تازه‌ها

آخرین مطالب

پرورش-ماهی

شرایط برای پرورش ماهی به سرعت در حال تغییر است و دانشمندان راه‌های تازه را جستجو می‌کنند

تحول در پرورش ماهی

تغییرات اقلیمی به تدریج شرایط پرورش ماهی را در جمهوری چک تغییر می‌دهد. در دهه‌های پیش رو افزایش دمای آب در تابستان برای برخی گونه‌ها کشنده خواهد بود. در سطح جهانی تولید ماهی با نرخ ۴% در سال رشد می‌کند. به گفته جان مارس از بخش جانورشناسی، شیلات، آب-زیست‌شناسی و زنبورداری دانشکده علوم کشاورزی دانشگاه مندل، با افزایش تقاضا و ثابت ماندن صید از آبگیرهای طبیعی در جمهوری چک پرورش ماهی باید در سیستم‌های تخصصی خاص تضمین شده و جایگزین صید شود. این روش‌ها به طور ویژه برای قزل‌آلا رنگین‌کمان بکار می‌رود که نیازمند آب سرد و تمیز است. محققان جزئیات سیستم‌های جدید تولید را مورد مطالعه قرار خواهند داد.

پرورش ماهیپرورش ماهی

 

در شرایط جمهوری چک پرورش ماهی برای قرن‌های متمادی با تمرکز روی تولید سنتی در حوضچه‌ها به اجرا درمی‌آمد. مارس توضیح می‌دهد: «هرچند، این روش اغلب با کارکردهای غیرتولیدی مانند مقدار آب، دما در تابستان و هجوم شکارچیان مختلف محدود می‌شود. در آینده خطر کاهش تولید در پرورش ماهی آب شیرین در استخر وجود دارد.»

مزارع ماهی جستجو برای روش‌های تازه را آغاز کرده‌اند. سیستم‌های مرسوم تولید، شامل مزارع متکی به آب با کیفیت است که در سراسر سال در استخرها جریان دارد. این مزارع تانک‌های بتنی هستند که اغلب آب از آنها عبور می‌کند. در آینده این صنعت روی سیستم‌های آب مداربسته متمرکز است از جمله آکواپونیکس که دانشگاه مندل نیز در تحقیقات آن مشارکت دارد. مارس گفت: «هدف از آن به حداقل رساندن وابستگی به آب با کیفیت در سراسر سال است. این سیستم‌ها علاوه بر داشتن تانک برای پرورش ماهی دارای بخش‌هایی برای تصفیه، ضدعفونی و بهبود کیفیت آب می‌باشند.»

محققان از مؤسسات مختلف از جمله MENDELU برای تولید قزل‌آلا رنگین‌کمان روی ترغیب و معرفی مزارع بی‌خطر و سالم متمرکز خواهند شد. پرورش آزادماهیان بخصوص قزل‌آلا رنگین‌کمان در جمهوری چک در سطح ۱,۰۰۰ تن در سال است. در سایه این پروژه جدید محققان مناسب بودن انتخاب قزل‌آلا رنگین‌کمان از زادگاه‌های مختلف برای شرایط خاص تولیدمثل را تأیید خواهند کرد. آنها با انتخاب نسلی سروکار دارند که در برابر بیماری‌هایی که بالقوه یک نژاد خاص را تهدید می‌کند، مقاوم باشد.

مارس در ادامه گفت: «ما متدهای بهینه‌سازی را برای ردیابی به موقع خطرات جستجو می‌کنیم و اقدامات پیشگیرانه مقتضی را بکار می‌بریم. این اقدامات می‌تواند ضدعفونی کردن آب ورودی با ازن، استفاده از نمک  در آب و استفاده از خوراک های تخصصی باشد. »

کارشناسان همچنین برای پرورش دهندگان دستورالعملی آماده خواهند کرد که امکان شناسایی نقاط خطر در یک نژاد خاص و از بین بردن آنها را امکان‌پذیر می‌سازد. این پروژه با عنوان “جهانی‌سازی، تکنولوژی‌های مدرن و تغییرات اقلیمی به عنوان منبع فرصت‌ها و خطرات جدید برای پرورش آزادماهیان (۲۰۲۱-۲۰۲۵)” تحت حمایت آژانس ملی تحقیقات کشاورزی قرار دارد. علاوه بر MENDELU سایر مؤسسات نیز در آن مشارکت دارند و مؤسسه بیولوژی مهره‌داران ASCR یکی از مشارکت کنندگان است.

جهت مشاهده سایر مقالات آموزشی شیلات و آبزی پروری بر روی لینک زیر کلیک نمایید

مقالات آموزشی بتا