تازه‌ها

آخرین مطالب

میگو-ببری-سیاه-چین

مزرعه‌داران چینی به دلیل قیمت‌های بالاتر به سراغ پرورش میگو ببری سیاه می‌روند

میگو ببری سیاه و چین

به گفته رئیس بزرگ‌ترین انجمن صنعت سیفود چین، مزرعه‌داران میگو در این کشور به دلیل قیمت‌های بهتر میگو ببری سیاه بیشتر به تولید این گونه می‌پردازند.

چویی هه مدیرعامل اتحادیه فرآوری و بازاریابی محصولات آبزیان چین گفت، واردات زیاد وانامی از هند و اکوادور این روند را تقویت می‌کند.

طبق سالنامه آمار شیلات چین، در ۲۰۱۹ این کشور ۸۴,۱۰۰ تن میگو ببری پرورشی تولید کرد که ۱۲% بالاتر از سال ۲۰۱۸ است.

چویی گفت: «مناطقی که وانامی پرورش می‌دهند در حال کوچک شدن هستند. دلیلش این است که وانامی پرورشی با محصول وارداتی قابل رقابت نیست. تغیر مسیر به سوی پرورش مونودون [ببری سیاه] عمدتا در نتیجه تقاضای بازار داخلی برای میگو زنده است. قیمت در بازار [برای ببری سیاه] نسبتا بالاست.»

به گفته مدیر یکی از شرکت‌های تولیدکننده میگو مولد وانامی و ببری، تقاضا “بسیار خوب و باور نکردنیست”.

او افزود: «اگر محاسبات من درست باشد مولد مونودون که ما می‌فروشیم باید ۱۵۰,۰۰۰ تن یا بیشتر در بازار داخل افزایش یابد،» و یادآور شد این آمار برآوردهای اولیه هستند.

«این چیزیست که من می‌شنوم و طبق همان محاسبه می‌کنیم. ما یک سال عالی در پیش داریم.»

طبق اعلام نشریه صنعتی فیش فرست، میانگین قیمت میگو ببری سیاه با سر و پوست (HOSO) سر مزرعه در فوجیان از آغاز هفته ۳۲ (۹ تا ۱۵ آگوست) برای سایز ۲۰ ،کیلویی ۹۶ یوآن (۱۴/۸۲ دلار) بود. قیمت سایز ۴۰ برای میگو ببری HOSO کیلویی ۶۶ یوآن و قیمت سایز ۶۰، ۵۲ یوآن بود.

در استان گونگدونگ قیمت وانامی HOSO سر مزرعه برای سایز ۶۰ با متوسط کیلویی ۴۲/۹۰ یوآن تقریبا ۱۰ یوآن ارزان‌تر از مونودون است.

میگو-ببری-سیاه-چینچین وابستگی زیادی به واردات میگو مولد از تایلند دارد. شرکت شاروئن پوکپاند فودز در این کشور بزرگ‌ترین گرداننده مراکز تکثیر مولد و برنامه‌های اصلاح نژاد است.

در ۲۰۲۰، صادرات مولد ببری تایلند به هنگ‌کنگ معادل ۲/۰۲ میلیون دلار و به چین معادل ۸۸۰,۰۰۰ دلار بود که به ترتیب نسبت به ۲۰۱۹ افزایش ۱۹۰% و ۱۱۳% داشت. ۹/۹ میلیون دلار دیگر از مولد وانامی نیز به سرزمین اصلی چین فرستاده شد. این رقم ۱۸۷% افزایش سال-به-سال را نشان می‌دهد (صادرات تایلند را در نمودار ببینید).

طبق داده‌های گمرک چین در ۲۰۲۰‌ به طور کلی این کشور ۲۲ تن میگو مولد به ارزش ۲۲ میلیون دلار را به طور مستقیم وارد کرده که نسبت به سال قبل، با افزایش ۵۲% در حجم و ۴۸% در ارزش همراه بود.

گفته می‌شود واردات ثبت نشده مولد نیز برای هچری‌های بدون مجوز وجود دارد؛ این نوع تجارت ممکن است بعد از اِعمال سخت‌گیری، به کانال‌های قانونی تغییر مسیر دهد.

تولید وانامی چین هنوز خیلی بالاتر از تولید میگو ببری سیاه است (نمودار را ببینید).

طبق آمار سالنامه شیلات چین، در سال ۲۰۱۹ این کشور ۱/۸۲ میلیون تن وانامی پرورشی تولید کرد، که شامل ۱/۱۴ میلیون تن وانامی دریایی و ۶۷۱,۰۰۰ تن وانامی آب شیرین بود.

میگو-ببری-سیاه-چین

میگو-ببری-سیاه-چین