تازه‌ها

آخرین مطالب

صادرات سالمون و قزل‌آلا در طی سه ماهه اول ۲۰۲۱، ۴/۹% کاهش داشت

 

صادرات-سالمون-و-قزل-آلادر طی ماه مارس رشد درآمد نسبت ۲۰۲۰، ۳۲% بود.

 

طبق آخرین گزارش منتشر شده از سوی شورای سالمون (شیلی)، در طی سه ماهه اول درآمد صادرات بالغ بر ۱,۲۸۴ میلیون دلار بود. در فوریه و مارس نوسانات مثبتی در این صنعت دیده شد.

در طی ژانویه تا مارس ۲۰۲۱ ارسال سالمون و قزل‌آلا با ۱/۲۸۴ میلیارد دلار، کاهش ۴/۹% را نسبت به سه ماهه اول سال گذشته تجربه کرد. با این وجود علایمی از بازگشت بازار دیده می‌شود، اما هنوز تا سطح قبل از پاندمی بسیار فاصله دارد.

این اطلاعات از آخرین گزارش فصلی در خصوص صادرات سالمون به دست آمده است. این گزارش روز جمعه توسط شورای سیفود با همکاری شرکت‌های آکواشیلی، مووی، سرماک و سالمونز آیسن و بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی و خدمات ملی گمرک ارائه شد.

در ژانویه کاهش صادرات به ۱۷/۱% رسید، اما در فوریه و مارس به ترتیب با رشد ۱/۸% و ۳/۲% نسبت به همین ماه‌ها در ۲۰۲۰ تا حدودی جبران شد.

برحسب حجم نیز بین ژانویه تا مارس ۲۲۳,۰۰۰ تن سالمون و قزل‌الا صادر شد که ۶/۶% بالاتر از حجم‌های صادر شده در سه ماهه اول ۲۰۲۰ بود.

میانگین قیمت سالمون و قزل‌الا صادراتی در سه ماهه اول ۲۰۲۱، ۱۰/۸% پایین‌تر از قیمتی بود که سال گذشته به ثبت رسید اما نسبت به آنچه سه ماهه سوم و چهارم ۲۰۲۰ مشاهده شد، بهبود داشت.

خوآن داویدویچ مدیر اجرایی شورای سالمون گفت: «آمار و ارقام جدید از صادرات ماهانه نشان از بهبود قیمت‌ها دارد، اما هنوز اثری از سطوح قبل از پاندمی نیست. ما شاهد رشد حجم صادرات بودیم که موضوع بسیار مهمی است، زیرا می‌توانیم فعالیت مجدد و اشتغال بخصوص در مناطق جنوبی را از سر بگیریم.»

سال ۲۰۲۰ سال پیچیده‌ای برای صنعت سالمون بود. پاندمی کووید-۱۹ روی تقاضا تأثیر گذاشت و قیمت‌ها را در بازارهای اصلی کاهش داد. این شرایط به کاهش ۱۴/۶% صادرات سالمون و قزل‌آلا بالغ بر ۴,۳۸۲ میلیون دلار نسبت به ۲۰۱۹ منتهی شد.

بازارهای اصلی صادرات

حجم باری که در سه ماهه اول ۲۰۲۱ ارسال شد در چهار بازار از پنج بازار اصلی کاهش داشت و تنها در ژاپن بود که صادرات رشد کرد. برحسب ماه، در فوریه و مارس در بیشتر مقصدها بهبود صادرات مشاهد شد.

داویدویچ تأکید کرد: «هرچند هنوز به سطوح صادرات قبل از پاندمی نرسیده‌ایم، اما صادرات سالمون و قزل‌آلا در ماه‌های فوریه و مارس علایمی از بازگشت را نشان می‌دهد. دلیل آن تقاضا بالاتر در بازارهای اصلی مانند ایالات متحده، ژاپن، برزیل و روسیه است.»

صادرات به ایالات متحده- واردکننده اصلی سالمون که ۳۷% محصول این کشور را جذب می‌کند- در سه ماهه اول ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ۲% افت داشت، اما صادرات فوریه و مارس به همان سطح قبل از بحران رسید.

در مورد ژاپن نیز صادرات تغییر مثبت نشان داد. در طی ژانویه-مارس ۲۰۲۱ صادرات سالمون و قزل‌الا نسبت به آنچه برای سه ماهه اول ۲۰۲۰ به ثبت رسید، ۱۸% صعود را تجربه کرد. برحسب آمار ماهانه و با وجود فصلی بوده این بازار، هم فوریه (۷%) و هم مارس (۱۱%) نسبت به همین ماه‌ها در سال گذشته، رشد صادرات مشاهده شد. رشد در این دو ماه به دلیل این واقعیت است که در سه ماهه اول ۲۰۲۰ و بخصوص در فوریه، سطح پایین صادرات به ثبت رسید. این کاهش در سه ماهه اول ۲۰۲۱ جبران شد و به سطح قبل از پاندمی رسید.

در خصوص برزیل و روسیه، در ماه مارس ۲۰۲۱ ارزش صادرات نسبت به سال ۲۰۲۰ به ترتیب افزایش ۳۱% و ۱۸% داشت.

ارسال محصول به چین در سه ماهه اول بالغ بر ۷ میلیون دلار بود. هرچند در مارس بازگشت اندکی مشاهده شد اما صادرات به چین بسیار پایین باقی ماند. اخیرا به دلیل پاندمی الزامات و مقررات بهداشتی تازه‌ای توسط مقامات چینی وضع شده است.

با توجه به روند صادرات در سه ماه اول سال و گسترش واکسیناسیون، اتحادیه استدلال می‌کند، بازگشت فروش در هتل‌ها و رستوران‌ها محتمل است، ‌”که به نفوذ بیشتر کانال‌های جدید توزیع مانند فروش آنلاین و خرده‌فروشی که در ۲۰۲۰ رشد داشت، می‌افزاید. به این ترتیب ما می‌توانیم چشم‌انداز خوبی برای پرورش سالمون در ۲۰۲۱ را تصور کنیم.”

 

جهت مشاهده مقالات مرتبط با تجارت و آبزی پروری سالمون بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

سالمون و بتا