تازه‌ها

آخرین مطالب

چهار کشور برتر جهان برای خرید میگو پرورشی

مقدمه

هر آمریکایی به طور متوسط در هر سال ۲ کیلوگرم میگو خرید می کند، که این مقدار بیشتر از سایر انواع غذاهای دریایی است. اکثریت میگوی مصرفی در ایالات متحده وارداتی و محصول فرآیند آبزی پروری است. آبزی پروری نه تنها به تامین خوراک مردم کمک می کند، بلکه پرورش میگو در مزارع واقع در خشکی روشی ایمن بوده و به اقیانوس و حیات وحش آن مثل مرجان های در خطر انقراض و لاک پشت های دریایی آسیب نمی رساند.

وزارت کشاورزی ایالات متحده قوانینی را وضع نموده که باید تمامی میگو های وارداتی بر روی بسته بندی خود یا در باجه های فروش محصول، نام کشور مبدأ [۱] را درج کرده باشند. در پی این اقدام این مسئله مطرح می شود که کدام کشور مبدا، بهترین تولید کننده یک محصول با کیفیت و پایدار برای خرید میگو پرورشی است؟

برای افرادی که غذاهای دریایی خریداری می کند، فهرستی از ۴ کشور برتر تولید کننده میگوهای پرورشی در نظر گرفته شده است:

خرید میگو

  1.  تایلند

تایلند یکی از قدیمی پرورش دهندگان میگو در جهان است و در ۴۰ سال گذشته یک کشور پیشرو در جنبش جهانی آبزی پروری بوده است. تایلند به طور مداوم مزارع خود را براساس تحقیقات و روش های جدید بهبود می بخشد و به طور گسترده ای بهترین شیوه های عملی پرورش میگو در سرتاسر این کشور مورد استفاده قرار می گیرد. این راهکارها باعث افزایش نرخ رشد و کاهش میزان منابع مورد استفاده در تولید میگو باکیفیت می شود. دولت تایلند همچنین با کمک های مالی به پرورش دهندگان برای تأمین تکنولوژی های پایدار به بهبود مستمر آبزی پروری در تایلند کمک می کند.

علاوه بر این، امکانات و تجهیزات موجود در صنعت فرآوری آبزیان تایلند در سطح کلاس جهانی است. شرکت های فرآوری تایلندی قادر به تولید حجم زیادی از محصول از جمله میگوی خرد شده، پخته شده، و با ارزش افزوده هستند.

در نهایت، محصولات تایلندی به طور کلی پاکتر از دیگر محصولات تولیدی در کشور های مبدا دیگر است. گزارش اخیر مصرف کنندگان نشان داد که میگوی تایلندی دارای کمترین حضور باکتری ها نسبت به سایر محصولات تولیدی در کشور های صادر کننده میگو است.

خرید میگو

  1.  اکوادور

اکوادور با استفاده از روش پرورش گسترده میگوی ممتاز تولید می کند. پرورش گسترده به این معنی است که استخرهای پرورش میگو دارای تراکم ذخیره سازی کمتری هستند. به عبارت دیگر، در اکوادور نسبت به دیگر کشورها، استخر ها با میگوی کمتری اشغال شده اند. شرکت های پرورش میگو در اکوادور عمدتا یکپارچه و دارای متخصص در زمینه برنامه های پرورشی هستند. شرکت های اکوادوری در طول چند دهه اخیر غذاهای دریایی با کیفیت بالایی را تولید نموده اند.

علاوه بر این، سیاست های منطقه بندی مزارع پرورشی در اکوادور مثال بارزی از بهترین راهکارها در پرورش میگو است. اکوادور محدودیت هایی برای ساخت و ساز در زیستگاه های مانگرویی ساحلی اعمال کرده است، به همین منظور پرورش دهندگان استخرهای جدیدی را در مناطق با ارتفاع بالاتر ایجاد می کنند. اگر چه پمپاژ آب به مناطق مرتفع کاری پرفشار و پرهزینه است، اما مناطق مانگرویی ساحلی را تخریب نمی کند. اکوادور در زمره بهترین تولیدکنندگان میگوی دارای سر در جهان است. برای مثال چین، برای میگو های ممتاز اکوادور، حق بیمه می پردازد.

