تازه‌ها

آخرین مطالب

به گفته محققان هزینه تغییر اقلیم بر پرورش ماهی می‌تواند بیش از شوک‌های کووید-۱۹ باشد

تغییر اقلیم، کووید-۱۹ و پرورش ماهی

مطالعه جدید دانشگاه نورت‌ایسترن بر روی مزارع پرورش ماهی نشان می‌دهد خسارت‌های اقتصادی ناشی از کووید-۱۹ در مقایسه با تغییر اقلیم، از شدت کمتری برخوردار است.

در یک بررسی جهانی روی مزارع ماهی مشخص شد در تجارت سیفود، کووید-۱۹ به اندازه تخریب زیست‌محیطی با عامل انسانی، مصیبت‌بار نبوده است.

غییر اقلیم، کووید-19 و پرورش ماهیداده‌ها نشان می‌دهد خسارت‌های اقتصادی حاصل از مشکلات مرتبط با انسان بیش از خسارت‌هایی پاندمی است.

بیش از ۸۰ درصد از ۵۸۵ مزرعه ماهی که در سراسر جهان مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کردند آسیب‌های اقتصادی ناشی از تغییر اقلیم، آلودگی و سیل که عامل آن انسان است بسیار بیشتر از اختلالات در زنجیره عرضه و یا کاهش تعداد مشتریان در اثر پاندمی بود.

یافته‌های این بررسی در گزارش برایان هلموث استاد علوم دریایی و محیط‌زیست دانشگاه نورث‌ایسترن درج شده است و نمایی از تأثیر ویران‌کننده گرمایش جهانی روی اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌های سراسر سیاره را نشان می‌دهد.

هلموث می‌گوید: «این بیزینس‌ها باید در برنامه‌ریزی‌های خود، در مقابل چنین رویدادهایی انعطاف‌پذیر شوند، زیرا با گذشت زمان وضعیت بدتر خواهد شد.»

به گفته او، خسارت‌های اقتصادی بیشتر که از ۲۰۲۰ با شروع پاندمی آغاز شد باید یک زنگ خطر برای مزرعه‌داران ماهی در سراسر جهان قلمداد شود، زیرا آنها در بحران اقلیمی که رو به تشدید است، با موانع بیشتری روبرو خواهند شد.

غییر اقلیم، کووید-19 و پرورش ماهی

در این مطالعه داده‌ها در سطح مزرعه در ۵۰ کشور مورد بررسی قرار گرفت.

هلموث افزود: «ما پاندمی‌های بیشتری خواهیم داشت. ما قرار است تأثیرات بیشتری از تغییر اقلیم را مشاهده کنیم. نیواینگلند برای بسیاری از این تغییرات نقطه صفر است، پس ما واقعا باید همین حالا همه با هم دست به اقدام بزنیم.»

این مطالعه جهانی در این ماه منتشر شد و تأثیر کووید-۱۹ روی مزارع ماهی را در بیش از ۵۰ کشور مورد ارزیابی قرار داد. ۵۸۵ مزرعه که در این بررسی شرکت داشتند خسارت به ذخایر، فروش و مشاغل در نتیجه کووید-۱۹ را به جزئیات توضیح دادند. تقریبا ۴۹۰ واحد اعلام کردند که آلاینده‌ها، ماهیان بیمار و سایر مشکلات اقلیمی ناشی از دخالت انسان ضرری بیشتر از رکود اقتصادی حاصل از پاندمی یا آشفتگی در زنجیره عرضه وارد کرده است.

هلموث در ادامه افزود، نتیجه مهم دیگر این بررسی، متد مزرعه‌داری است که می‌تواند طرح کلی برای انعطاف‌پذیری باشد. چرا که مزرعه‌داران سیفود در سال‌های پیش رو باید با تأثیرات تغییر اقلیم مقابله کنند.

«جالب اینکه، رویکردهای زیست‌محیطی پایدارتر انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. زیرا یکی از نقاط وقفه در زنجیره عرضه، رساندن غذا به آن چیزیست که شما سعی دارید پرورش دهید.»

هلموث دریافت سیستم پرورش ادغامی چندتغذیه‌ای (IMTA) در برخورد با شوک‌های اقلیمی و پاندمی انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

«این یعنی شما چند ارگانیسم مختلف دارید که همه یکدیگر را می‌خورند. این روش یک رویکرد خودکفاست، و مزرعه در مقابل مشکلات کووید-۱۹ یا سایر رویدادهای جهانی که زنجیره عرضه را مختل می‌کنند، ثبات بیشتری دارد.»

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا