تازه‌ها

آخرین مطالب

فائو و امارات در پروژه پرورش ماهی در سیستم مدار بسته مشارکت می‌کنند

امارات، فائو و سیستم مداربسته

امارات-آبزی-پروری۴۰ کیلومتری ابوظبی، پایتخت امارات، پروژه‌هایی مانند امارات فیش فارم (در منطقه الوتبه) به اجرا درمی‌آیند.

 

با پشتیبانی فنی فائو، امارات روی تکنولوژی‌های مدرن تولید آبزی‌پروری پایدار و سودآور سرمایه‌گذاری می‌کند که عرضه محصولات سیفود در کشور را حفظ خواهد کرد.

آبزی‌پروری در محیط سختی مانند بیابان امارات، بلندپروازی محسوب می‌شود. اما سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در یک پروژه مشترک برای رشد و توسعه صنعت نوپای آبزی‌پروری کشور با امارات همکاری می‌کند.

هدف از این پروژه تبدیل کردن آبزی‌پروری به صنعتی با بازدهی بالاتر انرژی و به لحاظ اقتصادی پایدار است تا به نیاز جمعیت رو به رشد و اشتیاق آنها برای ماهی پاسخ دهد.

لیونل دابادی مقام ارشد شیلات و آبزی‌پروری فائو می‌گوید: «فائو در حال همکاری با دولت است تا امارات به یک مرکز جهانی تکنولوژی و نوآوری کشاورزی تبدیل شود. آبزی‌پروری مثال خوبی از کاربرد موفقیت‌آمیز نوآوری بشمار می‌آید.»

از سوی سازمان گزارش شد: «پاندمی کووید-۱۹ روی انتظارات و تقاضای مصرف‌کنندگان برای مواد غذایی تولید شده در داخل تأثیرگذار بود. هرچند امارات کشوریست که ۹۰% مواد غذایی مورد نیازش را وارد می‌کند، اما مصرف‌کنندگان بیشتری تمایل دارند مواد غذایی را در کشور تولید کنند. پس پتانسیل زیادی برای آن وجود دارد.»

با پشتیبانی فنی فائو، این کشور در حال سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های مدرن است که به عرضه محصول ماهی کشور تداوم می‌بخشد، امنیت غذایی را ارتقاء می‌دهد و در سیستم غذایی دگرگونی ایجاد می‌کند. پیشرفت خارق‌العاده ای در صنعت آبزی پروری امارات ایجاد شده است.

فاطمه المولا تحلیلگر ارشد تحقیقات در دفتر امنیت غذایی و آب امارات گفت:‌ «مدرن‌سازی پرورش گونه‌ها نیازمند سطح بالایی از مهارت فنی است. ما به سرمایه‌گذاری روی آموزش نسل جدید نیاز داریم و این یکی از اهداف دولت است.»

امارات-آبزی-پروریتکنسین‌های شرکت امارات فیش فارم در حال نمونه‌گیری از لارو ماهی

 

امارات-آبزی-پروریتولید فیتوپلانکتون برای تغذیه ماهی

 

نوآوری و تکنولوژی برای آبزی‌پروری پایدار

فائو برآورد می‌کند قابلیت دسترسی به آب شیرین در ۴۰ سال گذشته در خاور نزدیک و شمال آفریقا دو-سوم کاهش داشته و انتظار می‌رود تا ۲۰۵۰، این منطقه کاهش ۵۰% دیگری را نیز تجربه کند. هرچند کارشناسان راه‌هایی برای استفاده از آب شور بیابان یا آب لب‌شور برای پرورش ماهی را یافته‌اند.

«نوآوری‌هایی مانند سیستم‌های آبزی‌پروری ادغامی، آکواپونیکس یا سیستم‌های مدار بسته (RAS) توسعه یافتند. در این سیستم‌ها با توجه ویژه به کمبود آب و نیازهای کشورهای خشک به آب، می‌توان آب را بازیافت کرد.»

 

گروپر، سالمون، سی‌بس و خاویار

فائو اظهار کرد، این سازمان به عنوان بخشی از برنامه‌های پیشرفت نوآوری‌های تکنولوژیکی زیست‌علمی و تحقیقات علوم دریایی امارات، پارک نوآوری دریایی را در مرکز تحقیقات دریایی شیخ خلیفه در شهر ام ال قیوین احداث نموده است.

در حال حاضر شرکت‌های خصوصی بین ۵۰۰ و ۱,۰۰۰ تن محصولات ارگانیک از جمله سالمون آتلانتیک، گروپر، سی‌بس، ماکرل اسبی و خاویار را در مزارع مختلف در سراسر کشور تولید می‌کنند. دابادی می‌گوید، چالش اصلی بهبود تکنولوژی و کاهش هزینه‌های تولید است.

«با صرفه‌جویی به مقیاس، آنها می‌توانند تا ۲۰۳۰ تولید را تا ۳۰,۰۰۰ تن افزایش دهند. اگر این کار را انجام دهند، سودآوری این صنعت بیشتر خواهد شد.»

فائو در پایان افزود: «با ادغام تولید انرژی خورشیدی- که امارات پیشتاز آن است- و آبزی‌پروری و سایر نوآوری‌هایی مانند پرورش گزینشی ماهی، آنها پتانسیل توسعه این صنعت را دارند و این حوزه‌ایست که فائو در آن نقش فعالی ایفاء می‌کند.»

 

جهت مشاهده سایر مقالات مرتبط با آبزی پروری، سیفود و امارات بر روی لینک زیر کلیک نمایید

در جلسه Enexpro توصیه هایی برای صادرات سیفود از شیلی به امارات مطرح شد