تازه‌ها

آخرین مطالب

آبزی‌پروری عمان

افزایش ۵۰۰% تولید آبزی‌پروری در ۸ سال

آبزی‌پروری عمان

آبزی‌پروری عمان

به گفته داوود سلیمان الیحیایی مدیرعامل بخش تحقیقات شیلات در وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی (MAFWR) تولید ماهی برای پروژه‌های  آبزی‌پروری در عمان در ۲۰۲۲ به ۱,۷۰۳ تن رسید در حالی این رقم در ۲۰۱۴، ۲۸۴ تن بود. این جهش ۵۰۰ درصدی تنها در هشت سال اتفاق افتاد.

عمان که از خط ساحلی وسیعی برخوردار است، خردمندانه از منابع دریایی استفاده می‌کند و صنعت شیلات در GDP (تولید ناخالص داخلی) این سلطان‌نشین سهم به‌سزایی دارد.

پیش‌بینی می‌شود رشد این صنعت در آینده از بخش پر جنب و جوش آبزی‌پروری حاصل شود، زیرا عمان چند پروژه پرورش ماهی در مقیاس بزرگ را در دست توسعه دارد که ارزش آن از ۱ میلیارد دلار عبور می‌کند.

یحیایی گفت: «وزارتخانه تلاش می‌کند روی مزرعه‌داران کوچک مقیاس متمرکز شود که به کمک آنها تولید مزارع آب شیرین از ۵ تن در ۲۰۱۴ به ۳۵۳ تن در ۲۰۲۱ افزایش یافت.»

تولید ماهی از پرورش ادغامی ماهی و پروژه‌های تجاری آبزی‌پروری در سال ۲۰۲۲ به ۱,۳۵۰ تن بالغ گشت. بخش عمده این پروژه‌ها به پرورش شانک (European seabream) اختصاص دارد.

مدیرعامل تحقیقات شیلات در خصوص پرورش تجاری ماهی گفت: «در حال حاضر ما یک پروژه بزرگ قفس شناور در شهر قریات برای تولید سی‌بریم داریم، بعلاوه دو پروژه دیگر برای تولید میگو در قروم  و منطقه جنوب الشرقیه و یک پروژه برای تولید آبالون در ظفار.»

او در ادامه افزود: «وزارتخانه تقاضاهای زیادی برای پروژه‌های آبزی‌پروری دریافت کرده که در مراحل مختلف دریافت تأیید قرار دارند.»

یحیایی در خصوص چالش‌های پیش روی آبزی‌پروری گفت، پرورش ماهی مانند سایر بخش‌های تولید مواد غذایی با چالش‌هایی مثل بیماری و اپیدمی روبروست که می‌تواند مزارع را تحت تأثیر قرار داده و خسارت‌های اقتصادی بزرگی به بار آورد. «در برخی موارد، این چالش‌ها می‌تواند به تعطیلی کامل مزارع ماهی منتهی شود.»

او یادآور شد، در سطح جهانی خسارت‌های اقتصادی حاصل از شیوع بیماری به ۶ میلیارد دلار می‌رسد. «بنابراین اهمیت ایمنی زیستی به عنوان یکی از جنبه‌های مهم پرورش ماهی مدنظر قرار می‌گیرد.» MAFWR اخیرا کارگاهی در خصوص اهمیت ایمنی زیستی در مزارع ماهی راه‌اندازی کرده است.

«هدف این کارگاه گسترش آگاهی از اهمیت اقدامات ایمنی زیستی در مزارع ماهی است، بخصوص مزارع ماهی آب شیرین.»

او در خصوص برنامه‌های پیش رو گفت: «در حال حاضر ۲۸ مزرعه آب شیرین ادغامی در این سلطان‌نشین وجود دارد. ما انتظار داریم در ۲۰۲۳ تولید تجاری آبالون آغاز شود.»

پروژه‌های آبزی‌پروری در سلطان‌نشین عمان در دو دسته پروژه‌های آبزی‌پروری ادغامی و آبزی‌پروری تجاری قرار می‌گیرند.

پروژه‌های ادغامی مبتنی بر ادغام فعالیت کشاورزی و آبزی‌پروری است. هدف از این روش استفاده بهینه از زمین و منابع آبی در تولید مواد غذایی است که در تأمین امنیت غذایی مشارکت دارد.

پروژه‌های تجاری نیز اکثرا در دریا یا زمین‌های نزدیک به دریا به  اجرا درمی‌آیند.

 

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا