تازه‌ها

آخرین مطالب

خریداران چینی نگران توقف واردات میگوی اکوادور هستند

مقام چینی که با فرستادگان اکوادوری ملاقات داشته، نتوانست به واردکنندگان چینی اطمینان دهد. این واردکنندگان نگرانند بار میگوی ارسالی از اکوادور توسط مأموران بندر مرجوع شود. هرچند واردکنندگان بزرگ گفته اند به خرید خود از میگوی اکوادور ادامه خواهند داد.

میگوی اکوادور

یک واردکننده در شانگهای گفت، با وجود گفتگوهای مثبت با مقامات چینی در این هفته، شرکت او هنوز با تردیدهای زیادی روبروست. چینی ها در پی مشاهده بیماری در بار شرکت او مجوز صادرات برخی از بزرگ ترین شرکت های میگوی اکوادور را در ۹ و ۱۱ سپتامبر به حالت تعلیق درآوردند. این اقدام از سوی سازمان کل گمرک چین، مانع از ورود کشتی ها به بنادر چینی می شود.

یکی از واردکنندگانی که نخواست نامش فاش شود گفت: «ممنوعیت واردات میگو از شرکت Omarsa برداشته شد. اما بزرگ ترین مشکل ما به عنوان واردکننده ریسک بسیار بالا در خرید میگو [از اکوادور] است. مسئله این است که آیا مسئولان مشکلاتی که [در کالاها] مشاهده می کنند به دلیل عدم رعایت استانداردهاست. سیستم فعلی چین آزادی ما [به عنوان خریدار] را محدود می کند. قیمت فعلی به دلیل اِعمال ممنوعیت و لغو ممنوعیت بسیار بی ثبات است.»

او گفت، به جای اکوادور خرید میگو بیشتر از ایران یا پرو را مدنظر قرار می دهد. دو واردکننده دیگر نیز گفتند با وجود تردیدها به واردات میگو از اکوادور ادامه می دهند. آنها اهمیت این کشور به عنوان بزرگ ترین عرضه کننده محصول به چین را یادآور شدند. واردکننده بزرگی در پکن گفت: «ما واردات را متوقف نمی کنیم. نه فقط ما، بلکه دیگران نیز به واردات ادامه می دهند. هرچند همه مراقب هستند.»

واردکننده دیگری با همین رویکرد گفت: «ما واردات میگو سفید را با خطرات ویژه آن درنظر می گیریم، اما واردات آن را کاملاً متوقف نخواهیم کرد.» خریدار کوچک دیگری که هر چند ماه یک یا دو کانتینر میگوی اکوادوری وارد می کند و مابقی محصول را از سایر واردکنندگان تأمین می کند گفت، در زمان فعلی شرکت او فاصله خود را با بازار حفظ می کند. «[خرید] را متوقف کردیم. بازار بیش از حد دچار آشفتگی شده است.»

اوایل این هفته ایوان اونتاندا وزیر تولید، تجارت خارجی، سرمایه گذاری و شیلات اکوادور برای “حل تمام مشکلات با چین” وارد این کشور آسیایی شد. اما با وجود پیروزی اولیه که شامل برداشتن ممنوعیت امارسا و معافیت برای واردات میگو پخته بود اتاق ملی آبزی پروری اکوادور (CNA) گفت، طبق مذاکرات مقامات چینی به طور سرزده تست هایی روی کانتینرهای میگو که از قبل از شرکت های مشمول ممنوعیت فرستاده شده اند انجام خواهند داد. از ورود کالاهای بازرسی شده که در تست های بهداشتی و دامپزشکی مردود شوند جلوگیری بعمل می آید.

مقامات چینی تاکنون هیچ بیانیه رسمی در خصوص این مذاکرات صادر ننموده اند. به نقل از یک منبع صنعتی چینی در نشریه سیفودگاید، ۵-۲۰ درصد کانتینرهای میگو توسط بازرسان گمرک تست شدند. میزان بازرسی ها با اطلاعاتی که در وبسایت گمرک چین در دسترس عموم قرار گرفته تأیید نمی شود.

واردکننده ای در شانگهای گفت، او پیش بینی می کند بازار در هفته های پیش رو به قطعیت بیشتری برسد، هرچند او از دولت خواسته شفافیت بیشتری ارائه دهد. «ما به یک بیانیه صریح [از سوی دولت چین] نیاز داریم تا مشخص شود از کدام کارخانه می توانیم یا نمی توانیم واردات داشته باشیم. در پایان این ما هستیم که باید ریسک آن را تحمل کنیم.»

به گفته او قیمت های عمده فروشی در شانگهای تقریبا ۱۰% افزایش داشته اند. روز پنج شنبه (۱۹ سپتامبر) سیفودگاید اعلام کرد قیمت ارائه شده از سوی شرکت های فرآوری اکوادور جهش داشته است. شرکت Expalsa که مجوزش برای صادرات میگو لغو شده، قیمت میگو سایز ۳۰-۴۰ با سر و با پوست را کیلویی ۶/۹۰ دلار CFR چین، سایز ۴۰-۵۰ را کیلویی ۶/۴۰ دلار، سایز ۵۰-۶۰ را ۵/۸۰ دلار، سایز ۶۰-۷۰ را ۵/۵۰ دلار و سایز ۷۰-۸۰ را ۵/۳۰ دلار بیان کرده است. قیمت سایر صادرکنندگان نیز در همین بازه قرار دارد. این قیمت ها کیلویی ۰/۴۰-۰/۴۵ دلار بالاتر از قیمت های پیشنهادی در طی نمایشگاه جهانی سیفود ۲۰۱۹ است که در ماه قبل در شانگهای برگزار شد.

کاهش قیمت میگوی اکوادور روند معکوس در پیش گرفت

ممنوعیت صادرات در هفته گذشته با فرض بر اینکه تقریبا نیمی از حجم صادرات میگوی اکوادور را تحت تأثیر قرار دهد، خطر سقوط قیمت های مزرعه را نشان می داد. هر چند این ممنوعیت در ابتدا تردیدهایی ایجاد کرد، اما روند کاهش قیمت ها معکوس شد. منابع صنعتی گفتند انتظار نمی رود بی ثباتی در قیمت ها دوام داشته باشد.

یک منبع صنعتی در گوایاکوئیل روز چهارشنبه گفت: «موضوع قیمت ها اسرارآمیز است. در ابتدا ما تصور می کردیم قیمت ها قرار است کاهش پیدا کنند، اما بعد از مدتی ثابت ماندند. از دوشنبه قبل [۹ سپتامبر]، که خبر توقف از سوی چین منتشر شد، مردم گمان می کردند قیمت ها کیلویی ۰/۲۰-۰/۳۰ دلار کاهش یابد. اما روز جمعه [۱۳ سپتامبر] این طور نبود و تولیدکنندگان هنوز در حال برداشت محصول هستند.»

یک منبع صنعتی دیگر یادآور شد، برخی شرکت های تعلیق شده، از سایر کارخانه های مجاز برای ارسال محصول خود استفاده می کنند. منبع دیگری معتقد است چین برای آماده شدن برای سال نو چینی نیاز دارد خرید خود را ادامه دهد. به گفته روزنامه محلی ال کامرسیو در روز ۱۷ سپتامبر، ممنوعیت وضع شده از سوی چین تولیدکنندگان میگو استان ال اورو را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. این استان ۳۵% محصول صادراتی را به خود اختصاص داده و دارای گروه هایی بیش از ۱,۲۰۰ تولیدکننده میگو است. این اقدام در این منطقه به طور متوسط کاهش قیمت ۰/۴۰ دلاری برای هر کیلو را در پی داشته است. به گفته کالدرون رئیس اتاق تولیدکنندگان میگو ال اورو، در ۹ سپتامبر با اعلام ممنوعیت، کاهش قیمت ها آغاز شد.

تولیدکننده دیگری در گوایاکوئیل گفت، قیمت های مزرعه در ۱۸ سپتامبر برای سایز ۴۰-۵۰ کیلویی ۶/۵۰ دلار، برای سایز ۳۰ کیلویی ۵/۳۰ دلار، برای سایز ۴۰ کیلویی ۴/۶۵ دلار، برای سایز ۵۰ کیلویی ۴/۲۵ دلار، برای سایز ۶۰ کیلویی ۳/۹۰ دلار و برای سایز ۷۰ کیلویی ۳/۵۰ دلار بود. این قیمت ها کمی پایین تر از قیمت هایی بود که یک تولیدکننده دیگر در این منطقه در تاریخ ۲ سپتامبر به ما اعلام کرد: سایز ۳۰ کیلویی ۵/۵۵ دلار، سایز ۴۰ کیلویی ۴/۸۰ دلار، سایز ۵۰ کیلویی ۴/۵۰ دلار، سایز ۶۰ کیلویی ۴/۲۵ دلار، سایز ۷۰ کیلویی ۳/۷۰ دلار.

تولیدکننده دیگری در ال اورو در تاریخ ۱۷ سپتامبر به نشریه ال کامرسیو گفته بود، قیمت مزرعه برای سایز ۴۰-۵۰ کیلویی ۴/۸۰ دلار بوده و تا کیلویی ۴/۳۰ دلار کاهش یافته است؛ در حالی که سایز ۵۰-۶۰ از کیلویی ۴/۴۵ دلار به ۳/۹۰ دلار رسیده است. به گفته او قیمت ها بدون مجوز کاهش داشته اند. قیمت مزرعه شامل هزینه های فرآوری نبوده و این هزینه ها توسط شرکت های فرآوری به قیمت نهایی افزوده می شوند.