای سرمایه‌گذاران جذاب است

افزایش-تولید-قزل‌آلااولین مرحله از مدرن‌سازی مزرعه در پاییز آغاز می‌شود

 

طبق گزارش خبرگزاری TASS و به گفته آناستازیا استپانوا معاون مدیر تولید شرکت، در ۲۰۲۲ بعد از تکمیل مراحل مدرن‌سازی تولید، مزرعه قزل‌آلا آدلر تصمیم گرفت حجم تولید تجاری ماهی سایز بازار را تقریبا سه برابر افزایش دهد و آن را از ۳۰۰ تن به ۱,۰۰۰ تن در سال برساند. حجم فرآوری نیز تا ۵۰۰ تن رشد خواهد کرد و تولید بچه ماهی  تا ۷۰ تن و تولید تخم ماهی شش برابر معادل ۶۰ میلیون تخم در سال، افزایش خواهد یافت.

ما از آدلر درخواست کردیم در خصوص جزئیات این پروژه شفاف‌سازی کند.

به گزارش TASS، اولین مرحله از مدرن‌سازی پاییز آغاز خواهد شد. به طور ویژه آدلر تصمیم دارد یک هچری جدید و یک کارخانه فرآوری ماهی احداث نماید. شرکت همچنین قصد دارد قفس‌های ماهی را نیز توسعه داده و نوسازی کند. چنانچه استپانوا به خبرگزاری TASS گفت، تجهیزات مدرن برای اکسیژن‌دهی به آب و ایستگاه‌های تولید اکسیژن نصب خواهند شد. در حال حاضر شرکت قادر نیست به تمامی تقاضاها پاسخ دهد، زیرا تعداد مشتریان در طی سال گذشته رشد قابل توجهی داشته و علاوه بر آن ظرفیت فنی مزرعه نیز کافی نیست.

آدلر از جمهوری‌های داغستان، اوستیا، آدیغیه دارای مشتری است و درخواست‌ کشورهای عضو اتحادیه گمرکی نیز رو به افزایش است. استپانوا به این آژانس خبری گفت: «کل بچه ماهی ها  برای ۲۰۲۱ به فروش رفته است. ما برای ۱۵ تن برنامه‌ریزی کرده بودیم، اما حجم درخواست‌ها حالا به ۱۷/۵ تن رسیده است. برای فروش ۸۰% کل بچه ماهی در ۲۰۲۲ نیز قرارداد بسته شده است.»

تعداد قزل‌آلا مولد در مزرعه به ۳۴/۲ هزار قطعه ماهی می‌رسد، تعداد ذخایر جایگزین که در آینده تهیه می‌شوند از ۸۰۰ هزار تا ۱/۴ میلیون قطعه متغیر است. با ظرفیت فعلی، مزرعه تصمیم دارد امسال تولید ۵۰۰ تن ماهی سایز بازار و ۲۰۰ تن محصول فرآوری شده را آغاز کند. «ما حالا شاهد هستیم که فروش ماهی سایز بازار در شش ماه ۴۵% افزایش یافته، ما این سایز محصول را به هتل‌ها و رستوران‌ها می‌فروشیم.»

ایلیا برزنیوک مدیر شرکت ارتباطات غذا و کشاورزی گفت: «آبزی‌پروی مانند دریازی‌پروری هنوز برای سرمایه‌گذاران جذاب است. در طی پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری‌ بسیار رونق داشته و حجم محصولات تجاری و رشد بیوماس نیز رو به افزایش است. این رشد تولید، ماسل و اویستر را نیز شامل می‌شود که افزایش سه الی چهار برابری را تجربه کرده است. ماهی سایز بازار بخصوص محصول با حاشیه سود بالا، نیز در پنج سال گذشته چند برابر افزایش داشت. بعلاوه، اخیرا برای پشتیبانی از توسعه این بخش از بازار، اصلاحات قانونی زیادی محقق شده است.»

طبق گفته‌های برنزیوک، سرمایه‌گذاری‌های آدلر در راستای توسعه حجم تولید کاملا منطقی است و می‌تواند به “ده‌ها میلیون روبل” برسد. «با وجود این واقعیت که به دلیل تحریم مواد غذایی قیمت ماهی گوشت‌قرمز به طور کلی افزایش یافته، این محصول موقعیت خود را از دست نداده است.»

او در ادامه افزود: «انتظار می‌رود محصولات آبزی‌پروری روسیه بازار صادرات داشته باشد و فضای قیمت‌گذاری نیز به سود تولیدکنندگان است. از سوی دیگر به دلیل کاهش ارزش روبل هزینه تولید نیز روند صعودی در پیش گرفته است.»

برنزیوک یادآور شد، به دلیل این واقعیت که مشکلاتی در حوزه‌های جدید تکثیر بوجود آمده، بازار آبزی‌پروری هنوز اشباع نشده است.

طبق مندرجات وبسایت شرکت، مزرعه قزل‌آلا آدلر یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در روسیه محسوب می‌شود که در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد. در این مزرعه پنج گونه قزل‌آلا پرورش می‌یابد که دو نوع آن توسط پرورش‌دهندگان شرکت تکثیر می‌شوند. شرکت ماهی نوزاد برای تولید تجاری را به بیش از ۳۰ منطقه در کشور و همچنین کشورهای آسیای میانه و قفقاز عرضه می‌کند. همچنین گونه‌های رایج قزل‌آلا را نیز پرورش می‌دهد از جمله کملوپس (Kamloops)، دونالدسون (Donaldson) و پولادسر و دو نوع قزل‌آلا رنگین‌کمان با برندهای آدلر و آدلر امبر متعلق به خود شرکت.

در ماه ژانویه آژانس فدرال مدیریت اموال دولتی در چارچوب خصوصی‌سازی اموال دولتی، ۱۰۰% سهام خود را به شرکت آدلر فروخت. ارزش این واگذاری که با قیمت اولیه ۵۱۳.۴ میلیون روبل آغاز شده بود، از ۵۳۹ میلیون روبل فراتر رفت. دو پیشنهاد در این مزایده ارائه شد و برنده شرکت Yug-Businesspartner بود. این شرکت با خانواده فرماندار سابق و وزیر قبلی کشاورزی مرتبط است. کورمسانت نوشت، مزرعه پرورش قزل‌آلا در واقع ‌”Agrocomplex” را به آنها واگذار کرد.

جهت مشاده سایر مقالات مرتبط با پرورش ماهی قزل آلا بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

توقف ورود ماهیان غیربومی قزل‌آلا رنگین‌کمان و قزل‌آلا قهوه‌ای