تازه‌ها

آخرین مطالب

ایران-روسیه-کاسپین

همکاری بین روسیه و ایران در دریای کاسپین تقویت می‌شود

ایران، روسیه، کاسپین

ایران روسیه کاسپین

روسیه و ایران پیام‌هایی مبنی بر تداوم همکاری پرثمر در زمینه شیلات برای محافظت از منابع مشترک در دریای کاسپین رد و بدل نمودند. طبق گزارش‌های رسیده از جلسه‌ای با حضور کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ایران و ایلیا شستاکف رئیس سازمان فدرال شیلات که در مسکو برگزار شد، این یک همکاری استراتژیکی قلمداد می‌شود.

توافقی که ۲۵ سال قبل در ۱۸ می ۱۹۹۶ بین دولت‌های دو کشور به امضاء رسید، نتایج مثبتی برای هر دو طرف به همراه داشته است.

این کار مشارکتی با برگزاری جلسات منظم در کمیسیون شیلات روسیه-ایران به اجرا درآمد که در آن طرف‌ها در خصوص نتایج تحقیقات مشترک، پروژه‌های شیلات در قلمرو هر دو کشور و توسعه تجارت دوجانبه محصولات ماهی به بحث می‌پردازند.

ایلیا شستاکف گفت:‌ «اولویت در همکاری ما موضوع حفظ و افزایش ذخایر ماهی خاویاری در دریای کاسپین است. ما معتقدیم تداوم گفتگوها در خصوص تمدید ممنوعیت صید تجاری ماهی خاویاری و نیز تدوین توصیه‌های کلی برای احیاء ذخایر یک امر ضرویست.»

رئیس سازمان شیلات روسیه تشدید تعامل در زمینه‌های مختلف علمی از جمله تبادل تجربیات جهت بهبود کیفیت، افزایش رهاسازی بچه ماهی خاویاری از مزارع ماهی در حوزه کاسپین، تکثیر و پرورش تجاری ماهی خاویاری و سایر گونه‌ها و در نهایت اجرای برنامه‌های مشترک تحقیقات علمی را پیشنهاد داد.

ایلیا شستاکوف تأکید کرد: «تنها در سایه تلاش‌های مشترک، دولت‌های حوزه کاسپین توانستند در سال ۲۰۱۴ به یک توافق در زمینه حفظ و استفاده معقول از منابع بیولوژیکی دریایی دست یابند. این توافق به مبنای همکاری بین پنج کشور (روسیه، ایران، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان) در زمینه شیلات تبدیل شد.»

وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی ایران نیز تأکید کرد روسیه و ایران در خصوص حفظ ماهی خاویاری دارای موقعیت مشترک هستند. او همچنین تسریع کار در زمینه رهاسازی بچه ماهی و تشدید پایش صید در دریای کاسپین را پیشنهاد داد.

کاظم خاوازی در ادامه گفت: «پیشنهاد ما توسعه و اجرای یک برنامه جامع برای کاهش فشار بر منابع دریایی و حفظ سرمایه آن برای نسل‌های آینده است. همکاری ما در زمینه پایش و ارزیابی وضعیت ماهیان خاویاری و سایر گونه‌ها دچار کمبود است.»

شستاکف و خاوازی همچنین به بحث پیرامون تعامل بین کشورها در سطح تجاری و سرمایه‌گذاری خصوصی پرداختند و علاقه دوجانبه در راه‌اندازی سرمایه‌گذاری‌های مشترک را تأیید کردند.

جهت مشاهده صفحه محصولات خوراک ماهیان خاویاری بتا بر روی  لینک زیر کلیک نمایید:

صفحه محصولات خوراک ماهیان خاویاری بتا