تازه‌ها

آخرین مطالب

صادرات-میگو-اکوادور

صادرات میگو اکوادور در ماه آگوست به سهم ایده آلی از بازار رسید

اکوادور، میگو و آگوست

 به گفته گابریل لونا مشاور شرکت GLuna Shrimp صنعت میگو اکوادور در ماه آگوست  “وضعیت ایده آلی” را تجربه کرد و صادراتش به سه بازار اصلی کم و بیش بدون تغییر بود.

طبق مطالب ارائه شده توسط لونا در وبینار انجمن متخصصان آبزی پروری هند در ۲۴ سپتامبر، اکوادور در هشت ماه اول امسال ۳۳% تولید خود را به چین، ۳۱% را به اروپا و ۳۰% را به US صادر نموده است.

او توضیح داد: «اکوادور سه بازار اصلی [چین، EU و US] را برای محصول خود در دست دارد. پس بهترین حالت این است که تولید را به طور یکسان در این سه بازار تقسیم کند. آنچه در آگوست اتفاق افتاد در هر کشور تولیدکننده یک وضعیت ایده آل برای صادرات محسوب می شود. این رویکرد از آن پس، عامل تعیین قیمت سر مزرعه برای ماده اولیه میگو اکوادور بوده است.»

بعلاوه داده های صادرات ماهانه اکوادور، قصد این کشور برای افزایش صادرات محصولات با سر و با پوست (HOSO) و محصولات با ارزش افزوده به ترتیب در اروپا و US را نشان می دهند.

«در ماه های اول سال، ما صادرات محصولات خود را به سوی US و اروپا تغییر دادیم و محصولات بیشتری را به این بازارها فرستادیم تا این مسیر را امتحان کنیم و کمبود تقاضا در چین به دلیل شیوع پاندمی جبران شود.»

اخیرا کاهش قیمت سر مزرعه بین ۰/۲۰ تا ۰/۸۰ دلار در هر کیلو برای میگو HOSO در ۲۸ ماه سپتامبر گزارش شد. دلیل آن کاهش تقاضای فصلی در پایان تابستان است.

 

تغییر مسیر صادرات میگو اکوادور

لونا گفت، بازار میگو در ماه های اخیر به دلیل کاهش صادرات هند به US، دستخوش تغییرات زیادی شده است. به این ترتیب فرصتی برای اکوادور بوجود آمد تا قدم پیش گذاشته و به نیاز US پاسخ دهد.

«به لحاظ مسافت جغرافیایی ما به US بسیار نزدیک هستیم و تنها سه هفته طول می کشد تا محصول ما به این کشور برسد. در ماه ژوئن صادرات به US 28 میلیون پوند [۱۴,۰۰۰ تن] افزایش داشت، اما ماه جولای بود که با ۳۵ میلیون پوند به بالاترین رکورد صادرات دست پیدا کردیم و حجم محصولی که معمولا در میانه تابستان صادر می کنیم دو برابر افزایش یافت.»

طبق آمار لونا، اکوادور در ماه آگوست ۳۶ میلیون پوند میگو به اروپا صادر کرد که تاکنون بالاترین رقم صاردات میگو کشور به اروپا بود.

صادرات-میگو-اکوادور

صادرات-میگو-اکوادور

کاهش سطح صادرات به چین در ماه جولای و آگوست به دلیل تعلیق صادرات سه شرکت بزرگ میگو اکوادور در ۱۰ جولای، تلنگری برای این کشور در امریکای لاتین بود تا سهم خود را از بازار های EU و US افزایش دهد.

همانطور که داده های زیر نشان می دهد چین از ۲۰۱۴ بزرگ ترین واردکننده میگو اکوادور است. این صنعت مجبور شد بازارهای صادرات دیگری را هدف قرار دهد، نه فقط به دلیل این محدودیت ها و نگرانی که بابت این وضعیت نسبت به صادرات به غول آسیا بوجود آمده است.

«ما بسیار تلاش می کنیم تا محصولی که چین نیاز دارد را به این کشور بفرستیم، هرچند که تصور می کنیم احتمالا هنوز از ماه های قبل در انبارهایشان موجودی دارند. از ابتدای سال تاکنون صادرات به چین کاهش داشت. به محض اینکه دیگر در سطح سابق به چین صادرات نداشتیم قیمت در اکوادور جهش یافت. البته هنوز محصول داریم، اما در حال ارسال آن به اروپا و US هستیم. اگر چین آن را می خواهد باید قیمت بالاتری برای آن پرداخت کند.»

امسال تابستان در ماه ژوئن، صادرات به چین برای اولین بار کاهش یافت و افت ۲۵% سال به سال را رقم زد. البته شدیدترین روند نزولی در جولای و آگوست با ۷۶% و ۶۳% کاهش سال-به-سال به ۱۹ و ۲۹ میلیون پوند اتفاق افتاد.

صادرات-میگو-اکوادورصادرات-میگو-اکوادور

رشد اندک صادرات به دلیل کووید-۱۹

به گفته لونا صادرات میگو اکوادور با رشد ۶% سال به سال در ژانویه تا آگوست به ۹۸۱ میلیون پوند رسید. واقعیت این است که این کشور در آمریکای لاتین امسال در مسیر افزایش ۲۵% صادرات خود قرار داشت، چنانچه در ۲۰۱۹ به آن دست یافت.

«حتی اگر صادرات هنوز رشد ۶% سال-به-سال داشته باشد، دلیل اصلی آن تولید بیش از حد در اکوادور و یا حجم بسیار زیاد در دو الی سه ماهه اول ۲۰۲۰ است که با گذشت ماه ها رو به کاهش است.»

پیش بینی های سال ۲۰۲۰- در صورتی که پاندمی اتفاق نمی افتاد- این بود که صادرات از می تا سپتامبر ثابت می ماند و بعد از آن به علت شروع فصل سرما در اکوادور ۵% الی ۱۰% کاهش پیدا می کرد.

«این ارقام در مقایسه با آنچه اتفاق افتاد بزرگ نبود. ما آماده صادرات در نوامبر و دسامبر بودیم و پروتکل ها را تنظیم کرده بودیم تا برای سال نو چینی به اندازه کافی محصول آماده داشته باشیم.»

هرچند، اگر همه چیز مانند الان ادامه داشته باشد، اکوادور سال ۲۰۲۰ را تنها با افزایش ۰% تا ۳% در صادرات به پایان می رساند.

صادرات-میگو-اکوادورصادرات-میگو-اکوادور

جهت مطالعه مقاله های مرتبط با پرورش میگو و اکوادور بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

میگو، اکوادور و بتا