تازه‌ها

آخرین مطالب

تور-گوش‌گیر-سالمون

ژاپنی‌ها نمی‌توانند سالمون و قزل‌آلا صید کنند، مذاکرات بین ژاپن و روسیه متوقف شد

ممنوعیت صید سالمون و قزل‌آلا با تور گوشگیر

تور گوش‌گیر سالمونتور گوش‌گیر سالمون

ممنوعیت صید سالمون و قزل‌آلا با تور گوشگیر در محدودی ۲۰۰ مایل دریایی در ژاپن قرار بود از دهم ماه برداشته شود، اما به دلیل پیامدهای حمله روسیه به اوکراین، مذاکرات شیلات بین دولت‌های ژاپن و روسیه عملی نشد و صیادان نتوانستند به صید بروند.

در یک سال معمولی، قایق‌های کوچک صید سالمون و قزل‌آلا که عازم صید سالمون سفید و صورتی می‌شوند، یک پرچم بزرگ ژاپن را به اهتزاز درمی‌آورد و نیمه‌شب دهم ماه منتظر می‌مانند. اما امسال قایق‌های صید سالمون و قزل‌الا در اسکله حضور ندارند و هنوز در خارج از بندر ماهیگیری در ساحل پهلو گرفته‌اند.

“منافع ملی mogawa” که حوزه قضایی آن کشوریست که رودخانه mogawa از آن سرچشمه می‌گیرد علت ضروری بودن مذاکرات صید با روسیه برای ماهیگیری در ۲۰۰ مایل دریایی در ژاپن است. از اوایل بهار تا اوایل تابستان طبق قانون بیش از ۹۰% سالمون‌هایی که در رودخانه‌های روسیه متولد می‌شوند به منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن مهاجرت می‌کنند. از ۱۹۹۲ صید سالمون و قزل‌آلا در ۲۰۰ مایل دریایی در ژاپن با پرداخت هزینه همکاری شیلات به طرف روسیه در جریان است.

سالمون-ژاپن-روسیه

به عنوان یک قانون کلی، در بهار هر سال قبل از آغاز صید، در مذاکرات در خصوص شرایط عملیات مانند هزینه‌های همکاری در شیلات و سهمیه صید تصمیم‌گیری می‌شد. در دو سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا کنفرانس آنلاین برگزار می‌شد، اما امسال برگزاری آن حتی برنامه‌ریزی هم نشد. حمله روسیه به اوکراین مانع از ماهیگیری در ژاپن شده که دور از میدان جنگ است.

سالمون-ژاپن

تاکاشی کامیا رئیس سازمان شیلات در کمیسیون بودجه خانه شورا در ۷ مارس اعلام کرد، او آماده هماهنگی مذاکرات خواهد بود اما از طرف روسیه پاسخ مثبتی دریافت نشده است. یوتاکا سوگاوارا مدیر عامل انجمن شیلات سالمون اقیانوس آرام گفت: «من نگرانم چون هیچ اطلاعاتی در دست ندارم، اما می‌خوام آنها هرچه زودتر مذاکره کنند. اگر فصل صید را از دست بدهند، ماهیان ناپدید خواهند شد.»

گزارش‌هایی مبنی بر تهیه مقدمات مذاکره به دست آمده، اما حتی اگر مذاکره صورت بگیرد، طرف روسی ژاپن را به عنوان یک ‌”کشور دشمن” می‌شناسد. هشتم ماه دولت آنها از دیپلمات‌های خود در سفارت روسیه در ژاپن خواسته این کشور را ترک کنند. در این شرایط برخی منتقدان می‌پرسند: «آیا احتمال از سرگیری مذاکرات در خصوص شیلات وجود دارد؟» حتی پیش‌بینی همه نمی‌توان کرد که تا پایان آوریل در اوج فصل صید، مذاکرات به ثمر برسد.

صید سالمون و قزل‌آلا چند سالیست که رضایت‌بخش نیست. سال گذشته قایق‌های کوچک نیز صید مطلوبی نداشتند.

جهت مشاهده سایر مقالات اقتصادی آبزیان بر روی لینک زیر کلیک نمایید

اقتصاد آبزیان با بتا