تازه‌ها

آخرین مطالب

مزرعه‌داران میگو اکوادوری با ثابت ماندن قیمت‌ها و افزایش هزینه‌ها تحت فشار قرار دارند

میگو وانامی اکوادوریمیگو وانامی اکوادوری

به گفته تعدادی از منابع، قیمت میگو اکوادور سرمزرعه در ماه فوریه و تاکنون در مارس تغییر اندکی را نشان داد و این در حالیست که قیمت مواد اولیه و لجستیک و سایر هزینه‌های ناشی از حمله روسیه به اوکراین افزایش داشته است.

تولیدکننده‌ای در مانابی (منبع A) به شرط ناشناس ماندن گفت: «همه ما [تولیدکنندگان میگو در اکوادور] شاهد افزایش هزینه‌های ناشی از حمله هستیم، اما شرکت‌های فرآوری محصول ما را به همان قیمت سابق می‌خرند.»

در واقع از ماه دوم سال در مقایسه با ژانویه، میانگین قیمت سرمزرعه برای میگو باسر و با پوست برای تمام سایزها اکثرا ثابت بود.

بنابراین در فوریه ۲۰۲۲، قیمت‌ها به این شرح بودند: سایز ۲۰/۳۰ کیلویی ۵.۴۵ دلار، سایز ۳۰/۴۰ کیلویی ۴.۵۵ دلار، سایز ۴۰/۵۰ کیلویی ۴.۲۰ دلار، سایز ۵۰/۶۰ کیلویی ۳.۹۰ دلار، سایز ۶۰/۷۰ کیلویی ۳.۵۰ دلار، سایز ۷۰/۸۰ کیلویی ۳.۱۰ دلار، سایز ۸۰/۱۰۰ کیلویی ۲.۴۵ دلار، سایز ۱۰۰/۱۲۰ کیلویی ۲.۳۰ دلار، سایز ۱۲۰/۱۴۰ کیلویی ۲.۰۰ دلار.

چنانچه در نمودار زیر دیده می‌شود، قیمت سایزهای بزرگ تنها کیلویی ۰.۰۵ دلار افزایش داشت. تاکنون در ماه مارس قیمت‌ها ثابت باقی مانده‌اند و قیمت‌ سایزهای بزرگ در مقایسه با فوریه نیز ۰.۰۵ دلار دیگر بالا رفت.

این مزرعه‌دار میگو افزود: «در شرایط فعلی این صنعت تنها دو انتخاب دارد. یا می‌تواند قیمت‌های نهایی را برای مشتری افزایش دهد و یا سود خود را کاهش دهد. به نظر می‌رسد ما همیشه گزینه دوم را انتخاب می‌کنیم.»

مزرعه‌داران همچنین با بحران کانتینرهای باری مواجه‌اند که با کاهش دسترسی به کانتینر برای حمل محصول به خارج، به فروش میگو در سطح جهان آسیب زده است. پیامد آن فروش کمتر محصول از سوی صادرکنندگان است.

این شرایط آنها را ترغیب نموده تا قیمت را کاهش داده و یا محصول را در داخل به فروش برسانند و اینچنین متحمل زیان می‌شوند.

هرچند، منبع A ادعا می‌کند اگر هزینه‌ها با همین سرعت رشد کنند، صنعت ناچارا مجبور می‌شود بین تغییر استراتژی در زمینه قیمت مصرف‌کننده و تعطیلی کسب و کارها یکی را انتخاب کند.

 

قیمت میگو وانامی اکوادور سرمزرعه

میگو وانامی اکوادوری

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک میگو پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک میگو پرورشی بتا

تولیدکنندگان میگو مجددا با موانع جدی روبرو می‌شوند

مزرعه‌دار کوچکی (منبع B) گفت: «تولیدکنندگان مجددا با موانع شدیدی روبرو می‌شوند. قیمت نهاده‌ها از جمله خوراک آبزیان، برای پرورش میگو به سرعت در اکوادور رو به افزایش است و به سقف خود نزدیک می‌شود.»

به گفته سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روسیه و اوکراین در مجموع ۱۹% محصول جو، ۱۴% گندم و ۴% ذرت و بیش از یک سوم صادرات غلات در جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

«بنابراین افزایش قیمت این کالاها فورا هزینه خوراک آبزیان را بالا می‌برد و به رشد قیمت میگو در اکوادور منتهی می‌شود. اما ما فعلا شاهد چنین وضعیتی نیستیم.»

این روزها قیمت موتور قایق، هواده‌های استخر و سیم‌کشی بعلاوه هزینه‌های کشتی و حمل و نقل در این کشور آمریکای لاتین رو به افزایش است. او در این خصوص افزود: «این هزینه‌ها بار مالی قابل توجهی به مزرعه‌داران تحمیل کرده و در بسیاری از موارد ضربه مضاعفی به آنها وارد می‌کند که می‌تواند به ورشکستگی منتهی شود. ما در ۲۰۲۰ به دلیل پاندمی، شاهد اتفاق مشابهی بودیم. به جرأت می‌توانم بگویم که اگر قیمت‌ها واقعیت فعلی صنعت را نشان ندهند، همان داستان غم‌انگیز تکرار خواهد شد.»

بعلاوه، گزارشی که توسط فداکسپور، فدراسیون صادرکنندگان منتشر شد نشان می‌دهد کمبود این کالاهای ضروری قیمت پروتئین‌هایی مانند میگو، مرغ و خوک را افزایش می‌دهد و تورم جهانی را هم در اکوادور و هم در جهان در پی دارد.

در گزارش فداکسپور آمده: «در صورت تداوم این جنگ، تجارت بین اکوادور، روسیه، اوکراین و سایر کشورهای اورآسیایی کم‌رنگ می‌شود.»

آیا یارانه سوخت در اکوادور به زودی پایان می‌یابد؟

منبع خبری B گفت، از سوی دیگری، در بین تولیدکنندگان شایع شده که دولت ممکن است هرزمانی یارانه صنعت سیفود را قطع کند و این کار هزینه‌های تولید را بیشتر بالا می‌برد.

اگر این اتفاق بیفتد، کل صنعت صید و آبزی‌پروری در یک چشم به هم زدن شاهد افزایش حداقل ۰.۶۰ دلار برای هر لیتر سوخت خواهد بود.

همچنین با وجود اینکه اکوادور تولیدکننده نفت است، سه پالایشگاه نفت آن با روزانه ۲۵۰,۰۰۰ بشکه، ظرفیت کافی برای تأمین تقاضا داخل را ندارد.

به همین دلیل واردات سوخت در کشور در ۲۰۲۱ بالغ بر ۴.۳ میلیارد دلار بود.