تازه‌ها

آخرین مطالب

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانه

تقاضا در طی پاندمی صنعت کنسرو ماهی تون را در خاورمیانه تقویت می‌کند

آینده صنعت کنسرو تون در خاورمیانه

به گفته آرناب سنگوپتا مشاور منطقه در شرکت سنتری پاسیفیک فود (فیلیپین)، در طی ۲۰۲۰ رشد (مصرف) مرتبط با کووید در بازار کنسرو تون در تمام کشورهای مهم خاورمیانه مشاهده شد و این روند در ۲۰۲۱ نیز ادامه دارد.

سنگوپتا در کنفرانس جهانی ماهی تون که ۱۴ سپتامبر در شهر بیگو اسپانیا برگزار شد توضیح داد: «در میانه پاندمی، رشد مصرف تون کنسروی در کشورهایی مانند مصر، عربستان سعودی، اردن و یمن واردات این محصول به خاورمیانه را افزایش داد.»

به طور کلی واردات کنسرو تون در ۲۰۲۰ با ۱۲,۳۹۷ تن به ارزش ۶۳۶/۹ میلیون دلار نسبت به سال گذشته- با ۱۱,۱۷۳ تن و ۵۹۹/۸ میلیون دلار- به ترتیب افزایش ۱۱% و ۶% را تجربه کرد.

 

مقایسه حجم و ارزش واردات در بازارهای خاص

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانهبه طور خاص واردات کنسرو تون در مصر- بزرگ‌ترین بازار این محصول در خاورمیانه- در ۲۰۲۰ با ۳,۷۱۸ تن به ارزش ۱۵۱/۲ میلیون دلار افزایش ۲۰% سال-به-سال داشت.

«این بازار در ۲۰۲۰ دستخوش تغییرات مهمی شد و فروش انواع کنسرو تون با سایزهای مختلف رشد کرد و حالا نیمی از بازار داخل را به خود اختصاص می‌دهد. این صنعت سعی دارد تولید محصولاتی با ارزش افزوده مانند سالاد تون را راه‌اندازی کند، اما تاکنون موفق نبوده است.»

واردات کنسرو تون در مصر در نیمه اول ۲۰۲۱ نیز با افزایش همراه بود و دلیل اصلی آن “بهبود وضعیت اقتصادی قبل از پاندمی و تقویت پول کشور است که از رشد بیزینس در طی این دوره پشتیبانی می‌کند”.

 

حجم و ارزش واردات در مصر

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانه

واردات در عربستان و یمن نیز به ترتیب با ۳,۰۷۰ و ۱,۰۲۳ تن و به ارزش ۱۷۱/۷ و ۵۶/۷ میلیون دلار افزایش ۲۳% و ۶۰% در حجم و افزایش ۳۷% و ۵۵% در ارزش را نشان می‌دهد.

سنگوپتا گفت: «بازار کنسرو تون در عربستان سعودی در چند سال گذشته با رشد مستمر به یک بازار مهم تبدیل شده است.»

از جولای امسال کشورهای خاورمیانه تصمیم گرفتند مالیات بر ارزش افزوده (VAT) را ۱۵% افزایش دهند و همین امر مصرف‌کنندگان را بر آن داشت تا محصولات ارزان‌تر (کنسرو با قطعات کوچک‌تر گوشت) را خریداری کنند.

«عربستان سعودی همیشه یک بازار محصولات ممتاز با تمرکز روی کنسروهای گرانتر بوده و من معتقدم این وضعیت جدید تثبیت می‌شود و بازار دوباره به فعالیت نرمال خود بازمی‌گردد.»

داده‌ها نشان می‌دهند بازار کنسرو تن در یمن با افزایش حجم واردات سال-به-سال در حال حاضر رو به رشد است.

«یمن یک بازار هیجان‌انگیز است که در حال بهبود از شرایط جنگ می‌باشد. هرچند هنوز کاملا به قیمت وابسته بوده و راه زیادی باقیست تا محصولات رقابتی از کشورهای مبدأ بتوانند وارد این بازار شوند.»

حجم و ارزش واردات در عربستان

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانه

حجم و ارزش واردات در یمن

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانه

واردات کنسرو تون از لیبی و امارات روند متفاوتی را دنبال می‌کند و در همین دوره به ترتیب با ۲,۲۴۹ و ۹۹۳ تن به ارزش۱۲۱/۶ و ۵۷/۹ میلیون دلار کاهش ۱۲% و ۷% در حجم و افت ۱۹% و ۱۳% در ارزش را نشان می‌دهد.

سنگوپتا افزود: «بازار لیبی در حال حاضر به دلیل تغییر اخیر تاجران، پُر از محصول است. این افراد بیشتر سرمایه‌گذار هستند نه تاجر، تا بتوانند زمینه تجارت را در کشور فراهم کنند. هرچند به نظر من با وجود افت مشاهده شده در ۲۰۲۰ به دلایل مطرح شده، تجارت کنسرو تون دوباره رشد خود را آغاز می‌کند و سفارشات از خریداران اصلی از راه می‌رسند.»

اگرچه در امارات در طی ماه‌های اول پاندمی، تقاضای گسترده‌ای برای محصولات تون کنسروی وجود داشت، اما خیلی زود وضعیت ثابت شد و حالا موجودی محصول بیش از تقاضاست.

«کاهش حمل بار به امارات را می‌توان نتیجه تجارت ترانزیتی به آفریقا به دلیل کووید و افزایش ارسال مستقیم بار به یمن دانست. همچنین، کارگران مهاجر نیز به دلیل قرنطینه باید به کشورهای خود بازمی‌گشتند و همین امر تأثیر عمیقی بر بازار گذاشت.»

 

حجم و ارزش واردات در لیبی

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانه

حجم و ارزش واردات در امارات

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانه

فرصت‌های خوب برای آینده

بازار کنسرو تون در خاورمیانه و کشورهای عرب‌زبان در شمال آفریقا تقریبا به ۱/۳ میلیارد دلار می‌رسد و این رقم طبق داده‌های سازمان فائو ۱۷% تجارت جهانی کنسرو تون را تشکیل می‌دهد.

سنگوپتا توضیح داد: «در پنج سال آینده نرخ رشد مرکب سالانه تجارت جهانی کنسرو تون به ۸/۷% می‌رسد و ارزش آن تا ۲۰۲۶ رکورد ۱۱/۵ میلیارد دلار را می‌شکند.»

«با توجه به اینکه خاورمیانه یکی از بازارهای کلیدی جهان برای کنسرو تون بشمار می‌آید و بخش عمده محصولی که روانه این منطقه می‌شود از کشورهای جنوب شرق آسیاست، ما فضای زیادی برای توسعه در آینده در اختیار داریم.»

او افزود، مقوله قابلیت پایداری در این کشورها تازه در حال پیدایش است و همین امر به دامنه کار در این زمینه وسعت زیادی می‌بخشد. «در خاورمیانه، قابلیت پایداری هنوز یک فاکتور فرعی محسوب می‌شود و این موضوع به اندازه بازارهای اروپا حائز اهمیت نیست. به نظر من این مقوله‌ایست که ما باید روی آن کار کنیم.»

کنسرو-تن-ماهی-خاورمیانه

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا