تازه‌ها

آخرین مطالب

پرورش قزل‌آلا در پاکستان

پرورش قزل‌آلا در مقیاس بزرگ برای سهیم شدن در اقتصاد پاکستان

پرورش قزل‌آلا در پاکستان

به گزارش WealthPK، پرورش قزل‌آلا پتانسیل زیادی برای افزایش درآمد مردم در مناطق شمال پاکستان دارد و در نهایت می‌تواند در اقتصاد کشور سهیم باشد.

پرورش قزل‌آلا در پاکستان

دولت و مزرعه‌داران باید تکنیک‌های مدرن را برای بهبود آبزی‌پروری قزل‌آلا بپذیرند، چرا که با وجود توسعه این صنعت در مناطق گلگت-بالتستان، چترال و سوات، تولید هنوز به سطح مطلوب نرسیده است. بیشتر مردم در مناطق شمالی به دلیل سودآوری مالی آن، شانس خود را در این صنعت امتحان می‌کنند، اما دولت باید برای ترویج پرورش قزل‌آلا قدم‌های بیشتری بردارد تا اقتصاد کشور تقویت شود.

فیصل افتخار مدیر انجمن صادرکنندگان شیلات پاکستان در کراچی به WealthPK گفت، پرورش قزل‌آلا دارای پتانسیل عظیمی است تا درآمد خانواده‌ها در شمال کشور را افزایش دهد. «این صنعت منبع اصلی درآمد مردمی است که مالک مزارع پرورش قزل‌آلا در این منطقه و همچنین صیادان ماهی از رودخانه هستند. ساکنان دره کالام که در ابتدا قزل‌آلا را از رودخانه صید می‌کردند، حالا مزارع خود را راه‌اندازی نموده و امیدوارند آن را توسعه دهند.»

او در ادامه گفت، منابع آب سرد به همراه زیستگاه‌های ایده‌آل و متنوع برای پرورش قزل‌آلا موهبتی‌ست که از جانب طبیعت به مناطق شمالی پاکستان اعطاء شده است.

فیصل افتخار افزود، پرورش قزل‌آلا باید در مناطقی با آب کافی، اقلیم و شرایط آب و زمین مناسب دایر شود. «نواحی شمالی بخصوص چیترال، مدین، کالام و اسکاردو که دارای این ویژگی‌ها هستند، مکان‌های بالقوه ایده‌آل برای پرورش قزل‌آلا محسوب می‌شوند.»

او گفت، مصرف محلی قزل‌آلا در سراسر فصل تابستان افزایش می‌یابد. توریست‌ها از مناطق گرم‌تر کشور در طی تابستان از این نواحی بازدید می‌کنند و مصرف قزل‌آلا بیشتر می‌شود.

به گفته او، ماهی را در این فصل می‌توان به فروش رساند، زیرا نقاطی با اقلیم سرد در سراسر تابستان توریست‌ها را از سایر نقاط جذب می‌کنند. «هرچند، در طی زمستان مسافرت کمتر است، مردم محلی عادت به مصرف ماهی بیشتری دارند و در هوای سرد تقاضا برای این محصول تداوم دارد. فروشگاه‌ها و رستوران‌های غذاهای دریایی در ایبت آباد، اسلام آباد، کراچی، لاهور و پیشاور از جمله بازارهای هدف محسوب می‌شوند.»

فیصل افتخار گفت، دولت خیبر پختونخوا (KP) در پروژه “توسعه شیلات مزارع در KP” ساخت ۳۸۰ مزرعه قزل‌آلا را آغاز کرده که اکثرا در ناحیه ملاکند و هزاره قرار دارند تا تولید گوشت را در استان افزایش دهد. «به گفته سازمان شیلات، ۲۸۷ مزرعه قزل‌آلا تحت پروژه توسعه شیلات سردآبی، در دست ساخت است.»

او گفت، صنعت شیلات به طور کل در ۱ درصد تولید ناخالص داخلی کشور سهیم است و برای ۱ درصد کل نیروی کار پاکستان موقعیت شغلی ایجاد کرده است. «تحقیقاتی به اجرا درآمد تا سودآوری مزرعه‌داران تجاری قزل‌الا مورد ارزیابی قرار بگیرد، مشکلات پیش روی آنها شناسایی شود و سیاست‌هایی برای تقویت مزرعه‌داری تجاری معرفی شود.»

فیصل افتخار گفت، این مطالعه در مناطق شمالی به اجرا درآمد که پرورش تجاری قزل‌آلا در آن جریان دارد. «سه مزرعه خصوصی و یک مزرعه دولتی برای مطالعه انتخاب شدند. مزرعه‌داران در همه مزارع مورد مصاحبه قرار گرفتند.»

به گفته مزرعه‌داران، قزل‌الا رنگین‌کمان بهترین گونه برای پرورش در طی دو سال است. فصیل افتخار افزود: «منبع فراوانی از آب سرد و تمیز الزام اولیه برای پرورش قزل‌الاست. برای توسعه پرورش قزل‌الا در سراسر سال به آب کافی نیاز است. آب باید زلال باشد، نه کدر. مقدار آب مورد نیاز به کیفیت آب، سیستم پرورش و تکنیک‌های آبزی‌پروری بستگی دارد.»

جهت مشاهده صفحه اختصاصی خوراک قزل‌آلا پرورشی بتا بر روی لینک زیر کلیک نمایید

خوراک قزل‌آلا پرورشی بتا