تازه‌ها

آخرین مطالب

فراسرمایش سالمون نروژ

فراسرمایش قبل از حمل و نقل می‌تواند به صرفه‌جویی ۱۳۴ میلیون یورویی در صنعت سالمون کمک کند

در گزارش اخیر نوفیما آمده، اگر کل سالمون تولید شده در نروژ قبل از حمل و نقل فراسرمایش (supercooled) شود، این صنعت می‌تواند هر سال در هزینه‌های لجستیکی خود ۱.۵ میلیارد کرون (۱۴۲,۹۶۳,۲۴۵ یورو) صرفه‌جویی کند.

فراسرمایش سالمون نروژبورن تور روتاباک محقق، با سالمون فراسرد شده. روتاباک و همکارانش در نوفیما تأثیرات اقتصادی و زیست‌محیطی فراسرمایش سالمون را مورد مطالعه قرار دادند.

 

بورن تور روتاباک دانشمند نوفیما می‌گوید: « فراسرمایش نیاز به یخ در صندوق‌ها را برطرف می‌سازد، و اجازه می‌دهد سالمون بیشتری در هر صندوق قرار بگیرد. ماهی بیشتر در هر صندوق نیاز به حمل و نقل، مصرف انرژی و هزینه جابجایی را کاهش می‌دهد. این کار همچنین به میزان قابل توجهی از لزوم بسته‌بندی می‌کاهد.»

صندوق تحقیقات صنعت شیلات و آبزی‌پروری (FHF) در واقع سفارش‌دهنده پروژه‌ای با عنوان “متدهای جدید برای ماندگاری بهتر و حمل و نقل محصولات سالمون با سازگاری بیشتر زیست‌محیطی” بود. محققان این گزارش بدین شرحند: اودان ایورسن و بورن تور روتاباک از نوفیما و فردریک زیگلر از مؤسسه تحقیقات رایس سوئد.

فراسرمایش و انجماد

عنوان مطالعه تأثیرات اقتصادی و زیست‌محیطی فراسرمایش سالمون است. بافت ماهی تا زمانی که دما بین منفی ۰.۵ الی ۱.۵ درجه سانتیگراد برسد منجمد نمی‌شود. هنگامی که ماهی به سرعت در دمای بین ۰ درجه سانتیگراد تا دمای انجماد سرد می‌شود، به این پدید فراسرمایش می‌گویند. سرد شدن با استفاده از مایع فراسردشده، یخ خشک و یا تکنولوژی انجماد حاصل می‌شود. بعد از فراسرمایش، محصول بسته‌بندی و حمل می‌شود و دما به طور مستمر تا حدامکان نزدیک به ۰°C نگهداشته می‌شود.

این تأثیرات با دو جریان مهم ارسال محصول نشان داده می‌شوند: سالمون به اروپا با کامیون و سالمون به آسیا با حمل و نقل هوایی. فراسرمایش منجر به چشم‌اندازهای دلگرم‌کننده در آینده هم برای صنعت ماهی سالمون و هم محیط‌زیست می‌شود.

اول پول:

اودین اورسن دانشمند نوفیما گفت: « فراسرمایش هزینه بسته‌بندی و توزیع را تا تقریبا ۷۰ اوره در هر کیلوگرم برای حمل و نقل کامیونی به اروپا کاهش می‌دهد. اگر کل تولید سالمون نروژ قبل از حمل و نقل فراسرد شود، این صنعت می‌تواند ۱ میلیارد کرون در هزینه حمل و نقل صرفه‌جویی کند. صرفه‌جویی در بخش حمل و نقل هوایی حتی بیشتر است، تقریبا ۲.۷۰ (کرون) در هر kg یا تقریبا نیم میلیارد در کل صنعت.»

با مصرف یخ کمتر، صنعت در هزینه تولید، خنک نگهداشتن یخ و به ویژه حمل و نقل آن در بازار صرفه‌جویی می‌کند.

اودان ایورسن می‌گوید: «بدون یخ، هر جعبه می‌تواند ماهی بیشتری را در خود جای دهد. و به همین ترتیب می‌توان ماهی بیشتری را در وسایط نقلیه و هواپیماها قرار داد. متعاقبا به کامیون‌های کمتری هم نیاز است. در این شیوه همچنین هزینه بسته‌بندی و ارسال نیز را کاهش می‌دهد.»

او یادآور می‌شود فراسرمایش می‌تواند بسته‌بندی و جابجایی را تا ۲۰% کاهش دهد. این یعنی تقریبا ۱۵,۰۰۰ بار سالمون در رفت و برگشت کامیون‌ها از جاده‌ها کم می‌شود. همچنین جعبه‌ها نیز از کارخانه جعبه‌سازی به فراوری ها باید حمل شوند.

فراسرمایش سالمون نروژفرآوری سالمون. فراسرمایش سالمون می‌تواند انتشار گازهای گلخانه‌ای را در طی فرآوری کاهش دهد.

 

کاهش مصرف انرژی

فراسرماش قبل از حمل و نقل در هزینه‌های انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کند. بابت خنک کردن تانک برای هر تن سالمون تولید شده مصرف انرژیِ بیشتر معادل ۷ KWh است. شرکت همچنین ۲۱ KWh برای هر تن تولید یخ نیز صرفه‌جویی می‌کند و نتیجه آن کاهش مصرف برق به میزان ۱۴ KWh برای هر تن سالمون است. مصرف نمک- ۵۲.۵ kg برای هر تن سالمون- افزایش می‌یابد و آب بیشتری معادل ۱,۵۰۰ لیتر برای سالمون مصرف می‌شود. تمام محاسبات تأثیر زیست‌محیطی برای ۲۶ kg سالمون در هر جعبه به جای ۲۱.۵ kg انجام شده است.

فراسرمایش سالمون نروژفیله‌های پرورشی سالمون. در صورت استفاده از فراسرمایش، انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با کشتارگاه، بسته‌بندی و حمل و نقل سالمون را می‌توان بسیار کاهش داد.

 

بورن تور روتاباک می‌گوید: «استفاده نکردن از یخ یعنی از کامیون روانآب جاری نمی‌شود. این یک مزیت بزرگ به لحاظ ایمنی برای جاده‌ها محسوب می‌شود، اما ما سعی نمی‌کنیم ارزشی برای آن قایل شویم.»

کمتر شدن روانآب برای حساب‌های زیست‌محیطی (environmental accounts) نیز بسیار مفید است، اما این مقوله فاکتور کوچکی در مقایسه با سایر مزیت‌های فراسرمایش است.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

در این گزارش همچنین استدلال شده که انتشار گازهای گلخانه‌ای مرتبط با کشتارگاه، بسته‌بندی و حمل و نقل سالمون بسیار کاهش می‌یابد. برآورد می‌شود این گازهای گلخانه‌ای تقریبا ۱۵ درصد برای حمل و نقل با کامیون به اروپا و ۱۷ درصد برای حمل و نقل هوایی به آسیا کاهش یابد.

اودان ایورسن اشاره می‌کند: «حمل به بازار تنها ۱ درصد کل انتشار گازهای گلخانه‌ای برای جابجایی سالمون با کامیون به اروپا را تشکیل می‌دهد، در حالیکه سهم خوراک تقریبا ۷۰ درصد است. از سوی دیگر، هنگامی که ماهی با هواپیما به آسیا ارسال می‌شود، این جابجایی بیش از نیمی از انتشار گازها را به خود اختصاص می‌دهد. بنابراین یک تغییر ۱۷ درصدی تأثیر زیادی در کل انتشار دارد و تقریبا ۸ الی ۹ درصد آن را کاهش می‌دهد.»

 

جهت مشاهده مقالات مرتبط با حمل و نقل ماهی سالمون نروژ بر روی لینک زیر کلیک نمایید

باربری هوایی قطر ایرویز سال بی‌سابقه‌ای را برای  سالمون نروژی گزارش داد