تازه‌ها

آخرین مطالب

صید تون یلوفین در عمان در سال ۲۰۲۰ دو برابر شد

تولید تون یلوفین در عمان

 

یلوفین-عمانمسقط: تولید تون یلوفین در سلطان‌نشین عمان با دو برابر افزایش در ۲۰۲۰ به ۶۸,۰۰۰  تن رسید.

آمار وزارت کشاورزی، شیلات  و منابع آبی حاکی از آن است که کل صید تون یلوفین  در سلطان‌نشین عمان در ۲۰۲۰ بالغ بر ۶۸,۰۰۰ تن به ارزش ۶۴ میلیون ریال (عمان) بود، در حالیکه صید سال ۲۰۱۹  به ۳۷,۰۰۰ تن به ارزش ۳۸ میلیون ریال رسید.

یلوفین-عمانسه مهاجر به دلیل صید غیرقانونی در عمان بازداشت شدند.

دلیل این رشد تولید، توسعه ناوگان صید دریایی در این کشور با فشار رو به کاهش صید از سوی برخی کشورهای همسایه است.

لازم به ذکر است تولید تون یلوفین از ۲۰,۰۰۰ تن در ۲۰۱۶ به ۶۸,۰۰۰ تن در ۲۰۲۰ افزایش یافت. استان الشرقیه جنوبی با ۴۶ درصد بیشترین سهم تولید را به خود اختصاص می‌دهد.

تون یلوفین یکی از پرطرفدارترین گونه‌هاست و با وجود فراوانی گونه‌های دیگر مانند سهوه، صده، سقطانه، تبانه و حقیبه، گونه یلوفین یا گیدر بیشترین طرفدار و فراوان‌ترین گونه در بازارهای محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی محسوب می‌شود.

تولید این ماهی از ژانویه رشد خود را آغاز کرد و تا ماه می ادامه داشت. بعد به دلیل بادهای موسمی (مانسون) در دریای عرب از ژوئن تا آگوست با کاهش همراه بود و سپس دوباره از سپتامبر تا دسامبر روند صعودی در پیش گرفت.

دوره رشد این ماهی از می تا ژوئن و طول آن بین ۴۰ تا ۱۷۲ cm (متوسط ۹۲ cm) است. ماهی سایز بزرگ‌تر را در آب‌های عمیق و دور از ساحل می‌توان یافت.

روش‌های صید شامل متدهای سنتی مانند استفاده از تورهای دیواره‌ای، قلاب دستی و ریسمان است. در صید تجاری از ریسمان طویل استفاده می‌شود.

وزارت کشاورزی، شیلات و منابع آبی برای مدیریت و کنترل صید تون اهمیت زیادی قائل است و برنامه‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها و بروزرسانی سیستم پایش قایق‌ها و برنامه نمونه‌گیری از بنادر را درنظر گرفته است.

تون یلوفین در سطح محلی و جهانی از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است و  یک منبع  غذایی مهم محسوب می‌شود؛ چرا که گوشت آن سرشار از امگا-۳ بوده و مواد معدنی، پروتئینی و ویتامین B۱۲ فراوانی دارد.

صید این ماهی اخیرا به لحاظ پایداری ذخایر، مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و متدهای صید پایدار مورد تأیید اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، انطباق یافته است.

سلطان‌نشین عمان عضو فعال و کلیدی کمیسیون تون اقیانوس هند است. این کمیسیون با تصمیم سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) تأسیس شد. هدف از آن تشویق همکاری بین کشورهای عضو در زمینه مدیریت صید تون است تا بهره‌برداری بهینه و قابلیت پایداری ذخایر در اقیانوس هند تضمین شود.

ماهی تون و بخصوص یلوفین بخش مهمی از اقتصاد آبی عمان را تشکیل می‌دهد. یلوفین و گونه‌های مشابه بیش از ۷۰ درصد تولید تون کشور و ۴۲ درصد صید تون عمان در اقیانوس هند را به خود اختصاص می‌دهند.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا