تازه‌ها

آخرین مطالب

قزل آلا

محبوبیت قزل آلا پولادسر نروژی رو به افزایش است

قزل آلا پولادسر نروژی

قزل-آلا-پولادسر-نروژی

این ماهی به شیوه منحصر به فردی در آب شور دریا و آب شیرین رودخانه هایی که از آب دره ها تغذیه می شوند رشد می کند.

به گفته اگیل اوه ساندهیم مدیر آمریکایی در شورای سیفود نروژ در منطقه ترومسو، پیوسته به طرافدان این ماهی در ایالات متحده افزوده می شود.
بازار این ماهی هنوز کوچک است. شیلات نروژ در سال بین ۶۰,۰۰۰ تا ۸۰,۰۰۰ تن قزل آلا پولادسر تولید می کند. در این کشور حجم تولید سالمون ۱/۲ میلیون تن است.

اما به گفته ساندهیم، تولید آن رو به افزایش است. ترکیب آب شور و شیرین کمک می کند پولادسر نروژی در بازار آمریکا از ارزش پیشنهادی بی نظیری برخوردار باشد. قزل آلا پولادسر تولیدشده در آمریکا، کانادا و شیلی نیز در بازار آمریکا عرضه می شوند. ساندهیم افزود، رنگ قرمز عمیق و رگه های چربی از ویژگی ماهی نروژی است که کیفیتی آبدار به گوشت ماهی می دهد و بافت آن در دهان احساس بی نظیری ایجاد می کند.

«رنگ قرمز آن عمیق تر از سالمون و تماشای آن بسیار چشم نواز است. بافت گوشت آن در زمان طبخ آبدار است. حتی اگر مدت زمان پخت طولانی تر شود، باز هم مشکلی بوجود نمی آید.» این ویژگی ها مناسب مردم آمریکاست که به طور متوسط بیش از سایر کشورها نگران پخته نشدن کامل ماهی هستند.

تأثیرات کووید

قزل-آلا-پولادسر-نروژی
به گفته پیتر فریتچ رئیس هیئت مدیره شرکت Rushing Waters Fisheries در ویسکانسین، کل این صنعت دستخوش خسارت ناشی از کووید-۱۹ شده است.

«زمان که شما یک شبه کل بیزنس رستوران را از دست می دهید، هیچ راهی برای برنامه ریزی یا ایجاد تغییراتی که با اندازه کافی سریع باشد وجود ندارد. متأسفانه تمام شدن برخی محصولات مانند دستمال کاغذی یا نان، شامل قزل آلا رنگین کمان نمی شود. منتظریم ببینیم بعد از آنکه توانستیم دوباره به خیابان ها بیاییم، وضعیت “نرمال جدید” چگونه است.»

یک نقطه شفاف: سفارشات آنلاین شرکت Rushing Waters تقریبا ۲۰۰% افزایش یافته است. آیا عادت های خرید/ مصرف غذا برای همیشه تغییر می کند. به نظر من، ما شاهد برخی تغییرات همیشگی خواهیم بود.
به گفته فریتچ، شرکت Rushing Waters در حال رونمایی از بسته بندی های جدیدی است که به مشتری می گوید، چرا باید محصول این شرکت را انتخاب کند.

«این محصول جدید با سایرین تفاوت زیادی خواهد داشت، ما اطلاعات را بررسی می کنیم و واقعا روی اصولی که محصول ماهی ما را تقویت می کند متمرکزیم.» جزئیات بیشتر از تغییرات در بسته بندی به زودی منتشر خواهد شد. این تغییرات به موازات تعهد شرکت به آموزش مشتریان در خصوص مزرعه و چگونگی رشد قزل آلا بوجود می آیند.

او افزود، با مطالب جدیدی که از بازار می شنویم، ارائه توضیحات مهم تر از همیشه است. «در خبرها می شنویم که پیشرفت های زیادی در مزارع RAS (سیستم های مداربسته آبزی پروری) پدید آمده و محصول این سیستم ها به بازار سرازیر شده اند. این مزارع RAS  هیاهوی زیادی ایجاد کرده اند مبنی بر اینکه محیط پرورش ۱۰۰% محصور بوده و فاضلاب کمی را وارد محیط زیست می کنند.

به گفته فریتچ، تقاضا کلی در طی سال گذشته تغییری نداشته است. «به نظر می رسد همان طور که بسیاری از سر آشپزها آن را به منو اضافه می کنند و بسیاری نیز آن را حذف می کنند. شرکای خرده فروشی ما در کل ثابتند و تبلیغاتی برای آن صورت گرفته است.»

جهت مشاهده مقالات مرتبط با آبزیان و کرونا بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

درخواست برای حمایت از سیفود، اطمینان خاطر به مشتریان: حکمرانی سیفود در رسانه های اجتماعی در دوره کرونا

یک جایگزین برای سالمون

قزل-آلا-پولادسر-نروژی
به دلیل سایز بزرگ قزل آلا پولادسر نروژی نسبت به بقیه گونه های قزل آلا، و همچنین رنگ قرمز آن، معمولا به عنوان جایگزین سالمون وارد بازار می شود.
در فروشگاه های Costco و Wegmans در ایالات متحده برای مثال، این محصول معمولا با سالمون خریداری می شود و بخشی از این دسته بندی بشمار می آید. از نظر طرفداران سالمون، این ماهی اندکی طعم متفاوت داشته و احساس متفاوتی از بافت در دهان ایجاد می کند.

«در انواع مختلف خوراک ها، شما می توانید سالمون و قزل آلا پولادسر را به جای یکدیگر استفاده کنید. دسته بندی سالمون به تکامل خود رسیده است. با دسترسی بیشتر به قزل آلا پولادسر، این ماهی به خوبی مناسب رستوران های شیک است و این رستوان ها به یک گونه جدید برای طبخ خوراک دسترسی پیدا می کنند. در واقع یک محصول جالب در بازار خوراک آبزیان بوجود می آید.»

ساندهیم افزود، قزل آلا پولادسر نروژی معمولا در فروشگاه های مواد غذایی ایالات متحده به صورت فیله کامل یا پورشن عرضه می شود. در موارد معدود نیز در فروشگاه های سنتی به صورت کامل فروخته می شود.

به گفته ساندهیم، یک بازار رو به رشد در ایالات متحده برای قزل آلا پولادسر نروژی، سوشی است. در بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی خوراک سوشی قزل آلا پولادسر طرفداران بسیاری دارد.

برخی رستوران های سوشی ایالات متحده نیز به طرفداران آن پیوسته اند. زیرا این ماهی دارای بافت مناسب از گوشت و رگه های چربی برای مصرف پخته و خام است .