خرید میگو

  1.  اندونزی

اندونزی به دلیل تجربه و خط ساحلی پهناور خود برای پرورش میگو، سومین کشور مبدا برای خرید میگو محسوب می شود. دو نوع مزرعه میگو در کشور اندونزی موجود است: ۱) مزارع متراکم[۲] ۲) مزارع گسترده راه دور[۳].

مزارع متراکم اندونزی از تکنولوژی های پیشرفته تر استفاده می کنند. به همین دلیل، آنها در حال بهبود کیفیت و افزایش عملکرد خود هستند. علاوه بر این، بسیاری از تاسیسات و امکانات فرآوری اندونزی قابلیت پردازش محصول از جمله میگوی پخته شده و دارای ارزش افزوده هستند.

مزارع پرورش میگوی راه دور اندونزی منابع آبی معمول خود را به اشتراک نمی گذارند. این اقدام باعث افزایش میزان زنده ماندن میگو توسط کاهش احتمال انتقال بیماری می شود. یک مسئله شایع در این نوع مزارع صرف زمان بیشتر برای حمل میگو است. فاصله بیشتر این نوع مزارع از مناطق صنعتی و شهری باعث صرف زمان بیشتر برای انتقال میگو به مرکز فرآوری می شود. زمان کمتر بین برداشت و فرآوری محصول به معنی دستیابی به محصولات با کیفیت بالاست. برترین شرکت های فرآوری اندونزی، بازه زمانی برداشت تا پردازش محصول را کاهش می دهند و نوعی از باکیفیت ترین میگو های دنیا را تولید می کنند.

خرید میگو

  1.  ماداگاسکار

ماداگاسکار تولید بهترین میگوهای ببری سیاه در جهان است، اما ظرفیت تولید بسیار محدودی دارد. اساس کار مزارع ماداگاسکار شبیه به مزارع پرورشی اکوادور است؛ بدین صورت که میگوی کمتری در هر هکتار پرورش داده می شود. لازم به ذکر است که مزارع ماداگاسکار از لحاظ پیوستگی با مزارع اکوادور متفاوت هستند، زیرا مزارع ماداگاسکار از یکدیگر فاصله داشته و جدا شده اند.

از چند هزار تن تولید سالانه میگو در ماداگاسکار، تقریبا تمام محصول به اروپا و آسیا صادر می شود. اکثریت میگوی پرورشی ماداگاسکار به فرانسه ارسال می گردد. میگوی ماداگاسکار تنها نوع میگو است که توسط Label Rouge فرانسه تایید شده است. Label Rouge گواهینامه ای است که بالاترین استانداردهای کیفیت غذاهای دریایی را تضمین می کند. مقدار محدود وارد شده به ایالات متحده در رستوران های با کیفیت بالا سرو می شود و به ندرت در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود.

نتیجه گیری

هنگام تعیین بهترین کشور برای خرید میگو ، ثبات تولید و کیفیت محصول موضوعی مهم است. کشورهایی که سالیان متمادی آبزی پروری ممتازی داشته اند، شرکای ایده آلی برای تامین غذاهای دریایی هستند. با این حال با در نظر گرفتن تمامی موارد در کنار تولید با کیفیت، تایلند بهترین کشور مبدا برای خرید میگو پرورشی است.

[۱] Country Of Origin

[۲] Intensive Farms

[۳] Remote Extensive Farms

“جهت دریافت متن کامل این مقاله به صورت PDF بر روی لینک زیر کلیک نمایید”

۴ کشور برتر برای خرید میگو پرورشی